Lokale SEO, de naam zal het begrip al redelijk verklappen. Lokale SEO zijn de zoekresultaten in de zoekmachine gebaseerd op de locatie waar jij op dat moment op zoek bent! De zoekopdrachten die op deze manier worden gezocht worden ook wel de lokale zoekintenties genoemd.
Voor lokale bedrijven kan het ontzettend interessant zijn om lokale SEO toe te passen op de website. In deze blog delen wij onze kennis met betrekking tot de lokale SEO. Wat is lokale SEO en hoe kan lokale SEO worden toegepast?
SEO kan uitgevoerd worden door bedrijven, maar kan ook worden uitbesteed aan marketing bureaus. Deze marketeers helpen jou om jouw bedrijf hoger te laten komen in de lokale zoekmachine van Google. Wanneer je SEO uitbesteedt kan jij tijd besparen!
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is een marketing techniek die zich richt op de lokale zoekresultaten in Google. Wanneer een bedrijf lokale SEO toepast kan het resulteren in een betere vindbaarheid in het zoekgebied, wat kan leiden tot meer klanten! Uit onderzoek is gebleken dat 46% van de zoekopdrachten in Google een lokale zoekintentie heeft. Dit is bijna de helft van alle zoekopdrachten. Daarom is het belangrijk om als winkeleigenaar in te spelen op deze kans.
Wat is SEO?
Ben jij benieuwd naar lokale SEO, maar is het begrip SEO eigenlijk nog wat onbekend? SEO, ook wel search engine optimization, zijn de organische zoekresultaten in Google. Met organisch wordt bedoeld, de niet betaalde zoekresultaten.
De zoekresultaten komen in Google op basis van zoekopdrachten van personen. SEO omtrent alle activiteiten een webpagina hoog laten scoren in Google. SEO bestaat uit 3 aspecten. Content, techniek en autoriteit. Deze 3 aspecten zullen ervoor zorgen, wanneer dit goed wordt toegepast, dat een website hoger komt in de zoekresultaten van Google.
Er dienen een aantal stappen ondernomen te worden wanneer een bedrijf SEO wil toepassen.
Stap 1 – Zoekwoorden onderzoek
Het zoekwoorden onderzoek zorgt ervoor dat er inzicht wordt verkregen in de relevante zoekwoorden waar de doelgroep gebruik van maakt. Er zijn verschillende programma’s die kunnen worden gebruikt tijdens het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Wanneer de relevante zoekwoorden zijn verzameld is het handig om deze zoekwoorden te clusteren. Hierbij zorg je ervoor dat de zoekwoorden met dezelfde zoekresultaten in Google worden geclusterd.
Stap 2 – Het optimaliseren van de website
Wanneer het zoekwoorden onderzoek is uitgevoerd is het belangrijk om de website te optimaliseren met de zoekwoorden die relevant zijn voor de doelgroep van het bedrijf. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan. Denk hierbij aan het verwerken van de zoekwoorden op product pagina’s, maar ook aan het schrijven van blogs.
Verwerk de relevante zoekwoorden ook in de alt teksten van afbeeldingen die worden gebruikt op de website.
Stap 3 – Het verzamelen van relevante backlinks
Om te voldoen aan het stukje autoriteit worden backlinks verzameld. Deze backlinks zijn als het ware ‘aanbevelingen’ van andere websites naar jouw website. Het is belangrijk dat de kwaliteit van deze backlinks hoog is, zodat Google dit ziet als betrouwbare backlinks van hoge kwaliteit.
Waarom lokale SEO?
Maar waarom is lokale SEO zo interessant? Uit onderzoek resultaten is gebleken dat 46% van alle zoekopdrachten gekoppeld is aan een lokale zoekopdracht. Dit betekent dat 46% van de mensen die zoeken naar een bepaald product of dienst, op zoek zijn in de omgeving. Dit kan een enorme kans zijn voor ondernemingen in de buurt van de zoekopdracht. Op deze manier kunnen lokale winkels meer bezoekers krijgen.
Als bedrijf met een lokale vestiging is het dus extra belangrijk om lokaal geoptimaliseerd te zijn met betrekking tot SEO. Wanneer dit niet zo is, kan de winkel een groot aantal bezoekers mislopen.
De local 3 pack – wat houdt het in?
