B2B Website

  • 10+ jaar online marketing ervaring
  • 9.6 als beoordeling door klanten
  • Meer dan 82 succesvolle projecten

B2B Website

Ben jij bij deze blog uitgekomen omdat jij jouw B2B website graag wil optimaliseren? Lees dan snel verder! Een B2B website is eigenlijk een afkorting van een business-to-business website, waar het gaat om zakelijke relaties en klanten. Hierbij verkopen bedrijven enkel aan andere bedrijven. Dit kan gaan over producten en diensten. Een goede en duidelijke website is binnen deze branche erg belangrijk. Maar hoe ziet een goede website binnen de B2B er eigenlijk uit en wat kan er worden gedaan om de huidige website te optimaliseren? Er zijn verschillende activiteiten die hiervoor ondernomen kunnen worden en die de B2B website verbeteren. 

In deze blog lees je wat er belangrijk is aan een B2B website en wat jij kan doen binnen de B2B organisatie om de website te optimaliseren. Heb jij binnen jouw B2B organisatie nog geen website? Laat jouw website bouwen door Tools2Grow!

 

Wat is een B2B website?

Een B2B website is een website waar bedrijven hun diensten of producten op aanbieden aan de doelgroep. Dit kan gaan over diensten die een bedrijf verkoopt of over producten. Het is een B2B website wanneer er enkel aan zakelijke relaties wordt verkocht. Zoals in bovenstaande tekst al kort even toegelicht is een bedrijf binnen de B2B een bedrijf dat enkel aan andere bedrijven verkoopt. Binnen deze branche is het ontzettend belangrijk om een goede website te hebben, de website is namelijk het visite kaartje van het bedrijf. Wanneer klanten voor de eerste keer op een website komen, zegt de eerste indruk van een website al veel over het oordeel wat de klant gaat hebben. Zorg er daarom altijd voor dat de website geoptimaliseerd en gebruiksvriendelijk is. 

Er zijn verschillende elementen die een B2B website succesvol kunnen maken. Dit gaat over de communicatie op de website, de gebruiksvriendelijkheid maar ook de website snelheid. Dit zijn allemaal elementen die de eerste indruk van (potentiële) klanten beïnvloeden. Het is daarom erg belangrijk dat bedrijven de website als een prioriteit zien om te optimaliseren. 

Het verschil tussen een B2B en een B2C website

Veel mensen zijn bekend met een B2C website, dit is een website waar sneller een aankoop wordt gedaan dan op een B2B website. Een B2C website verkoop enkel aan consumenten, de afkorting betekent dan ook business-to-consumer. Op een website van een B2C bedrijf zijn andere dingen belangrijk dan op een B2B website. Op een website voor consumenten worden veel sneller aankopen gedaan op basis van emotie. Terwijl op een B2B website aankopen worden gedaan op basis van een beslis proces. Dit proces kan in beeld worden gebracht door een customer journey. Daarnaast zijn er binnen dit beslis proces verschillende mensen van een bedrijf betrokken. Dit wordt ook wel de decision making unit genoemd. 

Een B2C website is daarom ook anders ingedeeld dan een B2B website. Waar het bij B2C website belangrijk is om te pushen is het bij een B2B website juist veel belangrijker om te informeren en te bezoeker te overtuigen. In onderstaande tekst wordt duidelijk hoe een bezoeker op een B2B wesbite overtuigd kan worden van jouw zakelijke producten of diensten! 

 

De succes factoren van een B2B website

Zoals in bovenstaande tekst al even toegelicht zijn er op een B2B website verschillende factoren die het succes van een organisatie beïnvloeden. Het is belangrijk binnen deze factoren dat deze continu worden ontwikkeld. Dit zorgt ervoor dat de B2B website up-to-date blijft. Deze factoren kunnen de bezoeker overtuigen en informeren, wat enorm belangrijk is binnen de B2B branche. 

Daarnaast is het ook van belang om goed vindbaar te zijn binnen Google, er kunnen verschillende acties worden ondernomen om beter vindbaar te worden. Een grote rol binnen de zoekmachine van Google is content. In onderstaande tekst wordt duidelijk welke rol content speelt en welke factoren nog meer belangrijk zijn om te blijven ontwikkelen op de B2B website. Veel van deze factoren vereisen veel aandacht, daarom is het belangrijk om te analyseren wat jij zelf kan uitvoeren en waar jij iemand voor moet inschakelen. Zorg ervoor dat het op een goede manier wordt gedaan om de juiste resultaten te zien.  

Het optimaliseren van de SEO voor jouw B2B website 

SEO is een afkorting voor search engine optimization, het betekent ook wel zoekwoorden optimalisatie. Met zoekwoorden optimalisatie wil je eigenlijk dat jouw website volledig zoekwoorden geoptimaliseerd wordt om op deze manier goed vindbaar te zijn binnen de zoekmachine van Google. Wanneer je jouw website SEO proof wil maken is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt wanneer zij opzoek zijn naar jouw producten/diensten. 

