Conversie optimalisatie

  • 10+ jaar online marketing ervaring
  • 9.6 als beoordeling door klanten
  • Meer dan 82 succesvolle projecten

Wat is conversie optimalisatie? Conversie optimalisatie, CRO,   is een online marketing techniek die webmasters gebruiken om het aantal geregistreerde bezoekers op een website om te zetten naar bezoekers die uiteindelijk klant worden. Het is een manier om ervoor te zorgen dat meer bezoekers uiteindelijk kopen. In deze blog zullen we dieper ingaan op wat conversie optimalisatie precies is, waarom het belangrijk is en hoe je het aanpakt. We gaan ook in op de beïnvloedingsprincipes van Cialdini en welke tools je kan gebruiken. Verder kijken we ook naar de conversieoptimalisatie trends van 2023 en hoe Tools2Grow hierbij kan helpen.

Als eerst is het belangrijk om een goede website te hebben voordat je begint met het optimaliseren van de conversie op de website. Heb jij nog geen goede website? Het is mogelijk om de website op maat te laten maken

 

Wat is conversie optimalisatie, CRO?

De betekenis van cro marketing, ook wel conversie optimalisatie genoemd, is een marketingstrategie waarbij de focus ligt op het verhogen van het aantal conversies uit bezoekers. Conversies zijn acties die je bezoekers op je website uitvoeren, zoals het aanmaken van een account, het downloaden van een e-boek of het kopen van een product. CRO staat voor Conversion Rate Optimization en het is een strategie die vooral bij webshops en websites gebruikt wordt. Vaak huren bedrijven een conversie specialist in.

Met conversie optimalisatie probeer je meer rendement uit je bezoekers te halen door een website te creëren die conversie makkelijker maakt voor je bezoekers. Door conversieoptimalisatie toe te passen, worden bezoekers sneller klanten en zal je website meer omzet opleveren.

Het is mogelijk om jouw eigen website te optimaliseren op basis van conversie. Maar het is ook mogelijk om de conversie optimalisatie uit te besteden aan een CRO specialist. 

CRO specialist betekenis: 

Een CRO-specialist is, het woord zegt het al, gespecialiseerd in conversieoptimalisatie

Harde en zachte conversies | wat is het verschil? 

Wanneer je conversie optimalisatie wilt toevoegen aan jouw website is het belangrijk om het verschil tussen harde en zachte conversie te weten. Beide begrippen hebben een andere betekenis. Zo is het ene begrip veel meer gericht op de verkoop en het andere begrip veel meer gericht op een actie. Om het verschil tussen de begrippen harde en zachte conversie te begrijpen worden deze in onderstaande tekst verder toegelicht. 

De definitie van zachte conversies

Wanneer je zachte conversies wilt bereiken op jouw webshop dan spreek je eigenlijk van acties die niet direct resulteren in een verkoop. Zachte conversies kunnen allerlei acties zijn die een klant onderneemt op de webshop. Het gaat er hier met name om dat de klant interesse toont. Dit kan gebeuren door het inschrijven op de nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier. 

Een goed voorbeeld van een zachte conversie is het invullen van een formulier. Hier laat de bezoeker de eerste interesse zien. In onderstaande afbeelding is een voorbeeld te zien van een zachte conversie.

conversie optimalisatie

De definitie van harde conversies 

Wanneer jij je meer wilt focussen op het behalen van harde conversies is het belangrijk om te weten wat harde conversies precies zijn. Met harde conversies wordt het belangrijkste doel bedoeld. Dit doel kan een aankoop zijn, maar ook het invullen van een offerteaanvraag. Het ligt echt aan het doel van jouw organisatie.

Een voorbeeld van een harde conversie is het invullen van een offerteaanvraag. In onderstaande afbeelding is een voorbeeld te zien: 

conversie optimalisatie

 

Hoe kan ik conversie optimalisatie toepassen?