De ‘local 3 pack’ zijn de 3 zoekresultaten die door Google worden weergegeven in de buurt van de bezoeker in een overzicht. Voor de local 3 pack was het de local 7 pack, toen werden er 7 zoekresultaten in Google vertoond. Omdat het er nu nog maar 3 zijn is het extra belangrijk voor organisaties om geoptimaliseerd te zijn met betrekking tot local SEO.
De local 3 pack in voorbeelden
Doordat in deze generatie bijna iedereen in bezit is van een mobiele telefoon is het steeds makkelijker voor mensen om in de buurt op zoek te gaan naar winkels. Mensen die op zoek gaan naar winkels of bedrijven in de buurt doen dit meestal via Google. Wanneer mensen dit doen krijgen zij in Google-winkels of bedrijven te zien die bij hen in de buurt zijn. Deze resultaten worden weergegeven in Google Maps.
Wanneer een persoon bijvoorbeeld op zoek is naar een supermarkt in Breda worden de 3 resultaten getoond die in de buurt zijn en het meest overeenkomen met de zoekopdracht in Google. In de volgende zoekresultaten is gezocht naar “supermarkt Breda”. In onderstaande afbeelding zijn de 3 pack zoekresultaten te zien die overeenkomen met het zoekwoord en in de buurt zijn van Breda.
Wanneer er in de onderstaande afbeelding op “meer plaatsen” wordt geklikt komen de overige lokale SEO-resultaten ook in beeld.
Het toepassen van de local 3 pack
Om in de local 3 pack te komen zijn een aantal dingen belangrijk. Als eerst is het belangrijk om met jouw bedrijf aangemeld te zijn bij Google met “Google Mijn Bedrijf”. Dit is een gratis tool die Google aanbiedt waardoor een bedrijf de kans heeft om gratis online het bedrijf te tonen. Google Mijn Bedrijf is direct gekoppeld aan Google Maps, dit zorgt ervoor dat jouw bedrijf te zien is in de lokale zoekresultaten op Google Maps. Echter betekent dit niet dat het bedrijf meteen te zien is in de local 3 pack.
Voor Google is het belangrijk wanneer je in de local 3 pack wilt komen, om een zo ver mogelijk ingevuld Google Mijn Bedrijf account te hebben. Op deze manier weet Google wat voor bedrijf het is. Daarnaast is het belangrijk om zoveel mogelijk actief te blijven op het Googleaccount. Dit kan worden gedaan door het delen van foto’s. Deze foto’s worden ook getoond in de zoekresultaten bij jouw bedrijf.
Daarnaast is het belangrijk om de recensie functie van Google optimaal te gebruiken. Dit kan worden gedaan door aan klanten recensies te vragen over de diensten die het bedrijf heeft geleverd. Op deze manier weet Google dat jouw bedrijf betrouwbaar is.
De lokale organische zoekresultaten
Naast het invoeren van Google Mijn Bedrijf om hoog te komen in de 3 pack van Google. Kan er ook gebruik worden gemaakt van de organische zoekresultaten in Google. Net zoals wanneer een bedrijf gebruik maakt van de ‘normale’ organische zoekresultaten, werkt het eigenlijk hetzelfde als bij de lokale organische zoekresultaten. Het draait hierbij allemaal rond de zoekwoorden die de (potentiële) klanten gebruiken van een bedrijf.
Wanneer jij je als bedrijf echt wilt richten op de lokale organische zoekresultaten is het belangrijk om onderzoek te doen naar de lokale zoekopdrachten van (potentiële) klanten. Dit zijn dus enkel de zoekwoorden die klanten gebruiken wanneer zij op zoek zijn naar een lokaal bedrijf in de omgeving. Om te weten welke woorden dit zijn zal er een zoekwoordenonderzoek moeten worden uitgevoerd.
Wat zijn organische zoekresultaten?
De organische zoekresultaten die worden getoond in Google, worden ook wel de niet betaalde zoekresultaten genoemd. Dit komt doordat deze resultaten alleen worden getoond door het toepassen van zoekwoorden op de website en niet door het inzetten van advertenties.
Wat zijn betaalde zoekresultaten?
De betaalde zoekresultaten in Google zijn de resultaten die worden getoond door middel van het inzetten van advertenties. Het inzetten van advertenties met betrekking tot zoekresultaten wordt ook wel SEA genoemd, Search Engine Advertising. Hier betalen bedrijven om hoger te komen in de zoekresultaten van Google. Het toepassen van SEA kan uiteindelijk leiden tot meer website bezoekers.
