Spring naar content

Als je zoekt op Google krijg je verschillende zoekresultaten. Deze zoekresultaten zijn te verdelen in betaalde zoekresultaten en organische zoekresultaten (onbetaald). SEO ofwel, Search Engine Optimization betekent vrij vertaald zoekmachineoptimalisatie. Met SEO probeer je dus zonder advertenties in te zetten zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten te belanden om meer verkeer richting je website te trekken. Dit doe je door het schrijven van SEO teksten. Binnen Google zijn er bepaalde richtlijnen waar ze op letten bij het bepalen van de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord. Voldoet jouw tekst aan de richtlijnen dan zal jouw tekst hoger komen in de zoekresultaten dan een tekst waarbij hier niet op is gelet.

SEO teksten zijn te vinden over een gehele website. Denk hierbij aan productpagina’s, landingspagina’s, blogs en natuurlijk de homepage. Bij iedere pagina werk je met bepaalde zoekwoorden waar je goed op wil scoren. Sommige zoekwoorden worden natuurlijk meer gebruikt dan andere. In dit blog gaan wij alles omtrent SEO-teksten bespreken. Denk aan het schrijven van, optimaliseren en doel bepalen van een SEO tekst. Heeft jouw bedrijf nog geen website of ben je niet tevreden over de huidige website? Laat dan een website op maat maken.

Waarvoor schrijf ik SEO teksten?

Het doel van een SEO tekst is dus zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten belanden. Hiervoor worden SEO teksten ingezet. Met een SEO tekst kan je aan Google laten zien dat jouw tekst relevant is voor een bepaald zoekwoord. Door deze zoekwoorden te gebruiken in je tekst en op meerdere plaatsen laat terugkomen in bijvoorbeeld je titel kan Google het onderwerp van je tekst bepalen.

Maar waarom schrijf je een SEO tekst? Het eerste doel hebben we al benoemd. Namelijk: verkeer krijgen op je website. Maar het achterliggende doel is natuurlijk het halen van conversies.

Wat zijn SEO teksten

 

De rol van zoekwoorden in een SEO tekst

Zoals al eerder benoemt, richt je elke SEO tekst op bepaalde zoekwoorden. Wat zijn zoekwoorden nou precies? Stel jij bent op zoek naar nieuwe schoenen dan ga je bijvoorbeeld in Google zoeken naar Herenschoenen of Damesschoenen. Dit zijn dan jouw zoekwoorden. Bedrijven die schoenen verkopen zullen SEO teksten hebben gericht op deze specifieke zoekwoorden. Echter is de concurrentie op deze zoekwoorden groot omdat het vrij algemene zoekwoorden zijn. Hoe specifieker je zoekwoorden zijn, hoe minder concurrentie er zal zijn maar dus ook minder mensen die dit zoekwoord gebruiken. Belangrijk is dus om van tevoren te bepalen op welke zoekwoorden je gaat focussen en of je hier überhaupt wel tussen kan komen.

Wat bevat een optimale SEO tekst? – De 3 belangrijkste onderdelen

Bij het schrijven van een SEO tekst is zijn er meer dingen waar je op moet letten dan alleen de tekst. SEO is onderverdeeld in 3 takken. Daarbij heb je de content. Dus met andere woorden de tekst die je schrijft. Daarnaast heb je nog de technische kant van SEO en als laatste linkbuilding. Bij een optimale SEO tekst is er rekening gehouden met alle 3 de takken. Bij de ranking van de zoekresultaten zijn dit namelijk de factoren waar Google op zal letten. Hieronder zullen alle 3 de takken worden uitgelegd.

