Content kalender 2024
Een goede content kalender is onmisbaar voor een sterke online marketingstrategie. Met een goede content kalender hou je het overzicht en kun je de beste contentstrategie opzetten. Een ontzettend handige tool dus! In deze blog lees je alles over de content kalender en waarom ook jij er mee moet gaan werken.
Wat is een content kalender?
Je kunt natuurlijk je Facebook adverteren uitbesteden, maar je kunt het ook zelf aanpakken met de hulp van een content kalender. Een content kalender is een planning die je kunt gebruiken voor je contentstrategie. Het is een onmisbare tool voor iedereen die zich bezighoudt met contentmarketing. Met een content kalender kun je namelijk je content uitingen plannen en zo het overzicht bewaren. Zo kun je consistent blijven communiceren met je doelgroep.
Voorbeeld content kalender 2024
Waarom is het superhandig om een content kalender te gebruiken?
Het werken met een content kalender is echt superhandig! Het brengt namelijk een hoop voordelen met zich mee. Zo zorgt het onder andere voor structuur en overzicht, consistentie en een efficiëntere workflow.
Structuur en overzicht
Een goede content kalender zorgt voor een duidelijk overzicht van wat, wanneer en op welk platform gepost moet worden. Zo kun je gestructureerd blijven werken.
Consistente contentproductie
Daarnaast zorgt een content kalender voor een consistente contentproductie. Je kunt hierdoor namelijk ver vooruit plannen, waardoor je consistent waardevolle content kan leveren aan je doelgroep. Dit zorgt voor betere betrokkenheid en loyaliteit van je doelgroep.
Efficiëntere workflow
Door het vooraf plannen van je deadlines in de content kalender kun je je content processen beter stroomlijnen. Dit zorgt voor een efficiëntere workflow.
Flexibiliteit
Hoewel een content kalender in eerste instantie structuur biedt, biedt het juist ook een stukje flexibiliteit. Door een content kalender te gebruiken, kun je namelijk gemakkelijk schuiven en aanpassingen maken in de planning. Zo kun je zonder al te veel moeite direct inhaken op bijvoorbeeld een tussengekomen gebeurtenis die de aandacht van sociale media zeker waard is.
Meting van effectiviteit
Tot slot kun je door je content te plannen ook beter het succes van je content meten. Zo kun je het gebruiken om je content in de toekomst nog beter te maken.
Wat is het gevaar als je geen content kalender gebruikt?
Geen content kalender gebruiken kan een hoop problemen en uitdagingen met zich meebrengen, vooral als je deel uitmaakt van een bedrijf of organisatie die echt regelmatig content maakt en publiceert. Dit zijn de gevaren of risico’s waar je mee te maken kunt krijgen wanneer je geen content kalender gebruikt.
Onregelmatigheid
Allereerst loop je zonder content kalender het gevaar dat je onregelmatig gaat publiceren. Dit gaat ten koste van je consistentie en daarmee de betrokkenheid van je doelgroep.
Overlapping van content
Daarnaast loop je zo ook het risico op overlappende content. Wanneer je namelijk het duidelijke overzicht mist dat een content kalender biedt, is de kans vrij groot dat je overlappende of dubbele content gaat produceren. Dat is natuurlijk zonde.
Gemiste kansen
Met een goede content kalender, weet je zeker dat je boven op de inhakers van de maand zit. Zo laat je geen kans onbenut om ergens op in te haken en er een leuke post over te maken. Zonder content kalender loop je echter het risico dat je belangrijke data of evenementen over het hoofd ziet, waardoor je mogelijk relevante content mist.
Inconsistent merkverhaal
Zonder content kalender is de kans groot dat verschillende stukken content niet goed op elkaar aansluiten. Zo ontstaat er een onsamenhangend merkverhaal en laat dat nu net zijn wat je waarschijnlijk niet wil uitstralen naar (potentiële) klanten.
Meer stress
Tot slot levert het gebrek aan een content kalender ook simpelweg meer stress op. Het missen van overzicht en het continu achter de feiten aanlopen is namelijk niet goed voor de rust en de stressniveaus.
Waaruit bestaat een echt goede content kalender?
Een goede content kalender is overzichtelijk en bevat alle nodige informatie om te weten wanneer je wat moet posten. Je kunt het beste de volgende punten terug laten komen in je content kalender:
Publicatiedatum
Geef duidelijk aan wanneer je van plan bent om je content te posten. Hiervoor kun je simpelweg je content kalender invullen. Je kunt het beste voor jezelf een vast patroon aanhouden en vooruit plannen. Post bijvoorbeeld elke dinsdag en donderdag iets op LinkedIn, maandag iets op je website en stuur elke vrijdag een nieuwsbrief op. Zet er ook een specifieke tijd bij.
Type content
Wat voor content ga je maken? Bijvoorbeeld een blog, filmpje, infographic etc. Schrijf hier ook meteen bij wat de inhoud van je posts wordt. Zo weet je precies wat je moet maken.
Doelgroep
Het is ook goed om op te schrijven op wie je je gaat focussen. Dit kunnen bestaande klanten zijn, maar ook nieuwe klanten of misschien wel potentiële nieuwe werknemers.
Medium
Bepaal op welk platform je de content gaat publiceren. Bijvoorbeeld, LinkedIn, je website of misschien als nieuwsbrief over de mail.
Wie gaat het posten?