Voor wie is local SEO interessant?
Lokale SEO kan interessant zijn voor alle bedrijven die gevestigd zitten in een bepaalde regio. Het is vooral interessant voor bedrijven met een lokale focus of een of meerdere fysieke vestigingen heeft. Eigenlijk kan bijna iedere organisatie die lokaal gevestigd is profiteren van de voordelen van lokale SEO.
Voor de volgende bedrijven kan het toepassen van lokale SEO interessant zijn:
- Enkele, tientallen of honderden kleinere vestigingen
- Bedrijven waarbij regionale marketing belangrijk is
- Bedrijven die een lokale strategie toepassen
Voor bovenstaande bedrijven is het belangrijk om lokaal vindbaar te zijn, omdat de bedrijfvoering van die bedrijven gericht is op de lokale zoekresultaten. Voor hen is het belangrijk om zoveel mogelijk fysieke winkel bezoeken te creëren.
Hoe effectief is lokale SEO
Het is belangrijk voor bedrijven om SEO toe te passen om hoger te komen in de zoekresultaten van Google. Wanneer bedrijven hoger staan in Google is de kans groter dat de zoeker op jouw bedrijf klikt. Als een website meer bezoekers heeft, zal het er ook voor zorgen dat de conversie op de website zal stijgen. Daarnaast kunnen bedrijven een betere naamsbekendheid krijgen, omdat de bedrijven op meerdere zoekwoorden vindbaar zijn dan alleen de bedrijfsnaam.
Wanneer bedrijven local SEO goed toepassen en hierdoor beter vindbaar zijn in de zoekmachine van Google kan dit leiden tot meer winkel bezoekers en uiteindelijk ook tot meer winkel aankomen. Uit onderzoek van Google is gebleken dat 46% van alle zoekopdrachten in Google een lokale zoekintentie heeft. Van deze 46% leidt uiteindelijk van de mobiele zoekopdrachten 76% tot een daadwerkelijk winkel bezoek. Van deze 76% doet uiteindelijk 28% werkelijk een aankoop.
Wanneer SEO lokaal goed wordt toegepast kan dit uiteindelijk leiden tot een omzet stijging voor de winkel. Dit is een belangrijke reden om SEO lokaal goed toe te passen bij bedrijven waarbij de strategie gericht is op lokaal of regionaal.
Zoekwoorden onderzoek – lokale SEO
Wanneer SEO wordt toegepast, lokaal of niet lokaal, is het van belang om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren wordt er gekeken naar de zoekwoorden die de (potentiële) klanten gebruiken Hierdoor kan de content op de website beter geoptimaliseerd worden en kan de website uiteindelijk beter vindbaar zijn.
Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek
Bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek wordt er gekeken naar de zoekwoorden die het meest relevant zijn te gebruiken op de website. Het is belangrijk om een aantal stappen te volgen voordat er wordt begonnen met een zoekwoorden onderzoek.
Stap 1 – ga brainstormen over relevante zoekwoorden!
Voordat er gebruik wordt gemaakt van allerlei tools is het belangrijk om te starten met een brainstorm over wat mogelijk relevante zoekwoorden kunnen zijn voor de website. Denk hierbij aan waar jouw klanten op zullen zoeken wanneer zij op zoek zijn naar jouw producten of diensten. De uitkomst van deze brainstorm wordt verder gebruikt bij de volgende stap.
Stap 2 – onderzoek de zoekwoorden van jouw concurrenten
Wanneer de brainstorm is afgerond kan er met de verzamelde zoekwoorden worden gezocht worden in Google. Kijk hierbij naar de bedrijven die bovenaan komen te staan. Zijn dit bedrijven in dezelfde branche? Dan is het interessant om dit zoekwoord verder te onderzoeken. Komen er resultaten die niet relevant zijn naar voren? Dan kan dit zoekwoord beter weg gelaten worden.
Stap 3 – Gebruik een tool om de zoekwoorden te onderzoeken
Om het zoekwoordenonderzoek makkelijker te maken kan er gebruik worden gemaakt van een zoekwoorden tool. Deze zoekwoorden tool laat de moeilijkheidsgraad zien en het zoekvolume. Ook kan een tool suggesties geven voor andere relevante zoekwoorden. Dit kan ervoor zorgen dat er dadelijk een uitgebreid bestand bestaat met relevante zoekwoorden.
Het zoekvolume per zoekwoord – wat is interessant?
Een zoekvolume van een zoekwoord zegt iets over het aantal keer dat er wordt gezocht met dat zoekwoord. Het zoekvolume geeft aan in hoeverre dit zoekwoord voor veel verkeer kan leiden naar jouw website.
Het zoekvolume dat zoekwoorden tools geven bij een bepaald zoekwoord is altijd een schatting. Een tool kan nooit de exacte hoeveelheid achterhalen waarnaar er naar een zoekwoord wordt gezocht. Het is echter ook niet zo dat een hoog zoekvolume voor garantie zorgt voor veel website bezoekers, andersom is dit ook niet het geval. Een lager zoekvolume kan voor aanvulling zorgen bij de wat grotere zoekvolumes. Dit zorgt voor een goede combinatie in grote hoeveelheden zoekvolumes en minder grote.
Relevante zoekwoorden – lokale SEO
Voor lokale SEO is het interessant om te achterhalen welke zoekwoorden relevant zijn. Het is bij SEO lokaal voor belangrijk te achterhalen op welke termen er wordt gezocht wanneer een (potentiële) klant op zoek is naar een product of dienst in de regio of omgeving.
Er zijn verschillende relevante lokale zoektermen.
- Buiten de regio zoeken naar een ‘zoekterm + locatie’. Iemand is op zoek naar een bepaald product of dienst in die bepaalde regio. Een voorbeeld hiervoor kan zijn ‘schoenenwinkel Amsterdam’.
- Binnen een bepaalde regio zoeken naar een product of dienst in de buurt waarvan de (potentiële) klant nu is. Denk hierbij aan ‘zoekterm + in de buurt’. Een voorbeeld hiervan is ‘schoenenwinkel in de buurt’.
Het aantal zoektermen waarvoor een local pack wordt vertoon is aan het groeien en wordt steeds bekender onder de regionale bedrijven. Daarom is het belangrijk te onderzoeken welke lokale zoektermen interessant zijn voor jouw local SEO.
Het toepassen van lokale SEO op de website
Nu er voldoende kennis is gedeeld met betrekking tot lokale SEO en relevante zoekwoorden zijn verzameld is het tijd om de lokale SEO toe te passen op de website. Het is belangrijk om niet alleen het aspect content te verwerken op de website, maar ook om te kijken naar de techniek en autoriteit. Met betrekking tot techniek is het belangrijk om de snelheid van de website te testen, wanneer een website een te lange laadtijd heeft, zal de website niet snel hoger komen in Google. Ook is het belangrijk om gebruik te maken van relevante, kwalitatieve backlinks. Op deze manier zorg je voor autoriteit voor Google.
Plaats relevante lokale content!
Om te beginnen is het belangrijk dat de website enkel content plaatst dat daadwerkelijk relevant is voor de website en bijdrage levert voor de bezoekers. Relevante content is the key!
Voorbeeld niet relevante content:
Een bezoeker is op het internet op zoek naar een nieuwe fiets, de bezoeker komt op een blog pagina over fietsen. De bezoeker wordt enthousiast, maar wanneer de bezoeker verder klikt, komt hij erachter dat de website geen fietsen verkoopt maar auto’s.
Bij het bovenstaande voorbeeld ziet Google dat de website niet relevante content deelt tot de verdere inhoud van de website. Dit zal ervoor zorgen dat Google de website niet hoog in de zoekresultaten zal laten komen. Wanneer het bedrijf dat auto’s verkoopt daadwerkelijk blogs post over auto’s zal de website al hoger komen in de zoekresultaten van Google.
Een relevante content vorm voor SEO lokaal is het plaatsen van een blog over de fysieke winkels in een bepaalde regio. Denk hierbij aan een winkel + locatie en schrijf op basis van deze zoekwoorden een relevante blog voor de website.
Doe onderzoek naar lokale backlinks
Linkbuilding is niet alleen belangrijk bij ‘normale’ SEO. Maar het is ook zeer belangrijk dat dit wordt toegepast bij lokale SEO. Dit zorgt ervoor dat de autoriteit van de website wordt verhoogd. Daarnaast is het ook een goede kans om de lokale vindbaarheid van de website te verhogen door een verbinding te creëren met een bepaalde locatie.