Om te beginnen met conversie optimalisatie is het noodzakelijk om te weten wat de obstakels zijn voor je klanten. Hiervoor moet je jezelf afvragen waarom je klanten niet meer conversies uitvoeren. Om deze obstakels op te lossen kan je gebruik maken van verschillende methodes die er bij kunnen helpen waar de obstakels op de website zitten. 

Experimenteren - conversie optimalisatie

Wanneer je wilt beginnen met CRO marketing is het belangrijk om te experimenteren met verschillende testing methodes. Het is lastig te zeggen dat er een specifieke methode goed werkt, omdat iedere website anders is en iedere gebruiker andere elementen op de website belangrijk vindt. Juist daarom is het belangrijk om gebruik te maken van verschillende testing tools. Om te achterhalen welke tool het meest interessant kan zijn voor jouw website, worden de verschillende tools in onderstaande tekst uitgelegd. 

Het inzetten van A/B testing voor conversie optimalisatie

Bij A/B testing worden er twee verschillende versies van een website gepubliceerd. Dit wordt gedaan om te onderzoeken welke versie beter werkt voor het behalen van conversies, versie A of versie B? Het verschil tussen deze twee websites of webpagina’s is in de meeste gevallen minimaal. 

Het verschil in deze pagina’s zit vaak in de structuur van de website, de kleuren van de website of juist het gebruik van bepaalde afbeeldingen. Daarnaast kan de boodschap van de website ook per versie variëren. 

Om A/B testing op te starten kan er gebruik worden gemaakt van verschillende A/B testing tools. Deze tools zorgen er voor dat jouw website A/B testing optimaal kan inzetten. Een bekende en gratis tool is een tools van Google, Google Optimize. De tool kan je eenvoudig met een java script op de website plaatsen. 

Voordelen van A/B testing

Om te beslissen of je gebruik wil maken van A/B testing op je website is het belangrijk om de voordelen te kennen. 

  1. Live testing met echte gebruikers 
  2. Het verkrijgen van objectieve data 
  3. Stap voor stap de website conversie verhogen 
  4. Snel doorvoeren van veranderingen 
  5. Effectief in combinatie met andere testing methodes

Multivariate testing voor conversie optimalisatie

Een multivariate test lijkt wat op A/B testen. Bij multivariate testing worden namelijk ook twee of meer verschillende varianten van een website getest. Het verschil met A/B testing is dat er bij A/B testing alleen gebruik wordt gemaakt van twee varianten die met elkaar worden vergeleken. Bij mutlivariate testing worden meerdere varianten en combinaties met elkaar vergeleken. Hierbij gaat het vooral om combinaties. Denk hierbij aan een bepaalde H1 of H2 in combinatie met een afbeelding. 

Conversie optimalisatie

Op deze manier worden er verschillende versies en combinaties met elkaar getest waardoor je de beste optie als eindresultaat kan inzetten om de conversie op de website te verhogen.

Een multivariate test kan worden opgezet door Google Optimize te gebruiken. Om onderstaande stappen te volgen kan het worden toegepast: 

  1. Ga naar het Google optimize account
  2. Kies een container 
  3. Navigeer naar ‘experiment aanmaken’
  4. Geef jouw experiment een naam
  5. Geef de URL van de pagina op die je wilt testen 
  6. Navigeer naar ‘Multivariate test’
  7. Navigeer naar ‘maken’

Wanneer je op ‘maken’ hebt geklikt kan je nu aan de slag met het aanmaken van verschillende varianten. 

Voordelen van multivariate testing

Er zijn verschillende voordelen die multivariate testing kent. In vergelijking met A/B testing is het een groot voordeel dat er bij multivariate testing onderzocht kan worden welke elementen op de webpagina de meeste invloed hebben op de conversie. 

