Hoe wij jou gaan helpen in 3 stappen
Het traject start met een uitgebreide analyse naar o.a. jouw doelgroep, de concurrentie en de verschillende mogelijke kanalen. Zo bepalen we waar de kansen liggen voor jouw online marketing.
We stellen een plan van aanpak op waarin we bepalen op welke kanalen we het beste kunnen inzetten en hoe we deze kunnen opstellen voor het beste resultaat.
Het advies bestaat uit concrete stappen waar je direct mee aan de slag kan. Zo kun jij het online marketing advies in de praktijk brengen en kun je starten met het behalen van meer leads.
Op welke social media kanalen kun je adverteren?
Social media advertising kun je inzetten op verschillende kanalen. In de onderstaande afbeelding is het gebruik van social media in Nederland te zien. We lichten vier kanalen verder toe: Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn.
Facebook en Instagram advertising
Facebook is misschien wel het meest interessante kanaal om op te adverteren. Het grote voordeel van Facebook advertising is dat je ook met één druk op de knop kunt adverteren op Instagram. Dit relatief jonge en zeer populaire social media kanaal is namelijk van Facebook zelf. Verder, zoals je in de afbeelding hierboven kunt zien, is Facebook in 2021 het belangrijkste social media advertising kanaal (op Whatsapp kun je namelijk nog niet adverteren). Door te adverteren op Facebook (en dus ook op Instagram) bereik je simpelweg de meeste mensen. Daarom is dit een belangrijk kanaal om in te zetten!
YouTube Advertising (tip!)
Na Facebook is YouTube het meest gebruikte social media kanaal in Nederland. Het grote voordeel van YouTube is dat advertising op dit kanaal pas sinds enkele jaren echt populair is geworden (helemaal in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook). Wij zien in onze Youtube advertising campagnes dat we tegen relatief lage kosten veel conversies behalen. YouTube mag dus zeker niet ontbreken in je online marketing strategie.
Linkedin Advertising
Waar Facebook, Instagram en YouTube voornamelijk kanalen zijn om consumenten te bereiken, is LinkedIn uiteraard hét kanaal om een zakelijke doelgroep te bereiken. Zo kun je zeer gericht jouw B2B-doelgroep bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alle CEO’s in Nederland van bedrijven met meer dan 5.000 medewerkers. Het grote voordeel van LinkedIn is dus dat je een zeer waardevolle doelgroep kunt bereiken. Echter, het nadeel is dat hier wel een prijskaartje aan vast zit! Wij ervaren in onze LinkedIn advertising campagnes dat 1 websitebezoeker soms wel € 40 kan kosten. Maar als je de totale kosten vergelijkt met de omzet die je uit dit kanaal kunt halen is LinkedIn voor bedrijven die actief zijn in de B2B-markt wat ons betreft een ‘no brainer’. Ben je benieuwd wat LinkedIn Advertising voor jouw bedrijf kan opleveren, vraag dan een gratis QuickScan aan.
Hoe behaal je succes met Social Media Advertising?
Adverteren op social media is een vak apart. Er zijn ontzettend veel strategieën die je kunt inzetten. Het is daarom belangrijk dat de campagnes die je opzet voor een groot gedeelte gebaseerd zijn op data. Het opzetten social media advertising campagnes bestaat bij ons uit vier stappen
Stap 1: welk social media kanaal kun je het beste inzetten?
We starten met het kiezen van een social media kanaal. Dit is afhankelijk van de doelen van jouw bedrijf en wat voor type doelgroep je wilt bereiken. Heb je een relatief jonge doelgroep? Dan is Instagram wellicht het meest interessante kanaal om te adverteren. Wil je juist professionals, directeuren of CEO’s benaderen? Dan is adverteren op LinkedIn wellicht interessanter.
Stap 2: analyse van je doelgroep
We weten inmiddels welk social media kanaal we gaan inzetten. Vervolgens bekijken we hoe we hen het beste kunnen bereiken. Voor iedere doelgroep en ieder moment in de ‘customer journey’ maken we de perfecte advertentiecontent in tekst en beeld. Als fullservice bureau pakken we alle onderdelen van social media advertenties voor je op. Je hoeft dus nergens meer achteraan.
Stap 3: wat werkt goed en wat kan beter?
Als jij het eens bent met ons goed onderbouwde plan, gaan we aan de slag met je social media advertising. Daarbij houden we continu een vinger aan de pols en blijven we testen welke advertentiecontent goed werkt op welk platform voor welke doelgroep. Als het nodig is, dan sturen we bij en zorgen we voor meer efficiëntie en rendement. We blijven ermee bezig, zodat de aanpak steeds beter wordt. Je advertenties op social media worden steeds meer afgestemd op wat jouw doelgroep wil. Dat werkt!
Stap 4: optimaliseren op basis van data
Het allergrootste voordeel van social media advertising is dat je alle data krijgt over de prestaties van je advertenties. Deze cijfers per advertentie bieden ons inzicht in de volgende stap. Als we weten hoe goed iets presteert, kunnen we immers bepalen of we op dezelfde weg doorgaan of dat we moeten bijsturen. Met de data in de hand gaan we continu voor meer rendement. Zo bereiken we jouw doelgroep steeds gerichter en doeltreffender.
Meer weten? Vraag een gratis Social Media Quickscan aan!
We begrijpen dat je benieuwd bent hoe social media advertising voor jouw bedrijf eruit kan zien. Daar hebben wij uiteraard onze ideeën over. Vraag een gratis Social Media Quickscan aan en je krijgt meteen inzicht in de opties die we je bieden, inclusief een plan van aanpak. Vind je het een goed plan? Dan gaan we graag samen met jou aan de slag met je social media advertenties.
Veel gestelde vragen
Hoe groot of klein je bedrijf ook is, social media advertising is altijd interessant. Want je doelgroep is ook op social media te vinden. Bovendien kun je het budget altijd in de hand houden, zodat je weet wat je maximaal betaalt.
Voor social media advertising geldt dat je meer betaalt wanneer je actiever bent op dit gebied. De kosten zijn nog onder te verdelen in een deel voor het bureau dat de social media advertenties maakt en een deel dat naar het social mediaplatform gaat.
Natuurlijk kun je ook zelf de advertenties voor social media maken en beheren. Maar dit kost je wel veel tijd. Heb je die tijd en vind je het leuk? Dan kun je het zelf doen. Wil je dit liever laten doen door iemand die er elke dag mee bezig is? Dan is uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau een goed idee.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.