Denk bij lokale linkbuilding aan bedrijven die relevant zijn voor jouw website. Denk hierbij aan een kapper die een link krijgt van een schoonheidssalon in de buurt. Een sterke link zou ook zijn van de website van de gemeente. Denk hierbij aan een link naar een fotograaf voor het maken van een goede pasfoto.
Hoe bepaalt Google jouw ranking?
De ranking van Google wordt groot en deels gebaseerd op zoekopdrachten. Naast de zoekopdracht van de gebruiker heeft de context ook veel invloed op de ranking van Google. Denk hierbij aan de plaats waar gezocht wordt. Dit is vooral relevant bij zoekresultaten met een lokaal doel.
Wat is de Googleranking?
De Googleranking staat voor de positie in Google die een bepaalde website heeft. Wanneer een website hoger wil scoren in Google. Er kan hierbij onderscheid gemaakt worden tussen de SEO-ranking en de SEA-ranking. Dit gaat over de organische ranking factoren en de betaalde ranking factoren. De ranking van betaalde zoekresultaten wordt op een andere manier bepaalt dan de ranking factoren van organische zoekresultaten.
Wat voor invloed heeft SEO op de Googleranking?
Voordat een bedrijf de ranking van Google wil verbeteren door middel van SEO is het belangrijk om te kijken naar de huidige positie in Google. De Googleranking kan worden gecontroleerd door middel van verschillende analyse tools.
SEO lokaal zal er voor kunnen zorgen dat jouw bedrijf hoger komt in de zoekresultaten van Google. Er zijn 3 ranking factoren waarop Google bepaalt hoe hoog het bedrijf komt in de ranking van Google. Dit zijn techniek, autoriteit en content. Wanneer een van deze 3 ranking factoren nog niet volledig is geoptimaliseerd is het belangrijk dit te doen. Dit kan er voor zorgen dat Google jouw website uiteindelijk hoger in Google zet.
5 lokale seo tips om de vindbaarheid te verbeteren
Soms kan het lastig zijn om te starten met het verbeteren van de vindbaarheid in Google. Als eerst is het belangrijk om in kaart te brengen op welke van de 3 ranking factoren er het minst wordt behaald met betrekking tot lokale SEO. Om jou verder op weg te helpen geeft Tools2Grow je 5 tips om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten.
Tip 1 – Het gebruik van de juiste zoekwoorden
Zorg ervoor dat de juiste zoekwoorden op de website worden verwerkt. Voordat dit wordt gedaan is het belangrijk om eerst een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Dit kan worden gedaan zoals is beschreven in deze blog. Wanneer de juiste zoekwoorden zijn geanalyseerd is het belangrijk deze zoekwoorden te verwerken op de website. Dit kan door middel van blogs, landingspagina’s en product of dienst omschrijvingen. Zorg er voor dat de website volledig zoekwoorden geoptimaliseerd is.
Tip 2 – Richt de pagina’s in op de wensen van de bezoeker
Het is belangrijk om de wensen en behoeften van de klant in kaart te brengen. Dit kan worden gedaan door middel van een klant onderzoek. In dit klant onderzoek is het belangrijk om in te gaan op de wensen en verwachtingen die de klant heeft. Wanneer een bedrijf duidelijk in kaart heeft wat deze wensen en verwachtingen zijn, kan het bedrijf de pagina’s van de website hier op inrichten.
Denk hierbij aan een marketing bureau die met blogs de doelgroep probeert te informeren over marketing trends.
Tip 3 – Verbeter de zichtbaarheid door linkbuilding
Zonder kwalitatieve en relevante backlinks mist de website relevantie, wat een ontzettend belangrijk onderdeel is van de autoriteit van de website. Wanneer een website autoritair oogt voor Google, kan dit er voor zorgen dat de website hoger komt in Google.
Het is belangrijk wanneer een bedrijf gebruik wil maken van linkbuilding om kwalitatieve en relevante backlinks te verzamelen. Door het toepassen van relevante backlinks kan een bedrijf hoger komen in Google, hogere SEO scores krijgen, zorgen voor een grotere geloofwaardigheid en betrouwbaarheid en hierbij kan een bedrijf voorlopen op de concurrent.
Tip 4 – Zorg voor een website die up- to date is!