Wanneer jij een zoekwoorden onderzoek uitvoert, is de gedachten van jouw doelgroep het uitgangspunt. Denk na over woorden die jouw doelgroep kan gebruiken wanneer zij opzoek gaan naar jouw producten of diensten. Hierbij kan je op verschillende zoekwoorden uitkomen die tot hetzelfde Google-resultaat lijden. Deze zoekwoorden kunnen geclusterd worden. Zoekwoorden in eenzelfde cluster lijden tot dezelfde Googleresultaten. 

Wanneer jij een volledig zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd en clusters hebt gemaakt binnen dit zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om jouw website op basis van zoekwoorden te optimaliseren. Dat kan ik de vorm van blogs, productomschrijvingen en andere relevante teksten op jouw website. Het zoekwoorden onderzoek en de optimalisatie kan worden uitgevoerd door een SEO werknemer of door een marketing bureau. Laat jouw SEO uitbesteden aan Tools2Grow, voor een optimaal resultaat! 

Content is the key - voor een professionele B2B website 

Content is de basis voor iedere website, het zorgt ervoor dat jouw website vorm en structuur krijgt. Enorm belangrijk voor de B2B website, hierdoor kan je jouw doelgroep informeren. Content komt in verschillende vormen. Content kan in de vorm van tekst zijn of in de vorm van afbeeldingen. Het is belangrijk om op basis van jouw zoekwoorden onderzoek content te maken. Door zoekwoorden terug te laten komen op jouw website ben jij beter vindbaar voor jouw doelgroep. Het is echter wel belangrijk dat dit op de juiste manier gebeurd. 

In het zoekwoordenonderzoek heb je clusters gemaakt, deze clusters dienen als uitgangspunt voor een blog of een landingspagina. Door deze pagina’s in te delen op basis van een cluster ben je optimaal vindbaar voor jouw doelgroep. Daarnaast is het ook belangrijk om jouw website invulling te geven op basis van afbeeldingen. Zo krijgen jouw bezoekers een beeld bij de organisatie. 

Conversieoptimalisatie - voor meer conversie

Conversie is een enorm belangrijk element op een B2B website en kan ik verschillende vormen komen, afhankelijk van het doel van jouw organisatie. Hierbij kan het gaan over een aankoop die is geplaatst, maar ook door een formulier dat is ingevuld door jouw doelgroep. Het is belangrijk om de conversie op jouw B2B website te blijven optimaliseren, op deze manier zorg je ervoor dat jij jouw website aanpast op basis van het gedrag van de bezoeker. Er zijn verschillende manieren om dit te testen. Een bekende vorm voor het testen van het gedrag van de bezoekers wordt in onderstaande tekst toegelicht. 

A/B testen voor conversieoptimalisatie 

A/B testen kunnen worden gebruikt om de conversie op een website te optimaliseren. Op deze manier kom jij erachter wat juist wel en wat niet werkt voor jouw doelgroep op jouw B2B website. Hier ga je verschillende versies van jouw website aan jouw doelgroep tonen, aan het eind van een test kom je erachter of versie A of versie B succesvoller was. Het is belangrijk om dit continu te blijven doen om op deze manier het optimale resultaat te behalen. Hierdoor blijf je jouw website aanpassen op basis van de wensen en behoeften van jouw doelgroep. 

Gebruiksvriendelijk - zorg voor een eenvoudige websiteomgeving!

Als laatste, maar zeker een erg belangrijk onderdeel binnen de B2B website is de gebruiksvriendelijkheid van een website. Ik denk dat iedereen het herkent, frustraties omdat een website te langzaam is of onduidelijk is ingedeeld. Deze frustratie wil jij niet veroorzaken bij jouw (potentiële) klanten. Een gebruiksvriendelijke website zorgt er dan ook voor dat jij deze frustratie niet de kans geeft bij jouw website bezoekers. Maar hoe doe je dat? 

  • Website snelheid: De snelheid van een website is een van de belangrijkste componenten wanneer het gaat om de gebruiksvriendelijkheid. Deze zal moeten worden geoptimaliseerd voordat je begint met het maken van content. Zorg dat de techniek van je B2B website op orde is! 
  • Duidelijk gebruikersmenu: Een duidelijk gebruikers menu zorgt ervoor dat jouw website bezoeker makkelijk wegwijs is op jouw website. Zo kan die makkelijk dingen vinden op jouw website en werkt een menu zoals het hoort. 
  • Goede content:  In bovenstaande tekst is het al kort even toegelicht, goede content! Goede content is werkelijk the key tot een fijne duidelijke website. Hierdoor kan je jouw website bezoeker informeren en overtuigen. 

Ben jij benieuwd wat een goede conversieoptimalisatie kan doen voor jouw B2B website? Kom erachter en laat jouw conversieoptimalisatie uitbesteden aan Tools2Grow

 

Drie tips - voor het optimaliseren van jouw B2B website!