1. Contentcreatie – Wat zet ik in de tekst?

Bij het bedenken van de content die je wil gaan plaatsen ga je werken met een bepaald zoekwoord. Je focus in de tekst zal liggen op dit zoekwoord. Je zou denken hoe vaker je dit woord gebruikt hoe beter want dan is het voor Google duidelijk waar de tekst over gaat. Vroeger was dit wel het geval en maar die tijden zijn veranderd. Tegenwoordig is het belangrijk dat de tekst wordt geschreven voor de bezoeker en niet voor Google. In de content moet je dus op een subtiele manier je zoekwoorden verwerken en voor de rest de lezer zo veel mogelijk informatie geven over een bepaald onderwerp.

2. Technische kant SEO – Waar moet ik op letten?

De tweede tak waar je op moet letten bij het schrijven van een SEO tekst is de technische kant. Dit zijn een aantal dingen die je ranking in Google positief kunnen beïnvloeden. Onderstaand zullen de puntjes waar je op moet letten kort uitgelegd worden.

Een korte en pakkende Title tag

De Title tag van een tekst is de titel die verschijnt in de Google zoekresultaten. Deze titel is automatisch ook de titel van je blog. Belangrijk bij de Title tag is dat je het focuszoekwoord hierin verwerkt. Google gebruikt dit namelijk bij het beoordelen van je tekst.

Overtuig de lezer in je Meta description

Je Meta description is het kleine stukje tekst wat onder je titel komt te staan in de zoekresultaten. Deze tekst wordt door Google niet meegenomen in het bepalen van de ranking. Maar een meta description kan natuurlijk wel een lezer overtuigen om op jouw website te klikken. In je meta description zijn 160 tekens zichtbaar. Probeer dus in dit kleine stukje zo goed mogelijk over te brengen wat er allemaal te vinden is in je tekst.

Simpele URL voor goede zichtbaarheid

De URL van je website kan onbelangrijk lijken, maar ook daar moet je op letten bij het maken van een SEO tekst. Zorg ervoor dat de URL van je tekst alleen de hoofd-URL van je website is + je focuszoekwoord of titel van je tekst. De URL van je website levert namelijk ook informatie aan Google over het onderwerp van je tekst. Is jouw URL heel lang en zitten er allemaal onnodige tekens in dan zal dit negatief zijn voor de ranking van jouw tekst in Google.

Alt teksten van een afbeelding

Creativiteit in een SEO tekst is steeds belangrijker. Het gebruik van afbeeldingen gaat daarmee hand in hand natuurlijk. Bij het ranken van jouw SEO tekst zal Google ook gaan kijken naar de afbeeldingen die jij hebt gebruikt in je tekst. Dit komt door de Alt tekst. Een Alt tekst is de naam die een afbeelding heeft. Geef de afbeeldingen die je gebruikt dus ook een naam met je focuszoekwoord of een gerelateerd woord.

Koppenstructuur voor overzicht

Bij het schrijven kan je gebruik maken van verschillende koppen. De eerste kop van je tekst is altijd een H1 en heeft alleen je focuszoekwoord als titel. In de rest van je tekst gebruik je voor je alinea’s een H2. Daarbij kan je per alinea ergens dieper op ingaan door een H3 of zelfs een H4 of H5 te gebruiken. Google waardeert het als je een tekst schrijft waarbij je een overzichtelijke, maar ook diepgaande structuur aanhoudt.

3. Waarde creëren door Linkbuilding

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van een SEO tekst. Met linkbuilding kan je zorgen dat zoekmachines zoals Google jouw content opmerken en waarderen. Om goede resultaten te halen moet je dus aan de slag met linkbuilding. Linkbuilding is op te delen in 2 takken. Interne linkbuilding en externe linkbuilding. Hieronder zullen beide takken worden uitgelegd en wat ze kunnen betekenen voor jouw SEO tekst.

Interne Linkbuilding op je website

Interne linkbuilding zoals de naam het al een beetje zegt zijn links binnen je eigen website. Met interne links kan je verkeer van bijvoorbeeld ene blog doorverwijzen naar een pagina waar je conversies op wil krijgen. Denk hierbij aan een blog over een bepaald product en daarbij een link richtig de plek waar jij dit product verkoopt op je website.