  1. Live testen met echte gebruikers 
  2. Het verkrijgen van objectieve data 
  3. Van elk afzonderlijk element op de website de impact testen 
  4. Het testen van verschillende combinaties 
  5. Goed in combinatie met andere testing tools 

Het inzetten van mouse tracking

De naam geeft de betekenis van het begrip misschien al iets weg. Bij mouse tracking wordt de beweging van de muis over het scherm vastgelegd. Op deze manier kan makkelijk worden geanalyseerd waarde bezoeker als eerst heen gaat met de muis en wat het meest opvalt. Vaak wordt deze manier van experimenteren gebruikt om de website navigatie te optimaliseren. Voor onderstaande toepassingen wordt mouse tracking ingezet:

  • Het testen van de gebruiksvriendelijkheid 
  • Het testen van de webdesign en evaluatie 
  • Voor de online veiligheid en privacy 
  • Voor educatie 

Mouse tracking wordt met name ingezet voor bezoekers die gebruik maken van de website op de computer. Op een touchscreen is mouse tracking namelijk niet vast te leggen. Dit komt doordat er hierbij geen beweging is van de muis over het scherm en er hierbij alleen clicks worden getraceerd, 

Voordelen van mouse tracking

Ook aan mouse tracking zitten verschillende voordelen. Bij mouse tracking is het wel belangrijk dat dit enkel wordt toegepast wanneer dit relevant is voor het doel wat je wilt bereiken op de website omdat hier alleen het gedrag van de muis wordt geanlyseerd. Wij zetten de voordelen voor je op een rijtje!

  1. Heatmaps geven inzicht in het klik en navigeer gedrag van de gebruiker
  2. De gebruiksvriendelijkheid van de website kan op deze manier worden geoptimaliseerd
  3. De bezoekers van de website weten niet dat ze mee doen 
  4. Wanneer het wordt gecombineerd met demografische gegevens kan er leerzame informatie naar boven komen 
  5. De resultaten zijn verbeterpunten voor de website conversie 

Eyetracking

Bij eye tracking wordt de positie van het oog gevolgd wanneer een bezoeker op de website is. Op deze manier kan er worden geanalyseerd wat voor de bezoeker het meest opvalt wanneer de bezoeker de website bezoekt. Eye tracking is een methode die al sinds de 19e eeuw wordt ingezet. Toen werd deze methode vooral ingezet om te bestuderen hoe mensen teksten lezen of naar televisies kijken. 

Bij eye tracking worden de ogen gemeten wanneer er een bezoeker op de website is, deze gegevens kunnen uiteindelijk worden omgezet naar een heatmap. Een heatmap laat zien welke elementen van de webpagina het meeste de aandacht trokken en naar waar het langst werd gekeken. Door deze gegevens te analyseren kan de conversie op de website geanalyseerd worden.

Echter hoeft het niet alleen gebruikt te worden voor websites, maar kan het ook gebruikt worden om advertenties te analyseren. Zoals berichten op sociale media. 

Naast eyetracking, is het ook mogelijk om meer conversie te genereren door ads. Zo kan je jouw Facebook Ads uitbesteden aan Tools2Grow. 

Voordelen van eyetracking 

Door middel van eye tracking kan er precies worden gezien welke elementen van een website de aandacht trekt van de bezoeker, afleiden of zelfs genegeerd worden. Ook hier zitten een aantal voordelen aan verbonden voor jou als website eigenaar. 

  1. Het verkrijgen van inzicht over de gebruiksvriendelijkheid
  2. Het volgen van real time oog bewegingen 
  3. Inzicht in hoelang er gefocust wordt 
  4. Concrete verbeterpunten voor de website 
  5. Het verbeteren van deze punten kan leiden tot meer conversie 

Wat zijn de voordelen van conversie optimalisatie

In de tekst zijn er een aantal methoden toegelicht die je kan gebruiken wanneer je conversie optimalisatie wilt inzetten. Een betere conversie op de website kan leiden tot een verhoging van de omzet. Het is belangrijk dat wanneer jij gegevens hebt verzameld door middel van bijvoorbeeld A/B testen en eye tracking dat deze gegevens worden geanalyseerd en worden aangepast op de website. Alleen door het aanpassen kan de conversie op de website daadwerkelijk verbeterd worden. 

Wanneer je CRO goed toepast zitten er een aantal voordelen aan verbonden. 