Het is belangrijk voor de relevantie in Google dat de website up-to-date is. Voor Google draait namelijk alles om de relevante voor de gebruiker. Websites die over het algemeen vaker worden aangepast, scoren over het algemeen beter dan websites die minder vaak worden aangepast. Zorg er daarom voor dat jouw website altijd up-to-date is en belangrijke veranderingen aanpast.
Tip 5 – Werk samen met een marketing bureau
Voor veel bedrijven kan het lastig zijn om de website SEO geoptimaliseerd te krijgen. Dit komt doordat SEO redelijk technisch kan zijn. Wanneer jouw bedrijf het lastig vindt om de website SEO te optimaliseren kan er altijd een marketing bureau worden ingeschakeld om verder te helpen, zodat jouw website SEO geoptimaliseerd is en hoger komt in de ranking van Google. Naast het optimaliseren van de SEO kan een marketing bureau ook de volledige website van een bedrijf optimaliseren.
Wat zijn de voordelen van lokale SEO?
Er zijn een aantal voordelen van lokale SEO die normale SEO niet heeft. Wij zetten deze voordelen voor jou in een overzicht!
- Concurreren met lokale bedrijven | doordat er lokale SEO wordt toegepast wordt er alleen geconcurreerd met bedrijven in die omgeving.
- Betere conversie percentages | het grotendeel van de lokale SEO resultaten levert conversies op
- Lagere marketing kosten| bij het toepassen van lokale SEO zitten weinig kosten verbonden
- Het bouwen van vertrouwen | door lokale SEO goed toe te passen zullen er ook recensies verzameld worden, wat is nu aantrekkelijker voor de potentiële klant dan goede recensies?
- Verhoogde zichtbaarheid | SEO staat bekend om het verhogen van de zichtbaarheid in Google, dit is daarom een voordeel dat niet onbenoemd kan worden
Trends lokale SEO | geoptimaliseerd 2024 in!
Ieder jaar komen nieuwe trends op het gebied van lokale SEO. Dit zal ieder jaar blijven ontwikkelen. Daarom is het belangrijk om de trends op het gebied van lokale SEO te optimaliseren en hierbij concrete acties te verzinnen. Google speelt een grote rol bij de ontwikkelingen van SEO. Een aantal belangrijkste trends zullen worden toegelicht zodat jouw bedrijf voorbereid 2024 in kan gaan!
Trend 1 – Gebruiksvriendelijkheid voor local SEO
Een van de belangrijkste trends in lokale SEO is de nadruk op gebruiksvriendelijkheid. Dit betekent dat je website gemakkelijk toegankelijk en navigeerbaar moet zijn voor bezoekers, vooral op mobiele apparaten. Google hecht veel waarde aan een goede gebruikerservaring, dus zorg ervoor dat de website snel laadt, goed gestructureerd is en eenvoudig te gebruiken is. Een goede gebruiksvriendelijkheid kan je rangschikking in lokale zoekresultaten verbeteren.
Trend 2 – Kwaliteit en relevantie voor lokale SEO
Kwaliteit en relevantie zijn altijd belangrijk geweest binnen lokale SEO, maar nu zijn ze nog belangrijker geworden voor lokale zoekresultaten. Het is niet meer voldoende om simpelweg zoekwoorden te gebruiken. Het bedrijf moet ervoor zorgen dat de inhoud van de website relevant is voor lokale zoekopdrachten en van hoge kwaliteit is. Dit betekent dat je de website moet richten op het bieden van waardevolle informatie die specifiek is afgestemd op de behoeften van juist de lokale gebruikers.
Trend 3 – Mobile indexering voor SEO lokaal
Het gebruik van mobiele telefoons blijft groeien, bijna iedereen beheert een mobiele telefoon, en daarom is mobile-first indexering een belangrijke trend in lokale SEO. Google beoordeelt nu de website voornamelijk op basis van de mobiele versie ervan. Zorg ervoor dat de website responsief is en goed presteert op mobiele telefoons en tablets. Dit is belangrijk voor het behouden van een goede positie in lokale zoekresultaten.
Trend 4 – Structured data voor lokale SEO
Structured data wordt steeds belangrijker in lokale SEO. Hiermee kun je zoekmachines helpen begrijpen wat de inhoud van de website is en deze beter presenteren in zoekresultaten. Door gestructureerde gegevens toe te voegen aan de lokale informatie, zoals openingstijden, adresgegevens en beoordelingen, kun je de zichtbaarheid in lokale zoekopdrachten verbeteren en potentiële klanten beter van dienst zijn.