Externe Linkbuilding door gewaardeerde websites

Externe linkbuilding is wat lastiger dan interne linkbuilding. Bij externe linkbuilding verwijzen andere websites met een link naar jouw website. Zijn dit gewaardeerde websites door Google dan zal dit de ranking van jouw SEO tekst positief beïnvloeden. Hoe meer externe links jij hebt naar jouw website, hoe meer Google jouw SEO tekst of website zal oppikken.

Stappenplan voor een SEO tekst – In 6 stappen de optimale tekst

Zoals je al hebt gemerkt moet je op een hoop dingen letten bij het schrijven van een SEO tekst. Bij het maken van een SEO tekst is het belangrijk dat je voor jezelf een bepaalde structuur aanhoudt bij het opstellen van de tekst. Ga je zonder na te denken beginnen aan het schrijven van een tekst dan kan dit een hoop tijd kosten. Ga dus gestructureerd aan de slag. Om daarbij te helpen zal hieronder een stappenplan volgen waarmee je efficiënt een SEO tekst kan schrijven.

Wat zijn SEO teksten

Stap 1 – Waar wil je het over hebben?

Waar begin je nou bij het schrijven van een SEO tekst. Voordat je kan beginnen met schrijven heb je een onderwerp nodig. Waar wil je het over hebben in de tekst en wat wil je bereiken met het schrijven van de tekst. Heb je een duidelijk beeld wat je wil gaan vertellen dan kan je door naar stap 2. Heb je nog moeite met het bedenken van onderwerpen of heb je al een hoop onderwerpen behandelt voor je gevoel? Bekijk hieronder dan eens manieren om tot meer relevante onderwerpen te komen.

Hoe bedenk ik relevante onderwerpen voor mijn SEO teksten?

Het bedenken van onderwerpen kan lastig zijn. Begin je net met het schrijven van teksten? Schrijf dan altijd eerst SEO teksten over de belangrijkste onderdelen van je bedrijf. Schrijf een blog over bepaalde producten of maak een landingspagina over een bepaalde productgroep. Ben je door deze onderwerpen heen? Ga dan is op een andere manier onderwerpen bedenken. Probeer de volgende dingen eens:

  • Waar schrijven concurrenten over?
  • Ga brainstormen met collega’s
  • Vraag het aan ChatGPT
  • Doe een zoekwoordenonderzoek

Wat zijn SEO teksten stap 2

Stap 2 – Welke zoekwoorden ga ik gebruiken?

Je hebt je onderwerp bepaalt. Maar welk zoekwoord ga je gebruiken? Hierin zal je super veel verschillende opties hebben. Maar welke is het meest geschikt voor jouw onderwerp. Hiervoor moet je een zoekwoordenonderzoek gaan doen. Maar hoe werkt dat eigenlijk een zoekwoordenonderzoek? Hieronder al worden uitgelegd hoe je op een simpele manier je zoekwoorden kan bepalen met een zoekwoordenonderzoek. Heb je bepaalt welke zoekwoorden je wil gaan gebruiken in je SEO tekst? Ga dan door naar stap 3.

Hoe doe ik een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek begin je door een brainstorm over alle mogelijke zoekwoorden. Maak een lijstje met alle mogelijke zoekwoorden die jullie kunnen bedenken. Neem ook altijd een kijkje bij je concurrenten. Wellicht zie je hier nog zoekwoorden staan waar je nog niet aan had gedacht.

Ga nu gebruik maken van de gratis keyword planner tool van Google Ads. Via Google Ads kan je een gratis account aanmaken waarmee je gebruik kan maken van de tool. In deze tool kan je bij de zoekwoordplanner die rechtsboven bij de tools en instellingen is te vinden de zoekwoorden die hebt verzameld invullen. Tegelijkertijd kan je de link van je website invullen. Hieruit komt dan een overzicht van de zoekwoorden waar jouw pagina aan voldoet. Ook komt de optie “Suggesties voor zoekwoorden” linksboven in beeld. Hieruit kan je nog extra zoekwoorden halen die je eventueel kan gaan gebruiken.

