Spring naar content

Zit jij er aan te denken om met jouw organisatie B2B e-mail marketing toe te passen? In deze blog leggen wij jou uit waarom e-mail marketing interessant is voor jouw B2B bedrijf! B2B e-mail marketing wordt gebruikt om in contact te komen met jouw doelgroep. Daarnaast kan e-mail marketing worden gebruikt om jouw doelgroep op de hoogte te brengen van interessante kortingen of het laatste nieuws van jouw organisatie.

E-mail marketing kan ontzettend interessant zijn voor bedrijven die opereren in de B2B markt. Door jouw zakelijke klanten op de hoogte te brengen over de laatste trends en ontwikkelingen binnen de markt zorg jij ervoor dat jij in contact blijft met jouw doelgroep. Bedrijven kiezen er voor om e-mail marketing toe te passen om op deze manier de doelgroep betrokken te houden bij de organisatie. Daarnaast zijn de resultaten die behaald kunnen worden met e-mail marketing meetbaar, wat voor interessante inzichten zorgt!

Naast het implementeren van e-mail marketing zijn er ook andere kanalen die interessant zijn om jouw doelgroep te informeren. Zo is LinkedIn een interessant kanaal om jouw B2B doelgroep op de hoogte te houden. Ben jij benieuwd wat LinkedIn voor jouw bedrijf kan betekenen? Besteed jouw LinkedIn uit aan Tools2Grow.

Wat is B2B e-mail marketing

In bovenstaande teksts is al kort toegelicht wat e-mail marketing binnen de B2B markt inhoud. Maar wat is de B2B markt en welke bedrijven opereren in deze markt? De B2B markt is een begrip wat staat voor business to business. Dit zijn bedrijven die enkel aan andere bedrijven leveren. Welke bedrijven precies binnen deze markt actief zijn is ontzettend afwisselend. Dit kunnen dienst verlenende bedrijven zijn maar ook groothandels.

E-mail marketing binnen de B2B is e-mail marketing gericht op de zakelijke klanten van een bedrijf. Dit gaat over een e-mail marketing campagne die uit wordt gestuurd naar bedrijven die klant zijn van jouw bedrijf. Het is een vorm van direct marketing waarbij er een bericht, in dit geval een e-mail, direct naar de ontvanger wordt gestuurd, in dit geval jouw zakelijke klant. Hierbij wordt alleen het kanaal e-mail ingezet om jouw zakelijke klanten te bereiken. Binnen e-mail marketing kunnen er e-mail verstuurd worden met betrekking tot nieuws binnen jouw bedrijf, acties of andere relevante trends en ontwikkelingen. Het is een kanaal waar jij jouw doelgroep makkelijk mee op de hoogte kan houden. Op deze manier zorg je ervoor dat jij interactie houdt met jouw doelgroep en dat jouw klanten betrokken blijven bij jouw organisatie.

Naast bovenstaande redenen kiezen bedrijven ervoor om e-mail marketing in te zetten, omdat het voor meer conversie kan zorgen, wat natuurlijk ontzettend voordelig is! Hiervoor is het wel belangrijk dat e-mail marketing op een juiste manier moet worden geïmplementeerd. Denk hierbij aan het selecteren van de juiste doelgroep en het kiezen van relevante content. Hoe dit allemaal te werk gaat, leggen we jou in deze tekst verder uit.

Wat kan e-mail marketing voor de B2B markt betekenen?

In de bovenstaande tekst is het al kort toegelicht, er kan meer conversie worden gegenereerd door het implementeren van e-mail marketing binnen jouw B2B organisatie. Daarnaast is e-mail marketing een goed platform waar je in contact kan blijven met je doelgroep. Je kan binnen e-mail marketing gepersonaliseerde e-mails maken waardoor de doelgroep zich sneller aangesproken voelt en het persoonlijker over komt. Dit kan zorgen voor een positief gevoel bij de doelgroep en komt vaak beter over dan dat er een massa e-mail wordt uitgestuurd. Hierdoor is het ook belangrijk om de juiste doelgroepen te selecteren binnen jouw e-mail campagne.

Door het sturen van e-mails naar jouw doelgroep zorgt dit voor interactie met de doelgroep. Hierdoor blijven jouw klanten betrokken bij het laatste nieuws binnen de organisatie. Daarnaast kunnen er ook verschillende aanbiedingen worden gestuurd waardoor het aantrekkelijk wordt voor jouw doelgroep om een herhalingsaankoop te doen binnen jouw bedrijf. Wanneer je B2B e-mail marketing op een juiste manier implementeert kunnen er verschillende voordelen op treden. Door het sturen van relevante content naar de juiste doelgroep kan dit zorgen voor meer conversie voor jouw B2B bedrijf.

