Online marketing is booming. Niet zo gek als je bedenkt dat er van de Nederlandse bevolking slechts 4 procent géén gebruik gemaakt van social media (inclusief WhatsApp), zoals blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, uitgevoerd door Newcom Research. Vooral jongeren in de leeftijdscategorie van 15 tot 19 jaar besteden heel wat tijd op social mediaplatformen, gemiddeld meer dan 140 minuten per dag. En de 65-plussers, een doelgroep die het minste tijd doorbrengt op hun socials, zijn er toch ook nog 82 minuten per dag mee bezig. En dat is dan alleen nog maar in Nederland.
Facebook en Instagram zijn twee belangrijke plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je online marketing in te zetten op beide, een soort verdeel en heers-strategie, maar dit is vaak niet de beste manier om middelen in te zetten. Er zijn namelijk nogal wat verschillen tussen Instagram en Facebook, ondanks dat Instagram onderdeel is van Facebook. Afhankelijk van onder andere je doelgroep en social media strategie is het wijs om een keus te maken tussen de twee. In deze blog nemen we de belangrijkste verschillen tussen Facebook en Instagram op het gebied van marketing met je door.
Welke doelgroep zit waar?
Eerst even de cijfers: in 2020 zaten 12,4 miljoen Nederlanders op Facebook tegenover 5,9 miljoen op Instagram. Wereldwijd maken er maar liefst 1,84 miljard mensen op een actieve manier gebruik van Facebook en maandelijks zijn dit er zelfs 2,8 miljard. Dan blijf je als Instagram toch een beetje achter met ‘maar’ meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Facebook is op dit moment dus duidelijk het grootste social medium. Betekent dit dan automatisch dat je hier je marketingmiddelen in moet zetten? Het antwoord is nee. Ondanks een overlap van gebruikers in bepaalde leeftijdscategorieën, hebben jongeren, volwassenen en senioren ieder zo hun eigen voorkeur.
Na WhatsApp is Instagram het populairste sociale medium onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Facebook is zelfs, na een flinke opmars van TikTok, bij deze doelgroep naar de laatste plaats gezakt! Instagram groeit nog steeds. Niet zozeer onder jongeren, maar steeds meer oudere leeftijdsgroepen willen weleens zien ‘what all the fuss is about’.
Veel jongeren hebben hun Facebook-account aan de wilgen gehangen en vervangen door Instagram, Snapchat en/of TikTok. Op Facebook begeven zich nu vooral mensen tussen de 25 en 34 jaar, gevolgd door de leeftijdscategorie 18-24 jaar. Ook onder oudere doelgroepen is Facebook nog steeds populair. Maar liefst 59 procent van de Nederlandse 80-plussers heeft een account.
Kort door de bocht: Instagram marketing is vooral gericht op jongere doelgroepen, Facebook is een plek waar volwassenen bereikt kunnen worden.
Algoritmes en het bereiken van de juiste mensen
De algoritmes achter Facebook en Instagram zorgen er (in principe) voor dat posts bij de juiste, geïnteresseerde mensen terecht komen. Lastig is dat die algoritmes nogal eens aangepast worden en dat er sowieso een zweem van mysterie omheen hangt.
Facebook geeft bijvoorbeeld voorrang aan berichten van vrienden en familie en posts waarin wordt opgeroepen om een bepaalde actie te ondernemen, zoals liken of stemmen, worden afgestraft met een lager plekje in de tijdlijn. Dat maakt Facebook marketing er niet makkelijker op, al kun je natuurlijk altijd kiezen voor betaalde advertenties.
Op Instagram draait het, meer dan op Facebook, om kwaliteit en interactie/engagement. Hoogwaardige visuele content is essentieel, net zoals comments en hartjes van je volgers krijgen. Het is daarmee een perfect social medium voor direct marketing: nieuwe diensten of producten onder de aandacht brengen, contact met de doelgroep, bewustzijn creëren enzovoort. Er is echter één grote maar: Instagram staat geen links naar buiten toe. Wil je dus bij een post over een nieuw product een link naar de webshop plaatsen, dan kan dat niet.
Dit gezegd hebbende, de gebruikers van Instagram zitten veelal met een andere intentie op dit sociale medium dan Facebookgebruikers. Instagrammers zijn juist op zoek naar nieuwe, interessante producten en trends en de betrokkenheid is hier groter. Op Facebook willen mensen tegenwoordig vooral op een persoonlijke manier contact hebben met vrienden, familie en bekenden, en zo min mogelijk ‘lastig gevallen’ worden door bedrijven. Maar met de juiste online marketingcampagne kun je op beide platforms je doel bereiken.
Marketing op Instagram uitbesteden?
Ondertussen is wel duidelijk geworden dat je voor een succesvolle campagne op Instagram heel wat kennis en vaardigheden in huis moet hebben. Het is daarom een goed idee om Instagram marketing over te laten aan de experts van een online marketing bureau die het opzetten én verbeteren van jouw campagne van A tot Z verzorgen. Benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Neem contact met ons op en vraag een gratis Quickscan aan!
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.