Ga nu de zoekwoorden groeperen. In de tool wordt aangegeven wat de concurrentie is per zoekwoord en wat de gemiddelde Cost per Click is. Aan de hand hiervan kan je gaan filteren welke zoekwoorden relevant zijn voor jou.

Wat zijn seo teksten stap 3

Stap 3 – De ruggengraat van je SEO tekst

Je hebt het onderwerp van je tekst en de zoekwoorden die je gaat gebruiken, maar wat nu? Zomaar beginnen met schrijven kan zorgen voor een chaotische tekst en geen duidelijke volgorde krijgen. Begin daarom altijd eerst met een template van je tekst. Dit zal als een soort ruggengraat gaan werken waarmee jij de tekst uiteindelijk kan gaan opbouwen.

Begin met het bedenken van alles wat je over dit onderwerp wil gaan behandelen. Al deze kleinere onderwerpjes zullen subkoppen gaan vormen waar jij over gaat schrijven. Maar hou wel in gedachten waar we het eerder over hebben gehad bij de koppenstructuur. Ga bij sommige subkoppen ook wat dieper in op een bepaalde vertakking om de lezer meer inhoud en informatie mee te geven. Werk per alinea ook in bulletpoints uit wat er geschreven moet gaan worden in dat stukje tekst. Bij het schrijven kan je dan een soort stappenplan volgen en zal de tekst er gemakkelijk uit komen.

Ga ook alvast bedenken wat alle titels en bijvoorbeeld de meta description moet gaan worden. En voeg hier en daar alvast een link toe die je kan gaan invoegen in die alinea. Hoe uitgebreider je voor jezelf de template uitwerkt, hoe sneller de tekst geschreven zal zijn. Klaar om van start te gaan met de SEO tekst? Ga dan door naar stap 4.

Wat zijn SEO teksten stap 4

Stap 4 – Schrijf er maar op los!

Ben je net bezig geweest met het maken van een uitgebreide template? Dan zal deze stap snel verlopen. Begin je tekst nooit met te veel informatie, maar probeer de lezer in te leiden en op te warmen voor alles wat je ze gaat vertellen in de tekst. Hoe verder je komt in de tekst hoe meer je in kan gaan op de inhoud. En onthoud goed. Gebruik je zoekwoorden zeker, maar zorg ervoor dat niet je hele tekst er vol mee staat. Dit kan ook door lezers als vervelend worden ervaren.

Bij het schrijven van de tekst zijn er een aantal aandachtspunten waar je op moet letten. Let bij het schrijven van je tekst op de volgende punten:

  • Pas witregels toe en vermijd lange aaneengesloten stukken tekst
  • Maak je tekst door bulletpoints of opsommingen duidelijker
  • Maak je zinnen niet te lang
  • Probeer een lopend verhaal te creëren. Gebruik signaalwoorden om een link te leggen tussen alinea’s

Wat zijn SEO teksten stap 5

Stap 5 – Optimalisatie is key!

Een tekst in een keer goed schrijven is heel erg lastig. Maak je daar bij het schrijven dan ook zeker ook niet druk over. Uiteindelijk zal je de tekst nog helemaal gaan langslopen om hem te optimaliseren.

Begin bij het optimaliseren bij je koppen en subkoppen. Heb je je zoekwoorden hierin verwerkt en zijn ze creatief. Probeer het is op een andere manier te zeggen of maak sommige koppen in een vraagvorm. Zo nodig je ook uit om door te lezen.