Verbeter de gebruikerservaring

Een van de grotere voordelen bij het optimaliseren van de website conversie is dat de gebruikerservaring ook positief zal stijgen. Dit komt onder andere doordat het gedrag van de bezoekers wordt geanalyseerd en op basis hiervan verbeterpunten voor de website worden gemaakt

Wanneer deze verbeterpunten worden toegepast voor de conversie optimalisatie zal dit kunnen leiden tot een betere navigatie op de website. Wanneer een website een goede navigatie heeft, zal dit leiden tot een betere gebruikerservaring. Wat ook belangrijk is, is het meten van de website snelheid. Een ding dat bezoekers van een website belangrijk vinden is de website snelheid. Wanneer een website ontzettend traag is, zal de bezoeker sneller afhaken dan dat een website een snellere laadtijd heeft. 

Concurrentievoordeel - door het optimaliseren van de website!

Wanneer jouw bedrijf in een markt actief is met een sterkte concurrentie is het juist belangrijk om de conversie te optimaliseren. Dit kan ervoor zorgen dat gebruikers van jouw website een positievere klantreis doormaken dan bij andere websites. 

Doordat jij met CRO inspeelt op de wensen en behoeften van de consumenten zorgt dit ervoor dat jouw website relevant is en zorgt dit voor een hogere digitale aanwezigheid. 

Aantoonbare verbeteringen - bij het toepassen van de verbeterpunten 

Daarnaast wordt er door middel van conversieoptimalisatie aantoonbare verbeteringen gezien in vergelijking met de conversie op de website voordat deze was geoptimaliseerd. De conversieoptimalisatie leidt tot aanzienlijke verbeteringen met betrekking tot de return on investment (ROI). Door de resultaten van jouw CRO onderzoek te implementeren op de website zorgt dit voor een hoger rendement op de bestaande bezoekers en marketing investeringen. 

Het belangrijkste hierbij is dat er door middel van dezelfde marketing inspanningen en budgetten betere resultaten worden behaald omdat er wordt gekeken naar de wensen en behoeften van de website bezoekers.

 

Stappenplan voor conversie optimalisatie

Om een duidelijk beeld te geven van hoe CRO het beste kan worden toegepast op de website wordt er een stappenplan gegeven die jou verder op weg helpt met het behalen van meer conversie op de website!

Conversie optimalisatie

Stap 1 - De data van de website analyseren | conversie optimalisatie

Voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van de website is het als eerst belangrijk om de huidige gegevens en data van de website te analyseren. De huidige data van de website kan op verschillende manieren worden geanalyseerd. 

  • Webstatistieken analyseren: Start met het onderzoeken van de webstatistieken van de website. Hierbij kun je denken aan gegevens zoals bezoekersaantallen, paginaweergaven, bounce rates en conversiepercentages. Dit geeft inzicht in hoe de huidige website presteert.
  • Technische inzichten verkrijgen: Onderzoek ook de technische aspecten van de website, zoals laadtijden, mobiele optimalisatie en eventuele foutmeldingen. Dit helpt bij het identificeren van technische knelpunten die de gebruikerservaring beïnvloeden.

Wanneer je bovenstaande gegevens hebt geanalyseerd is het belangrijk om een funnel te maken van de stappen die de klanten doorlopen. Denk hierbij aan stappen van micro conversies tot aan stappen van macro conversies. Door dit in kaart te brengen kan het je helpen om meer begrip te krijgen in de stappen die de bezoekers van jouw website doorlopen. 

Ook is het belangrijk om in deze funnel te verwerken waar de bezoekers afhaken. Welke hindernissen zijn er voor de bezoeker, op welk punt in de funnel haken ze precies af? Door dit te analyseren weet je al een conversie verbetering die je op de website moet implementeren. 

Als laatst is het belangrijk om bij deze stap KPI’s te maken. Door meetbare KPI’s in te stellen op de website is het makkelijk om de resultaten te meten aan de hand van de gestelde KPI’s. Deze KPI's kunnen betrekking hebben op conversieratio's, gebruikersbetrokkenheid en andere relevante prestatie-indicatoren.