Zet hier de naam van de collega’s die de post gaat maken en/of publiceren. Zo kan hier geen verwarring ontstaan. Je kunt ook je LinkedIn marketing uitbesteden. Zet het dan wel even op je kalender. Zo weet je ook wat er extern allemaal gebeurt.
Status
Tot slot kun je eventueel nog een blokje toevoegen met de status. Zo weet je altijd in een oogopslag hoe het ervoor staat met de post en of deze op tijd gepubliceerd gaat worden.
Zelf aan de slag met een contentkalender? Volg dit stappenplan!
Stap 1: Bepaal je doel en doelgroep
De eerste stap voor het opzetten van een content kalender is het duidelijk hebben van je doel en doelgroep. Ga dus na wat het doel is van je content. Wil je meer bezoekers naar je website trekken? Je merkverhaal vertellen? Of misschien klantbetrokkenheid verhogen? Het is belangrijk om dit van tevoren goed voor ogen te hebben, zodat je je content hierop kunt aanpassen. Daarnaast dien je ook goed te weten wie je doelgroep is en wat zij willen weten en waar zij het meest actief zijn. Zo kun je daar ook je content op aanpassen.
Stap 2: Bepaal de publicatie frequentie
Vervolgens beslis je hoe vaak je wil publiceren. Is dat maandelijks, wekelijks, dagelijks? Door dit van tevoren goed vast te leggen, kun je consistentie bieden. Zo weet je ook duidelijk waar je aan toe bent en hoeveel content en content ideeën je nodig hebt.
Stap 3: Kies een kalender tool
Het kiezen van een kalender tool voor je content kalender is een cruciale stap voor iedere contentmaker of marketeer. Er zijn namelijk verschillende tools beschikbaar met elk zo zijn voordelen en nadelen. Bij de keuze voor een kalender tool is het vooral belangrijk om rekening te houden met gebruiksvriendelijke, integratiemogelijkheden met andere platforms, en de specifieke functies die je nodig hebt, zoals herinneringen, taaktoewijzingen of analysemogelijkheden.
Stap 4: Brainstormen
Als je de basis eenmaal gereed hebt, kun je de kalender in gaan vullen. Hiervoor kun je best even goed brainstormen. Zo kom je vanzelf op een hoop content ideeën en daarmee kun je de agenda vullen.
Stap 5: Content inplannen
Tot slot dien je alleen nog de bedachte content in te plannen op de daarvoor aangewezen dagen. Plan alle content overzichtelijk in de contentkalender en wijs de taken aan iemand toe. Zo weet je precies wat er komende tijd gedaan moet worden wat betreft content.
Content kalender 2024: dit zijn de inhakers!
Content kalender 2024 aan het invullen en nog wat inspiratie nodig? Je kunt altijd gebruikmaken van inhakers. Inhakers zijn marketinguitingen die op een creatieve manier verbinding leggen tussen actuele gebeurtenissen of trends en de communicatie van een organisatie. Het is dan ook vaak erg succesvol als je met je social post op een grappige manier inhaakt op de actualiteit.
Hieronder delen we wat inspiratie voor inhakers voor jouw content kalender 2024. Zo weet je zeker dat je jouw doelgroep de beste content kan bieden!
GP Zandvoort 25 augustus 2024
Max Verstappen was in 2023 al enorm populair en dat zal in 2024 ongetwijfeld zo blijven. Op Zondag 25 augustus 2024 vindt de GP in Zandvoort weer plaats. Leuk om rond die tijd een keer op in te haken!
Nationale (feest)dagen
Download een “nationale dagen” kalender. Hierop staan alle nationaal erkende dagen. Zo is er bijna elke dag wel iets waar je op in kunt haken. Dit kan simpelweg de ‘nationale dag van de communicatie’ zijn, maar ook wat gekker, zoals de ‘nationale dag van de pindakaas’.
Nieuws en populaire TV
Hou het nieuws, bijvoorbeeld nu.nl, goed in de gaten. Gebeurt er iets waar je op kunt inhaken? Doe dit dan vooral. Hetzelfde geldt voor dingen die viraal gaan of wellicht populaire televisieprogramma’s.
Hulp nodig bij je content kalender? Tools2grow helpt je op weg!
Kun je ondanks alle tips in dit artikel toch nog wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een content kalender? Dan ben je bij Tools2grow aan het juiste adres! Onze specialisten weten alles van het ontwikkelen van een goede contentstrategie en helpen je graag.
Meer weten? Neem gerust contact met ons op!
Veel gestelde vragen
Je moet je contentkalender regelmatig bijwerken, idealiter minimaal een keer per week. Dit zorgt ervoor dat je team altijd op de hoogte is van wat er gaat gebeuren en geeft je de mogelijkheid om aanpassingen te maken gebaseerd op prestaties van vorige content, nieuwe ideeën of veranderingen in je bedrijf of industrie.
Er zijn verschillende tools beschikbaar, variërend van eenvoudige spreadsheets (zoals Google Sheets of Excel) tot meer geavanceerde projectmanagementtools zoals Trello, Asana, of specifieke contentplanningstools zoals CoSchedule of ContentCal. De keuze hangt af van je behoeften en het budget.
Een effectieve contentkalender begint met het identificeren van je doelen en doelgroep, het uitvoeren van keywordonderzoek, en het kiezen van de soorten content die je wilt produceren. Vervolgens plan je deze content in de kalender, inclusief de publicatiedatum en het kanaal. Het is belangrijk om flexibel te zijn en ruimte te laten voor spontane posts of veranderingen in de planning.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.