B2B e-mail marketing T2G

Het toepassen van e-mailmarketing – de B2B markt

Het toepassen van e-mail marketing voor de B2B markt kan soms wat ingewikkeld zijn, dit komt omdat er ook een technische kant bij komt kijken. Het is belangrijk om jouw e-mail marketing platform goed te begrijpen voordat er e-mails uit worden gestuurd. Wanneer jij de technische kant van het platform begrijpt is het vaak erg eenvoudig om de e-mails te maken en naar de juiste doelgroep te sturen.

Dus, voordat je begint met e-mail marketing is het belangrijk om jouw bedrijf goed voor te bereiden. Iedere campagne heeft een doel, zo is dit bij e-mail marketing ook erg belangrijk. Met welke intentie wil jij een e-mail naar jouw doelgroep sturen. Is dit om te informeren, te verkopen of juist om de doelgroep op de hoogte te houden? Hiervoor kunnen er verschillende campagnes worden aangemaakt, dit worden ook wel flows genoemd. Hierover vertellen wij jou in onderstaande tekst graag meer!

Naast het bepalen van het doel van een campagne is het belangrijk om te analyseren naar wie de campagne wordt gestuurd. Binnen jouw bedrijf kan het zijn dat je verschillende B2B markten bediend. Het kan hierbij belangrijk zijn om per markt een andere campagne aan te maken en andere content te versturen. Per doelgroep en per e-mail campagne wordt een strategie bedacht. Hierbij moet er na worden gedacht over hoe vaak een e-mail wordt gestuurd en welke tijden en dagen hiervoor interessant zijn.

Naast het toepassen van e-mail marketing is het ontzettend belangrijk om jouw website geoptimaliseerd te hebben. Op deze manier worden jouw klanten geïnformeerd op de website van de laatste trends en ontwikkelingen. Laat jouw website optimaliseren door Tools2Grow.

Flows aanmaken voor e-mail marketing 

In bovenstaande tekst hebben we het woord ‘flow’ al even laten vallen. Een flow zegt iets over de e-mail campagne die jij wil opstellen. Een flow creëren kan soms wat technisch zijn, daarom is het belangrijk om hiervoor de juiste mensen in te schakelen. Een flow is een strategie waarbij je als bedrijf een serie van geautomatiseerde e-mails kan aanmaken. Dit kan zijn wanneer een bedrijf een aankoop doet bij jouw bedrijf of wanneer iemand juist al een lange tijd niet iets heeft afgenomen bij jouw bedrijf.

Door het instellen van flows binnen jouw e-mail marketing campagne kan dit voor meer interactie zorgen met jouw doelgroep. Dit kan zorgen dat jij uiteindelijk meer leads binnen haalt met jouw bedrijf en bedrijven sneller een aankoop zullen doen. Met het instellen van flows kan je ervoor zorgen dat klant relaties worden versterkt, de verkoop van producten worden bevorderd en de verkoop van bepaalde acties worden gestimuleerd. Genoeg redenen om flows aan te maken voor jouw e-mail marketing campagne.

B2B e-mail

B2B e-mail marketing – maak van een lead een klant!

Zoals in bovenstaande tekst vermeld, is e-mail marketing een goed platform om van een lead een klant te maken. Door dat jij jouw doelgroep informeert met de laatste acties, nieuwtjes en trends kunnen klanten sneller een aankoop doen en kan je nieuwe klanten aantrekken. Door dat jij regelmatig een e-mail stuurt naar jouw doelgroep zorgt dit ervoor dat jij in contact blijft met jouw (potentiële) klanten.

Naast dat e-mail marketing de relaties met jouw klanten kan onderhouden en misschien zelfs versterken, kan het ook worden toegepast om de after sales binnen jouw organisatie te verbeteren. Dit kan worden gedaan door flows aan te maken gericht op de klanten die een aankoop hebben gedaan. Zo kunnen deze klanten een e-mail ontvangen wanneer zij een aankoop hebben gedaan een een tijdje na dat de aankoop is ontvangen. Op deze manier zorg je voor interactie met jouw doelgroep.

Door het personaliseren van jouw e-mail marketing campagnes voelt jouw doelgroep zich sneller aangesproken dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van massa B2B e-mail marketing. Dit zorgt ervoor dat jouw klanten sneller bereid zijn de nieuwsbrief te openen en te lezen, wat voor meer conversie uiteindelijk kan zorgen!

De drie voordelen – voor B2B e-mail marketing!