Lokale SEO vs. Traditionele SEO: Wat zijn de Verschillen?
Lokale SEO richt zich op het optimaliseren van de online zichtbaarheid voor lokale zoekopdrachten in een regio of bepaalde locatie, terwijl traditionele SEO zich richt op bredere, nationale of internationale zoekopdrachten zonder geografische beperkingen. Lokale SEO gebruikt lokale zoekwoorden, Google Mijn Bedrijf en recensies, terwijl traditionele SEO zich richt op algemene optimalisatie, bredere zoekwoorden en nationale/internationale online vermeldingen. Het belangrijkste verschil is de regionale focus en de doelgroep van de SEO-strategie.
De kenmerken van lokale SEO
Lokale SEO richt zich specifiek op het vergroten van de online zichtbaarheid van lokale bedrijven. Hier wordt de focus gelegd op de bepaalde regio waar het bedrijf actief is. Enkele kenmerken van lokale SEO zijn:
- Focus op regio – er wordt voornamelijk een focus gelegd op de regio waarin het bedrijf actief is
- Google Mijn Bedrijf – het is enorm belangrijk om gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf wanneer een bedrijf hoger wil komen in de lokale zoekresultaten
- Lokale zoekwoordengebruik – de focus wordt gelegd op zoekwoorden met lokale kenmerken
- Klantrecensies – voor Google is het belangrijk om hoog te komen in de local 3 pack om voldoende recensies te hebben.
De kenmerken van traditionele SEO
Bij traditionele SEO wordt er gericht op het verbeteren van de algemene vindbaarheid in Google, ongeacht de regionale ligging van het bedrijf.
- Algemene optimalisatie – Traditionele SEO heeft betrekking op alle aspecten van een website
- Bredere zoekwoorden – bij traditionele SEO wordt er gebruik gemaakt van bredere en algemenere zoekwoorden
- Concurrentie op bredere schaal – er wordt niet alleen gekeken naar regionale concurrentie maar ook naar landelijke concurrentie in de zoekresultaten
- Algemene linkbuilding – voor linkbuilding wordt er gekeken naar websites over heel het land die een relevante kwalitatieve backlink kunnen zijn
SEO uitbesteden – dat doe je bij Tools2Grow!
Lokale SEO is belangrijk voor bedrijven die zich willen richten op specifieke regionale markten. Door lokale SEO-strategieën te implementeren, zoals het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf, het gebruik van relevante lokale zoekwoorden en het beheren van klantrecensies, kunnen bedrijven hun online zichtbaarheid vergroten en meer lokale klanten aantrekken.
Door SEO uit te besteden aan Tools2Grow kan het bedrijven verschillende voordelen bieden. Het bespaart tijd, omdat het beheren van SEO voortdurende werkzaamheden zijn. Door het uit te besteden, kunnen bedrijven zich concentreren op de kernactiviteiten terwijl ze profiteren van geoptimaliseerde online zichtbaarheid en betere rangschikkingen in zoekmachines. Kom in contact met een SEO specialist!
Veelgestelde vragen
Het gebruik van te algemene zoekwoorden bij lokale SEO is een van de meest voorkomende fouten. In tegenstelling tot normale SEO is het hierbij extra belangrijk om te denken uit het perspectief van de klant. Je moet je inleven in de klant door na te denken met welke zoekwoorden de klant op zoek gaat naar jouw categorie producten of diensten.
Aanbevolen tools voor een zoekwoordonderzoek bij lokale SEO zijn onder andere Google Zoekwoordplanner, SEMrush en Ahrefs. Deze tools helpen bij het vinden van relevante zoekwoorden die specifiek zijn voor de lokale markt en helpen bij het optimaliseren van de website voor deze zoekwoorden
Voor het vinden van relevante en hoogwaardige backlinks is het belangrijk om op zoek te gaan naar websites met een hoge autoriteit en die relevant zijn voor jouw website. Tips voor het verzamelen van lokale backlinks:
- Samenwerken met lokale bedrijven en organisaties voor linkbuilding.
- Gastblogs schrijven voor lokale nieuwssites of blogs.
- Actief zijn op sociale media en gemeenschappen om backlinks te genereren
- Zorgen voor een vermelding in lokale bedrijvengidsen
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.