Wat is zoekmachine marketing?
Zoekmachine marketing is erop gericht om meer klanten halen uit zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google. Dit doe je door de vindbaarheid te verbeteren door middel van website optimalisaties (SEO) of met behulp van adverteren (SEA). Zo zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw bedrijf veel makkelijker kunnen vinden. Zoekmachine marketing helpt je bovenaan in Google te komen en van daaruit meer leads te genereren die je uiteindelijk meer omzet kunnen bezorgen. Onze specialisten zorgen ervoor dat jouw bedrijf optimaal vindbaar is voor jouw doelgroep.
Meer omzet of leads vanuit zoekmachine marketing?
Wil je meer leads halen uit jouw zoekmachine marketing, zonder hier iedere dag zelf mee bezig te zijn? Schakel dan de hulp in van een echte zoekmachine marketing specialist. Onze specialisten staan voor je klaar en regelen alles van A-Z voor je.
Ben je benieuwd hoe we jou precies kunnen helpen en wat het gaat kosten? Om dat helder te krijgen willen we graag eerst kennis met je maken en de huidige situatie analyseren. Op basis van die analyse ontvang je van ons een voorstel. Start daarom meteen met onze gratis quickscan en binnen 2 werkdagen nemen we contact met je op.
Bovenaan zoekmachines komen
Om ervoor te zorgen dat jouw producten of diensten bij de doelgroep zichtbaar zijn is het van groot belang om goed vindbaar te zijn. Dat kan op twee manieren, door te optimaliseren of te adverteren. Met beide strategieën kun je jouw zichtbaarheid vergroten door met verbeteringen steeds hoger te ranken in Google, of door te betalen om er direct te staan. Door gebruik te maken van specifieke zoekwoorden en te analyseren waar jouw doelgroep online op zoekt, kun je heel gericht targeten. Op die manier haal je meer mensen naar je website en kun je ze vervolgens binnenhalen als klant.
Waaruit bestaat zoekmachine marketing?
Grofweg wordt zoekmachine marketing onderverdeeld in twee onderdelen:
- Zoekmachine optimalisatie: SEO
- Zoekmachine marketing: SEA
Het verschil tussen beide zit hem vooral in de strategie en het budget. Waar zoekmachine optimalisatie meer gericht is op de wat langere termijn kun je met zoekmachine marketing direct bovenaan staan in Google. Aan de andere kant hoef je voor SEO niks te betalen aan Google, terwijl er bij SEA sprake is van advertentiekosten die je aan Google verschuldigd bent. Een combinatie van beiden is ook zeker mogelijk en levert je vaak het beste resultaat op.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat jouw bedrijf zo hoog mogelijk wordt weergegeven in de organische, niet betaalde, zoekresultaten van Google. Hiervoor is het belangrijk om je website te optimaliseren op drie belangrijke pijlers:
- Content
- Techniek
- Autoriteit
Cruciaal belang van content
Je vindbaarheid staat of valt met goede content. Dit is niet alleen content die aansluit op de wensen van je bezoekers, maar ook op die van Google. Het gebruik van de juiste zoekwoorden en synoniemen is hierbij belangrijk, maar ook laten zien dat je relevante content hebt is een cruciaal punt voor Google. Laat jij zien dat je de beste content hebt op de zoekopdracht van jouw doelgroep, dan ga je stijgen in de zoekmachines.
Techniek als fundament
De techniek van de website moet ook goed in elkaar zitten. Belangrijke aspecten hierin zijn onder andere de websitesnelheid, de veiligheid van de website maar ook de structuur. Wij zorgen ervoor dat de techniek achter je website goed in elkaar zit, zodat Google de website optimaal kan indexeren.
Bewijs van autoriteit
Het laatste aspect waar Google veel waarde aan hecht is de autoriteit van je website. Door relevante interne en externe links van andere websites laat je zien dat jouw website autoriteit heeft. Door middel van linkbuilding zorgen onze specialisten ervoor dat andere relevante websites naar jouw website gaan linken om je linkprofiel te verbeteren.
Zoekmachine adverteren (SEA)
Zoekmachine adverteren is erop gericht om direct resultaat te behalen in de zoekresultaten. Door te adverteren kun je meteen bovenaan komen en relevante websitebezoekers binnen halen. Dit kan op verschillende manieren. De meest gebruikte campagnes zijn:
- Tekstadvertenties: deze advertenties verschijnen helemaal bovenaan de zoekresultaten in Google.
- Display advertenties: hiervoor gebruik je online banners die verschijnen op de websites waar jouw doelgroep online te vinden is.
- Shopping advertenties: jouw producten worden vertoond wanneer iemand daar op zoek naar is, inclusief nuttige informatie om direct tot verkoop over te gaan.
Onze zoekmachine marketing specialist bepaalt samen met jou welke soort campagne het beste aansluit op jouw doelen. Om het optimale resultaat te behalen zetten de SEA-campagnes voor je op vanuit een grondige analyse en optimaliseren we deze continu op basis van de resultaten. Denk bijvoorbeeld aan:
- Aanpassen van de biedstrategie
- Zoekwoorden toevoegen en uitsluiten
- Advertentieteksten testen
- Doelgroepen testen
Om dit goed te kunnen doen is de juiste expertise en tijd nodig. Daarom kun je dit neerleggen bij onze specialisten. Terwijl jij al je tijd kunt spenderen aan de bedrijfsvoering zorgen onze specialisten er voor dat je campagnes het maximale resultaat behalen in zoekmachines als Google.
Aanpak van onze specialisten
Om jouw zoekmachine marketing optimaal in te richten en zo de beste resultaten te behalen gaan we je in drie stappen helpen:
- Analyse: We starten met een uitgebreide analyse: waar zoekt je doelgroep precies naar, waar laten jouw concurrenten kansen liggen en welke zoekmachine marketing strategie gaat jou topposities bezorgen in Google. Hierbij bepalen we of SEO of SEA, of een combinatie van beiden het beste resultaat voor jouw bedrijf gaat behalen.
- Strategie uitvoeren: In het geval van zoekmachine optimalisatie maken we content voor je, zorgen dat je website technisch goed is ingericht en gaan we met linkbuilding voor relevante links zorgen. Bij zoekmachine adverteren stellen we de advertenties voor je op, maken de campagnes en creëren de ideale landingspagina om resultaat te behalen.
- Rapportage: Maandelijks bespreken we in een videocall onze werkzaamheden, welke resultaten we tot nu toe behaald hebben en waar we de komende maand op gaan focussen.
Zoekmachine marketing specialist inschakelen
Zoekmachine marketing is een complex en breed kanaal om jouw vindbaarheid te vergroten en via de zoekmachines nieuwe klanten te behalen. Hiervoor is kennis en tijd nodig, waardoor het uitbesteden aan een zoekmachine marketing specialist de ideale oplossing is. Onze experts weten precies wat er nodig is om jouw bedrijf te laten scoren in Google. Bovendien schakel je direct met één persoon en optimaliseert de specialist jouw zoekmachine marketing continu. Wil je graag weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Vraag een gratis Quickscan aan en wij laten direct weten wat de kansen zijn voor jouw bedrijf.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.