Er zijn in deze tekst al enkele voorbeelden genoemd wanneer jouw bedrijf ervoor kiest om B2B e-mail marketing te implementeren. Naast de voordelen die benoemd zijn in de tekst zijn er nog andere voordelen die interessant kunnen zijn waardoor jij met jouw bedrijf er toch voor kiest om B2B e-mail marketing te implementeren!

Voordelen B2B e-mail marketing

Meetbare resultaten – meet hoe succesvol jouw e-mail marketing is!

Alle e-mails die jij stuurt voor jouw B2B e-mail marketing zijn meetbaar. Hierbij kan je precies zien hoe effectief jouw de campagne was. Wanneer deze bijvoorbeeld niet effectief was en voor weinig conversie heeft gezorgd, is het belangrijk wat aanpassingen hierin te maken. Er zijn verschillende factoren die jij kan meten met een e-mail marketing campagne. Denk hierbij aan de volgende factoren:

  • Open Ratio: Bij de open ratio binnen e-mail marketing wordt er bedoeld hoeveel mensen die jouw e-mail hebben ontvangen deze e-mail daadwerkelijk hebben geopend. Het is belangrijk om dit in de gaten te houden. Het kan er misschien op duiden bij een laag percentage dat je iets moet aanpassen binnen jouw marketing campagne.
  • Click Trough Ratio: Hoe geïnteresseerd de lezers van jouw nieuwsbrief zijn kan worden gemeten aan de hand van het Click Trough Ratio. Dit percentage geeft aan hoeveel mensen op een bepaalde link in jouw e-mail hebben gelikt. Op deze manier weet jij meteen wat wel en niet interessant was binnen jouw B2B e-mail campagne.
  • Click To Order Rate: Dit percentage geeft aan hoeveel van jouw nieuwsbrief lezers op de link hebben geklikt en daadwerkelijk een order hebben geplaatst. Op deze manier krijg jij inzicht in hoe relevant en interessant jouw e-mail was voor de doelgroep.

Door het meten van de resultaten krijg jij inzicht in wat er veranderd moet worden binnen jouw B2B e-mail marketing of wat juist moet blijven om dat het super effectief was. Op deze manier kan jij jouw e-mails optimaliseren. Ben jij benieuwd naar wat jij nog meer kan doen om de conversie te optimaliseren? Besteed website conversie uit aan Tools2Grow!

Experimenteer met B2B e-mail marketing! 

Bovenstaande percentages kunnen jou inzicht geven in hoe effectief een uitgestuurde e-mail was. Maar naast deze percentages kan je ook experimenteren met e-mail marketing. Zo kan er binnen deze marketing namelijk worden gespeeld met A/B testen. A/B testen is een vorm van onderzoek waarbij versie A met versie B wordt vergeleken. Dit kan erg effectief zijn om toe te passen binnen jouw e-mail marketing. Door het versturen van twee versies, versie A en versie B, kan jij analyseren welke versie het meest effectief was en welke niet. Op deze manier krijg jij inzicht in wat interessant is voor jouw doelgroep. Door het optimaliseren van de e-mail marketing campagne op basis van deze testen kun jij ervoor zorgen dat jij meer conversies krijgt binnen jouw e-mail marketing campagnes.

Een relevante doelgroep – communiceer met jouw doelgroep! 

Aan het begin van deze blog hebben we uitgelegd dat het superbelangrijk is om te weten welke e-mail naar welke doelgroep wordt gestuurd. Wanneer jij algemene e-mails stuurt naar de gehele doelgroep kan de doelgroep misschien de interesse verliezen. Daarom is het zo belangrijk om per doelgroep een andere e-mail campagne aan te maken.

Het is supervoordelig, wanneer de juiste doelgroepen zijn onderverdeeld, om door middel van B2B e-mail marketing te communiceren. Op deze manier houd jij je doelgroep op de hoogte van de meest interessante trends en ontwikkelingen binnen jouw markt.

B2B branding afgestemd op jouw bedrijf | Tools2Grow

Bij B2B branding is het belangrijk dat alle uitingen en de zichtbaarheid van je bedrijf binnen de merkidentiteit passen. Alles moet op elkaar aansluiten en de belangen en waarde van het bedrijf moeten via de branding zichtbaar worden gemaakt voor de buitenwereld. Binnen Tools2Grow werken wij met specialisten op elk gebied van online marketing. Deze specialisten kunnen helpen om via elk aspect van het bedrijf de juiste merkidentiteit te communiceren. Op zoek naar hulp of advies over B2B branding? Neem dan contact op met Tools2Grow.

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.