Stap 2 - Inzichten analyseren | conversie optimalisatie

Wanneer je klaar bent met het analyseren van het gebruikersgedrag op de website kunnen er inzichten worden verzameld. Wanneer je deze inzichten aan het analyseren bent is het belangrijk om deze op een overzichtelijke manier in kaart te brengen. 

Stap 3 - De verbeterpunten noteren | conversie optimalisatie

Het noteren van de verbeterpunten is een van de belangrijkere stappen bij het optimaliseren van de conversie op de website. De verbeterpunten die je op de website hebt geanalyseerd kunnen het beste worden gecategoriseerd, dit kan op basis van verschillende categorieën. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de technische verbeterpunten of verbeterpunten op basis van content. Enkele voorbeelden van deze categorieën zijn:

  • Wat zijn de quick wins? 
  • Wat zijn de grootste knelpunten?
  • Welke test is het meest significant? 
  • Welke levert het allermeeste verschil op?
  • Welke test duurt het langst en heeft het meeste werk nodig?

Wanneer je de verbeterpunten hebt onder gedeeld in categorieën die voor jouw website relevant zijn kan er een planning worden gemaakt. 

Stap 4 - Concrete actiepunten maken | conversie optimalisatie

Wanneer je de verbeterpunten hebt gemaakt is het tijd op de actiepunten vast te leggen. Voor elk verbeterpunt moeten concrete actiepunten worden gedefinieerd. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van verschillende modellen en methoden, afhankelijk van de aard van het probleem. Zorg ervoor dat de actiepunten meetbaar, haalbaar en relevant zijn.

Stap 5 - Testen evalueren | conversie optimalisatie

Nu is het tijd om concrete actie te ondernemen op basis van de vastgestelde actiepunten. Google Analytics kan een waardevol hulpmiddel zijn om de impact van deze wijzigingen op de website te volgen en te evalueren. Hiermee kun je de prestaties in de gaten houden en verdere optimalisaties doorvoeren op basis van de resultaten.

 

De psychologie met betrekking tot CRO

Het zal misschien niet meteen in je opkomen dat psychologie een grote rol speelt bij CRO. Het helpt ons om het gedrag van de bezoeker op de website beter te begrijpen en te doorgronden. Door te begrijpen waarom mensen bepaalde beslissingen nemen helpt het je om jouw website hierop aan te passen. 

De zeven overtuigingsprincipes van Cialdini kunnen helpen om de klanten beter te begrijpen, maar ook om de klanten tot actie aan te zetten. Er zijn veel verschillende onderzoeken geweest naar technieken en methodes die helpen om klanten te overtuigen. De meest bekende methode is tocht echt de methode van Caildini. 

Een andere interessante techniek om klanten te ‘lokken’ naar de website is het Decoy effect. Hierbij voeg je een 3e optie toe aan twee bestaande opties. 

Het Decoy effect 

Zoals in bovenstaande tekst verteld kan het Decoy Effect een handige techniek zijn als je meer conversie wilt genereren op de website. Bij het Decoy Effect wordt er een optie gegeven waarbij een keuze tussen twee opties wordt beïnvloed door het toevoegen van een derde optie, de "Decoy," die onaantrekkelijk is. Het doel van de Decoy is om de keuze van mensen te sturen naar een bepaalde optie, meestal de optie die jij als webshop eigenaar wil bevorderen.

Het doel van een Decoy effect is om de andere twee opties gunstiger eruit te laten zien waardoor de bezoeker van de website sneller geneigd is om de gunstigere opties te kiezen. Het is een bekende techniek om de besluitvorming van mensen te beïnvloeden. 

De zeven beinvloedingstechnieken 

Beïnvloedingsprincipes zijn principes die gebruikt worden kunnen worden om mensen te overtuigen van je product of dienst. Een van de meest bekende beïnvloedingsprincipes is uitgevoerd door Robert Cialdini. Cialdini heeft zes principes ontwikkeld waarmee je mensen kunt overtuigen. Deze principes kunnen ook gebruikt worden voor conversieoptimalisatie door mensen te overtuigen van je product of dienst. 

Wederkerigheid

Het begrip wederkerigheid houdt in dat wanneer iemand iets voor jou doet, jij ook graag iets terug wilt doen. Binnen de marketing kan hier ook goed op worden ingespeeld. Door iets extra’s te geven aan klanten, zijn de klanten sneller geneigd volgende keer weer op jouw webshop iets aan te schaffen. 

Denk hierbij aan het toevoegen van een persoonlijke kortingscode wanneer er een aankoop is gedaan. Maar ook met het schrijven een persoonlijk briefje naar de klant. Iedere klant waardeert het wanneer een bedrijf een extraatje voor ze doen of geven. 

Door wederkerigheid goed toe te passen kan je er voor zorgen dat er goodwill wordt gecreëerd. 

Commitment & consistentie

Het begrip consistentie verwijst naar het principe dat mensen geneigd zijn zich te houden aan eerder acties of keuzes. Dit houdt in dat wanneer iemand eenmaal ergens toestemming voor heeft gegeven of een standpunt heeft ingenomen, ze de neiging hebben om zichzelf te zien als iemand die dat standpunt ondersteunt en zullen ze zich in de toekomst gedragen op een manier die in lijn is met dat standpunt.

Binnen de marketing kun je dit begrip goed toepassen, het idee hierbij is om mensen eerst kleine toezeggingen of stappen te laten nemen en vervolgens te bouwen op die toezeggingen om grotere gewenste acties te stimuleren.

Sociale bewijskracht

Wanneer je klanten gevoelig zijn voor sociale bewijskracht, dan is dit een goede techniek om toe te passen op jouw website. Dit gaat met name over de doelgroep die veel tijd besteden aan sociale media of die het lezen van recensies erg belangrijk vinden. Door sociale bewijskracht toe te passen op de website neem je een stukje onzekerheid van de potentiële klant weg. 

Hierbij vinden klanten het belangrijk dat zij voor de beste optie kiezen. Dit wordt gedaan door verschillende opties met elkaar te vergelijken en hulp in te schakelen van mensen of influencers. Bij sociale bewijskracht zijn er een aantal zaken die je in kan zetten om er voor te zorgen dat de potentiële klant toch net over de streep wordt getrokken: 

  • De kwaliteit van beoordelingen - Als de beoordelingen zijn geschreven door klanten en van goede kwaliteit zijn is dit voor klanten geloofwaardiger
  • De kwantiteit van beoordelingen - Het hebben val veel beoordelingen is ook belangrijk, wanneer er enkel een beoordeling op de website is, is dit minder geloofwaardig dan dat er 10 zijn 
  • Zijn er negatieve reviews? - Wanneer er negatieve reviews op de website zijn is het belangrijk om deze reviews te behandelen en hierop te reageren met een oplossing

Conversie optimalisatie

Sympathie

Sympathie verwijst naar het begrip dat mensen graag dingen doen voor mensen die ze waarderen. Hier speelt het creëren van goodwill ook een grote rol om dit doel te bereiken. Mensen kopen het liefst iets bij een winkel of bij een bedrijf waar ze een goede ervaring mee hebben gehad, dit heeft te maken met een soort gun factor. Denk hierbij aan het principe dat je kleding bij de lokale winkel liever koopt dan bij een grotere keten omdat je dit de kleinere onderneming gunt. 

Hoewel het voor een website soms wat lastiger kan zijn om dit doel te bereiken, is het zeker niet onmogelijk! Dit doel kan worden bereikt door een kijkje achter de schermen te geven bij de bezoeker van de website. Denk hierbij aan een ‘over ons’ pagina of een ‘voorstel’ pagina van de werknemers binnen het bedrijf. Daarnaast kan social media vaak ook worden ingezet om dit te creëren, dit kan een belangrijk platform zijn om een kijkje achter de schermen te geven. 

