De klantreis is de reis die een klant aflegt vanaf het moment dat die voor het eerst contact heeft met een bedrijf tot en met het moment dat die een product of dienst koopt en na afloop mogelijk nog contact heeft met het bedrijf. De klantreis is een belangrijk concept in de marketing, omdat het kan helpen om te begrijpen hoe klanten met een bedrijf interacteren. Zo kan gekeken worden waar mogelijke verbeterpunten liggen in het aanbod van producten en diensten.
Vier fases van de klantreis
De klantreis bestaat uit verschillende fasen, die elk hun eigen uitdagingen en mogelijkheden bieden voor bedrijven. Deze fasen zijn vaak gegroepeerd in vier categorieën: awareness, consideration, decision en loyalty.
Awareness-fase
In de awareness-fase is de klant zich vaak nog niet bewust van het bestaan van een bepaald product, dienst of van het bedrijf dat dit aanbiedt. In deze fase is het doel van een bedrijf om de aandacht van de klant te trekken en om aan hem of haar te laten zien dat het product of de dienst relevant is voor zijn of haar behoeften. Dit kan bijvoorbeeld door middel van advertenties, social media of gerichte mails. LinkedIn marketing uitbesteden of Facebook adverteren uitbesteden aan Tools2Grow zijn twee manieren om de aandacht te trekken van potentiële klanten.
Consideration-fase
In de consideration-fase is de klant zich bewust van het bestaan van het product of de dienst, en is hij of zij aan het overwegen om het product te kopen. In deze fase is het doel van een bedrijf om te laten zien waarom het product of de dienst uniek is en waarom het de moeite waard is om te kopen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van demonstraties, proefperiodes of speciale aanbiedingen.
Decision-fase
In de decision-fase is de klant aan het beslissen of hij of zij het product of de dienst daadwerkelijk gaat kopen. In deze fase is het doel van een bedrijf om te laten zien waarom het product of de dienst de beste keuze is en waarom het nu het juiste moment is om te kopen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van kortingen, gratis verzending of andere extra’s.
Loyalty-fase
In de loyalty-fase heeft de klant het product of de dienst al gekocht, en is hij of zij aan het overwegen om het opnieuw te kopen of om het bedrijf aan te bevelen aan anderen. In deze fase is het doel van een bedrijf om te laten zien waarom het de moeite waard is om voor het bedrijf te kiezen.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.