Zoals in bovenstaande tekst gedeeld zijn er genoeg acties die je kan ondernemen om jouw B2B website te optimaliseren. Voor deze acties is het belangrijk dat je de juiste mensen inschakelt die kennis hebben over online marketing, op deze manier zorg je ervoor dat jouw website op een juiste manier wordt geoptimaliseerd! De tips die in onderstaande tekst worden toegelicht kunnen jouw B2B website naar een hoger niveau tillen.

B2B website

Tip 1 -  Zorg voor een goede online strategie 

Een strategie is enorm belangrijk binnen de marketing, niet alleen voor jouw website maar ook voor de socialemedia-activiteiten. Een doordachte strategie zorgt ervoor dat jij jouw website richt op de juiste doelgroep en met de juiste content. Denk dus goed na voor wie jouw website bedoeld is en wie jij wil bereiken op jouw website. Wanneer je dit weet kan je jouw content hier ook op gaan baseren. Denk hierbij aan het informeren van jouw doelgroep, is dit een doel dat je wil bereiken? Zorg er dan voor dat de teksten die je schrijft van voldoende informatie voor zien. Wanneer jij juist jouw doelgroep tot aankoop wil over zetten is het belangrijk om op basis hiervan jouw website in te delen. 

Tip 2 -  Maak gebruik van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini 

De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini, het is een hele mond vol. Maar deze overtuigingsprincipes kunnen ervoor zorgen dat jij jouw doelgroep ervan overtuigd tot conversie over gaan op jouw B2B website. Door de overtuigingsprincipes toe te passen op jouw website, kan jij jouw bezoeker overtuigen!  Maar wat zijn de zeven overtuigingsprincipes en hoe kan jij deze toepassen op jouw B2B website? 

  • Wederkerigheid: Het begrip wederkerigheid duidt op de betekenis ‘voor wat hoort wat’. Dit principe kan worden toegepast op de website door klanten wat te geven wanneer er een aankoop wordt gedaan.
  • Consistentie: Het principe consistentie komt neer op de term die vroeger veel gebruikt werd ‘Wie A zegt moet ook B zeggen’. Dit komt neer op wanneer een eerste stap is gezet, volgt meestal ook een tweede. Dit kan worden gedaan door pakketten aan te bieden op de website. 
  • Sociale bewijskracht: Sociale bewijskracht wordt vaak gebruikt door het principe mond- op- mond reclame. Dit kan online worden gedaan door het tonen van recensies van klanten. 
  • Sympathie: Bij het overtuigingprincipe sympathie gaat het erom dat er een bepaald gun factor is. Dit gun factor wordt verkregen wanneer mensen jouw bedrijf leuk vinden. 
  • Autoriteit: Mensen zijn eerder geneigd producten of diensten te kopen wanneer deze worden aangeboden door professionals. Dit kan worden toegepast door vak kennis aan te bieden binnen jouw branche. 
  • Schaarste: Wanneer er weinig van een artikel of dienst beschikbaar is, voelen mensen een bepaalde drang dit product of dienst te kopen. Dit wordt ook wel FOMO genoemd, fear of missing out. 
  • Eenheid: Het principe eenheid, gaat over het gevoel dat mensen graag ergens bij willen horen. Dit kan worden uitgevoerd door het opbouwen van een community. 

Tip 3 - Zorg voor duidelijke communicatie 

Wanneer een bezoeker op jouw website komt, moet het voor een bezoeker meteen duidelijk zijn wat er wordt verkocht. Hiervoor is het belangrijk dat er duidelijk en goed moet worden gecommuniceerd op de website. Dit kan worden gedaan door gebruik te maken van kopteksten en call to action knoppen. Op deze manier is het voor een bezoeker snel in een oogopslag duidelijk wat er wordt verwacht. 

 

Optimaliseer jouw B2B website - Tools2Grow helpt!

In deze blog heb jij gelezen hoe een B2B website werkt en wat belangrijk is op een B2B website. Daarnaast zijn er tips gegeven over hoe jij jouw B2B website kan verbeteren. Zorg ervoor dat je de belangrijkste elementen laat terugkomen op jouw website, zodat jouw B2B website volledig geoptimaliseerd wordt. 

Ben jij benieuwd wat Tools2Grow kan doen voor jouw onlinemarketing activiteiten? Neem dan contact op en kom erachter wat wij voor jou kunnen betekenen!

 

Veelgestelde vragen

B2B-websites richten zich op het bieden van gedetailleerde informatie over producten en diensten voor andere bedrijven, terwijl B2C-websites gericht zijn op directe verkoop aan consumenten met een meer visuele en emotionele benadering.

SEO is cruciaal voor B2B-websites om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten, wat leidt tot meer verkeer en potentieel meer zakelijke leads.

Zeker, social media integratie kan helpen bij het vergroten van de zichtbaarheid van het merk en het stimuleren van betrokkenheid met de doelgroep.

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Share this story: