Een klikratio is een maatstaf die gebruikt wordt om de effectiviteit van een online advertentie te meten. De klikratio wordt berekend door het aantal keren dat een advertentie is aangeklikt te delen door het totale aantal keren dat de advertentie is weergegeven (ook wel het aantal impressies genoemd). Door SEA uitbesteden kan je de klikratio van je website verhogen.
Klikratio berekenen
Stel, een advertentie is 10 keer weergegeven, en 2 keer aangeklikt. In dat geval zou de klikratio van deze advertentie 20% zijn (2 / 10 = 0,20).
Wat het klikratio zegt
Een hoge klikratio kan wijzen op een effectieve advertentie, omdat het betekent dat veel mensen die de advertentie hebben gezien, er ook op hebben geklikt. Aan de andere kant kan een lage klikratio erop wijzen dat de advertentie minder effectief is, omdat weinig mensen ertoe aangezet worden om erop te klikken.
Klikratio alleen is niet genoeg
Het is belangrijk om te onthouden dat de klikratio alleen een indicatie is van de effectiviteit van een advertentie. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand op een advertentie klikt, zoals nieuwsgierigheid of het feit dat de advertentie op een interessant onderwerp gericht is.
Daarom is het raadzaam om de klikratio te gebruiken in combinatie met andere metrieken, zoals het aantal conversies (het aantal keren dat een gebruiker een bepaalde actie heeft ondernomen na het klikken op een advertentie). Hierdoor zal er een concreter beeld komen over de effectiviteit van een online advertentie.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.