Autoriteit

Het tonen van kennis over het vak waar jouw bedrijf in actief is, is voor de klant ook erg belangrijk! Bezoekers van jouw website geloven iets sneller wanneer het door een vak expert is geschreven dan een student. Denk hierbij aan het voorbeeld dat wanneer je naar de dokter gaat je snel iets geloofd, maar wanneer een vriend dit tegen jou zegt, minder geloofwaardig is. Dit werkt hetzelfde bij jouw bedrijf! 

Door aan te tonen dat jouw website kennis heeft over het product of dienst dat er wordt verkocht kunnen er filmpjes worden opgenomen met een duidelijke uitleg over bepaalde begrippen of kunnen er blogs worden geschreven door experts.

Schaarste

Een van de bekendste begrippen van Cialdini is het begrip, of het beïnvloedingsmechanisme, 'schaarste’. Hierbij wordt er een gevoel gecreëerd bij de consument dat iets bijna is uitverkocht. Hierdoor is de consument sneller geneigd dit product aan te schaffen, omdat een soort angst wordt gecreëerd dat het anders te laat zal zijn. 

Webshops die deze techniek veel gebruiken zijn vakantieaanbieders. Door zinnen te plaatsen als ‘nog maar 1 kamer beschikbaar op deze site’, of bij producten ‘nog 3 artikelen op voorraad’. Hierdoor begint het bij bezoekers van je website te kriebelen om de hotelkamer of product toch aan te schaffen. 

Een begrip dat hierbij een grote rol speel is FOMO (Fear Of Missing Out). Hier zijn mensen bang dat zij iets gaan missen wanneer ze, in dit geval, een product niet aanschaffen. Wat mensen die gevoelig zijn voor schaarste nog meer kunnen triggeren is door aan te geven dat een product of dienst nog maar een beperkte periode in de sale is. 

Eenheid

Voorheen waren er altijd zes overtuigingsprincipes van Cialdini, maar niet zo lang geleden is er ook een 7e overtuigingprincipe toegevoegd. Een mens, dus ook een bezoeker, heeft de behoeften om ergens bij te horen. Hier komen van allerlei dingen bij kijken. Dit wordt ook veel beïnvloed door social media. 

 

Handige tools & downloads voor conversie optimalisatie 

Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken om je conversie optimalisatie te verbeteren. Google Tag Manager is een tool waarmee je alle tracking codes op je website kunt beheren. Met Google Optimize kun je A/B testen uitvoeren op je website en met Optinmonster kun je pop-ups maken die je kunt gebruiken om je conversies te verhogen.

Daarnaast is Search Engine Advertising ook een goede tool om de conversie optimalisatie te verbeteren. Dit kan je als bedrijf zelf toepassen maar het is ook mogelijk om SEA uit te besteden aan Tools2Grow. 

Google tag manager - tracking codes 

Google tag manager is een systeem waar je verschillende tags op de website mee kan analyseren of kan toevoegen zonder de code van de website te bewerken. Met Google Tag Manager kun je verschillende soorten trackingcodes en tags, zoals Google Analytics, op je website implementeren en bijwerken. 

Het stelt je in staat om de prestaties en het gedrag van de websitebezoekers te meten en te volgen en geavanceerde marketing- en tracking functionaliteiten te implementeren zonder codering. Denk hierbij aan het meten van kliks die op jouw website plaatsvinden. 

Google Optimize - voor jouw A/B testen 

In de tekst hebben we het al eerder gehad over Google Optimize en hoe deze tool kan helpen bij het maken van A/B testen en multivariate testen. Het stelt je in staat om de gebruikerservaring te optimaliseren, de effectiviteit van de website te verbeteren en beslissingen te nemen op basis van gegevens en testresultaten, zonder uitgebreide technische kennis. 

Het is hierbij fijn dat de verbeterpunten en acties die je gaat doen op basis zijn van daadwerkelijke gegevens van klanten. 

Optinmonster - voor het creeren van pop ups!

Optinmonster is een software voor lead generatie, het fijne aan deze tool is dat je zonder enige technische kennis aan de slag kan! Dit zorgt er voor dat het enorm toegankelijk is voor bedrijven om deze software te gebruiken. 