Ga daarna kijken hoe je je zoekwoorden hebt verwerkt in de tekst. Laat de tekst door iemand anders lezen om te kijken of er iets aan opvalt. Maak ook gebruik van Ctrl + F om te zien hoe vaak je zoekwoord terugkomt.

Ga daarna kijken of je bepaalde alinea’s kan gaan verduidelijken met een bepaalde grafiek of afbeelding. Via Canva kan je heel gemakkelijk super creatieve afbeeldingen in elkaar zetten die een lezer in een oogopslag kunnen laten zien hoe iets in elkaar zit.

Probeer de afbeeldingen die je in je tekst hebt staan in een zo hoog mogelijke kwaliteit te gebruiken. Niemand vindt het fijn als er in een artikel een afbeelding wordt gebruikt die onscherp is.

Wat zijn SEO teksten stap 6

Stap 6 – Promoot je SEO teksten

Je hebt je tekst helemaal afgerond en kan hem live gaan zetten! Je wil natuurlijk de tekst zo veel mogelijk stimuleren om goed te scoren en veel bezoek te krijgen. Er zijn verschillende manieren om je SEO tekst te promoten. Je kan beginnen met een blok te maken op je homepage met alle recente teksten die zijn geschreven.

Naast je website kan je natuurlijk ook andere kanalen inzetten zoals LinkedIn of Facebook. Door een story of mededeling van je nieuwe teksten kan je mensen laten weten dat de tekst online staat. Via deze kanalen is er natuurlijk ook een betaalde optie om dit te doen. Is er bijvoorbeeld een nieuw product waar je een tekst voor hebt geschreven, dan kan je ook betaalde advertenties uitvoeren. Ben je nog niet bekend met het uitvoeren van advertenties via dit soort kanalen? Dan is het uitbesteden van Facebook adverteren een goede optie.

Dé tools van 2024 voor een optimale SEO tekst

Omdat je bij het schrijven van een goede SEO tekst tegenwoordig op een hoop dingen moet letten komen er ook steeds meer tools en hulpmiddelen om dit makkelijker te maken. Deze tools kunnen je helpen bij het bedenken van onderwerpen, checken van de spelling, bedenken van zoekwoorden en tegenwoordig zelfs bij het schrijven van de tekst. Bekijk hieronder een aantal hulpmiddelen die je goed kan gebruiken bij het schrijven van een SEO tekst.

ChatGPT voor het schrijven van een SEO tekst

Het is een tool die tegenwoordig voor een hoop dingen wordt gebruikt. Ook bij het schrijven SEO teksten kan deze tool goed gebruikt worden. Zo kan je bij weinig inspiratie aan de AI tool vragen om mee te denken aan een onderwerp voor de tekst die je wil gaan schrijven. Ook kan je een tekst die je hebt geschreven laten controleren op spellingsfouten. Je kan zelfs door de AI tool genoeg informatie te geven over wat je in de tekst wil hebben ChatGPT de tekst laten schrijven. Loop hierna wel altijd zelf nog de tekst na op onjuistheden en taalgebruik. Het is immers nog steeds een computer die de tekst heeft geschreven.

Bepaal je zoekwoorden met Semrush

Semrush is een tool waarmee je handig je zoekwoorden kan bepalen. In de tool kan je voor zoekwoorden opzoeken wat het zoekvolume is en wat de concurrentie is. Ook kan je suggesties vinden van mogelijke zoekwoorden die je kan gebruiken. Ben je dus bezig met het bepalen van je zoekwoorden? Gebruik dan zeker de tool Semrush om het makkelijker te maken voor jezelf.

SE Ranking voor de resultaten van je SEO tekst

Als je een SEO tekst hebt geschreven wil je natuurlijk ook de resultaten kunnen meten. Hiervoor is de tool SE Ranking de ideale oplossing. In de tool kan je perfect per zoekwoord meten welke posities de tekst heeft gehaald en of je dus goed zichtbaar bent. Heeft je tekst een slechte positie dan weet je dat je er iets aan moet veranderen of toevoegen. Maar wat kan je dan nog extra doen? Bekijk hieronder een aantal tips om je SEO tekst nog beter te maken.

3 Tips voor het verbeteren van een SEO tekst

Je hebt je SEO tekst geschreven, maar je bent nog niet tevreden met de zichtbaarheid die je behaalt in de zoekmachines. Dan zijn er nog een aantal dingen waar je naar kan gaan kijken om je tekst te verbeteren. Bekijk hieronder 3 tips waarmee je je tekst nog verder kan optimaliseren.

Tip 1 – Doe een stapje extra dan je concurrenten

Veel mensen kijken bij het schrijven wel naar wat concurrenten hebben geschreven over dat onderwerp. Dit schrijven ze dan in hun eigen woorden en daarmee hopen ze om beter te scoren dan deze concurrenten. Echt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten ben je dan niet. Probeer bij het schrijven van een SEO tekst net even dat stapje extra te doen. Kijk naar wat concurrenten hebben en waardeer of je dit ook moet toevoegen in je tekst, maar ga ook brainstormen over dingen die je extra kan toevoegen in je SEO tekst. Extra informatie kan jouw tekst onderscheidend maken ten opzichte van jouw concurrenten.

Tip 2 – Maak je tekst visueel

Lezers eisen tegenwoordig steeds meer. En het voordeel dat een lezer heeft is dat er tegenwoordig nog 10 andere teksten zijn die ze kunnen lezen. Je moet jezelf dus onderscheiden van de rest. Zoals hierboven benoemt kan dit door extra informatie te geven die andere teksten niet bieden, maar een stukje creativiteit is daarin ook belangrijk. Probeer zoveel mogelijk stukken in je tekst visueel te maken. Maak een stappenplan in de branding van je eigen bedrijf of voeg hier en daar wat logo’s toe bij grafieken. Dit soort kleine dingen kan lezers overtuigen. Hoe origineler hoe beter.

Tip 3 – Zorg voor overzicht

Je wilt dat zodra iemand een artikel opent dat dit rust uitstraalt. Als iemand een artikel of tekst opent en er staat gelijk een lap tekst zonder witregels of een verdeling in alinea’s zal die nooit de hele tekst gaan lezen. Een tekst moet uitnodigen en overzicht doet dat. Werk met de koppenstructuur die eerder in deze tekst is behandeld en maak af en toe belangrijke begrippen cursief om aan te duiden dat dit bijvoorbeeld een voordeel is die je benoemt.

Kost het schrijven van een SEO tekst geld?

Het schrijven en plaatsen van SEO teksten kan je gratis doen. Zolang je een website hebt waar je content op kan plaatsen zullen hier geen kosten bij komen kijken. Sommige tools die mensen gebruiken bij het schrijven van SEO teksten kosten geld, maar hier zijn vaak ook nog kosteloze versies van waarbij je minder opties hebt dan bij de betaalde versie. Je maakt het dus zo duur als je zelf wilt.

Het schrijven en optimaliseren van SEO kan een hoop tijd kosten en je hebt niet direct resultaat. Tegenwoordig zijn hier ook oplossingen voor. Je kan namelijk SEO uitbesteden aan bedrijven die hier gespecialiseerd in zijn. Zo ben je er zelf geen tijd aan kwijt en zijn er ook gelijk specialisten die het oppakken.

SEO tekst door een expert zoals Tools2Grow

Bij Tools2Grow werken specialisten die de volledige SEO voor jouw bedrijf uit handen kunnen nemen. Zo haal je meer rendement uit je SEO en zal je hoger ranken in de Google zoekresultaten.

Wil jij graag meer informatie over het schrijven van een SEO tekst of hulp bij het uitvoeren hiervan? Neem dan contact op met Tools2Grow om te kijken hoe wij samen jouw doelen kunnen behalen.

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.