Met OptinMonster kan je gerichte aanbiedingen en campagnes ontwerpen om bezoekers om te zetten van leads naar klanten. De tool biedt verschillende functies om de conversieratio's te verhogen en de gebruikerservaring te personaliseren. Het kan een waardevolle aanvulling voor jouw bedrijf zijn om de conversiedoelen te bereiken.

 

Trends voor 2024 - conversie optimalisatie

Om op de hoogte te zijn van verschillende trends voor 2024 zorgt dit er voor dat je goed voorbereid het nieuwe jaar in gaat en mee gaat met de verschillende conversie optimalisatie trends. Om jou op de hoogte te brengen van de trends worden er 3 verschillende trends toegelicht zodat jij voorbereid het nieuwe jaar in kan gaan. 

Trend 1 - User experience 

De trend ‘user experience’ richt zicht op het optimaliseren van de gebruikerservaring op websites en apps. Het gaat hier om aspecten zoals de navigatie, het ontwerp, de snelheid en de toegankelijkheid. Om ervoor te zorgen dat bezoekers een fijne ervaring hebben op de website is het belangrijk om jouw website hieraan te laten voldoen. 

Waarom belangrijk? 

Een goede gebruikerservaring is van belang omdat het de tevredenheid van bezoekers beïnvloedt, hun verblijfsduur op de website verlengt en de conversieratio verhoogt. 

Trend 2 - Snel, sneller, snelst!

Deze trend benadrukt het belang van een snelle website of app. Wij als mensen hebben erg weinig geduld en daarom is het juist erg belangrijk om de website of app van jouw bedrijf hierop aan te laten sluiten. Zorg ervoor dat je een snelle website hebt, dit zorgt ervoor dat mensen minder snel afhaken. 

Waarom belangrijk? 

Snelheid is belangrijk omdat bezoekers weinig geduld hebben voor trage websites. Een snelle website verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar kan ook bijdragen aan een hogere positie in de zoekmachine 

Wil jij een betere positie in Google? Dan is het wellicht interessant om de SEO uit te besteden

Trend 3 - Mobiel vriendelijkheid 

Tegenwoordig is bijna iedereen in bezit van een mobiele telefoon, daarom is het belangrijk om in 2024 hierop in te spelen. Zorg ervoor dat jouw website geoptimaliseerd is wat zorgt voor een mobiel vriendelijke ervaring. 

Waarom belangrijk? 

Mobiele telefoons worden steeds vaker gebruikt voor het bezoeken van websites. Een mobielvriendelijke website is belangrijk om de gebruikerservaring te verbeteren, het bereik te vergroten en de mobiele gebruikers te behouden.

 

Hulp nodig bij het optimaliseren van de conversie? - Tools2Grow helpt!

Als je je online marketing bij Tools2Grow uitbesteed, helpen we ook met conversie optimalisatie door het uitvoeren van data-analyse en het testen van verschillende ideeën om je conversies te verhogen. Ook bieden zij diensten aan zoals het opzetten van A/B testen, het instellen van tracking codes en het verzorgen van conversie optimalisatie advies. Neem nu contact op met Tools2Grow om te zien hoe wij je kunnen helpen bij het verhogen van je conversies.

Harde conversies richten zich op directe acties die leiden tot verkoop, zoals een aankoop of een offerteaanvraag. Zachte conversies zijn acties die niet direct tot verkoop leiden, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier.

Veelvoorkomende obstakels op websites die conversieoptimalisatie kunnen belemmeren zijn een slechte website-ervaring, zoals trage laadtijden en technische problemen en niet boeiende inhoud die bezoekers niet aanspreekt om tot conversies over te gaan.

Om te bepalen welke A/B testvariant het meest effectief is, is het belangrijk om doelen en KPI's te stellen voor de A/B test, en vervolgens de variant te selecteren met de hoogste conversieratio en de beste prestaties op basis van de verzamelde data

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Share this story: