Gebruikmaken van online marketing is een belangrijke manier om je bedrijf op de kaart te zetten. Tegenwoordig promoot vrijwel elk bedrijf online, omdat de meeste mensen ook online diensten en producten aankopen. Soms kan het echter lastig zijn om een goede marketingstrategie toe te passen, want elk bedrijf is weer anders. Gelukkig zijn er ook algemene formats gemaakt als het gaat om de marketingstrategie. Zo heb je bijvoorbeeld het fenomeen van de online marketing funnel, ook wel de 6’B’s genoemd. Deze zijn toepasbaar voor alle soorten bedrijven en in dit artikel bespreken wij de 6 B’s.
Wat is de online marketing funnel?
De online marketing funnel legt de reis vast die potentiële klanten afleggen. Deze reis begint als de potentiële klant kennis maakt met je bedrijf en eindigt bij een aankoop. Met een zorgvuldig ingerichte online marketing funnel zet je een efficiënt systeem neer waarbij je potentiële klanten kunt beïnvloeden, sturen en converteren.
Wij maken gebruik van het 6B-model voor de online marketing funnel. Deze funnel bestaat uit zes fasen die we in de volgende alinea’s uit zullen leggen.
Bezoeken – Bezoekers genereren
De eerste B staat voor bezoeken. Maar wat houdt dit precies in? Het houdt in dat jij bezoekers naar je website moet krijgen. Maar dat niet alleen: het gaat er ook om dat jij bezoekers naar je website weet te krijgen die daadwerkelijk de intentie hebben om iets te kopen of diensten bij je af te nemen. Als klanten puur je website bezoeken voor de fun, dan is dat natuurlijk leuk maar als bedrijf heb je daar vrij weinig aan. Daarom kun je beter 10 bezoekers met een koopintentie op je website hebben, dan 1000 bezoekers zonder koopintentie, want die 10 bezoekers houden jouw bedrijf in leven. Door gebruik te maken van een zoekwoordenonderzoek kun jij mensen naar je toetrekken die echt de intentie hebben om iets te kopen of een dienst af te nemen.
Boeien – Aandacht behouden
Een bezoeker met een koopintentie is al mooi meegenomen, maar dat betekent nog niet dat hij daadwerkelijk iets gaat kopen. Vergelijk het met een persoon die naar een fysieke winkel toegaat om een televisie te kopen. Hij of zij wil wellicht oprecht een tv kopen die dag, maar dan wil je natuurlijk wel dat hij dit bij jouw fysieke winkel gaat aankopen. Zo werkt het dus ook als jij producten aanbiedt op een website. Je probeert je klanten te boeien middels een aantrekkelijke website, gepast advies, een leuke biografie of iets anders. Ook mogelijkheid tot online hulp middels een chatsysteem is een uitstekende manier om mensen te boeien.
Beslissen – Behoefte vervullen
Nadat de klanten met een koopintentie zijn geboeid door je website, moeten ze vervolgens de beslissing maken om iets aan te kopen. Daarom moet jij relevante informatie op je website hebben staan over specifieke producten of diensten. Een klant vergelijkt namelijk vaak meerdere websites met elkaar, met als doel om na te gaan welke de beste deal heeft, maar ook welke website de beste klantbeoordelingen heeft. Middels data analyse kun je ook nagaan of een klant je website aantrekkelijk vindt. Data analyse is overigens toepasbaar in elke stap, want het is altijd belangrijk om het gedrag van klanten met koopintenties te monitoren, zodat je kunt bijspringen alwaar dat nodig is.
Bestellen – Overtuigen om te kopen
Nadat de consument heeft besloten om iets bij jou te bestellen, dan is het nog zaak dat dit proces goed gaat verlopen. Dat betekent dat jij je enerzijds met de praktische zaken bezig moet houden. Dat wil zeggen: ga na of het bestelproces een beetje gemakkelijk verloopt. Kunnen de klanten op veel verschillende manieren betalen en zijn er geen zogenaamde kinken in de kabels? Het komt namelijk regelmatig voor dat klanten tijdens het bestellen alsnog afhaken, omdat het te complex is. Naast de praktische zaak, is het ook belangrijk om rekening te houden met de theorie. Zorg ervoor dat je voldoende ondersteuning biedt in het bestelproces. Probeer vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.
Betalen – Klanten binnenhalen
Dit verwijst een beetje terug op de vorige stap. Zorg ervoor dat bij het bestelproces het zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt om te betalen. Let wel: je moet wel rekening houden met bepaalde zaken. Het kan bijvoorbeeld fijn zijn om klanten de mogelijkheid te bieden om achteraf te betalen. Aan de ene kant zal dit mensen over de streep trekken om iets bij jou te bestellen. Tegelijkertijd betekent dit wel dat je dan achter je geld aan moet en incasso’s nodig hebt, omdat er klanten zijn die het bedrag niet op tijd betalen. Dus dat is ook iets waar je goed over na moet denken.
Binden – Klanten binden
Nadat klanten officieel een product bij jou hebben besteld, is het vervolgens belangrijk dat ze zich aan jouw webwinkel gaan binden. Dit kun je bijvoorbeeld bewerkstelligen door met leuke acties te komen voor klanten die iets hebben besteld. Daarbij kun je denken aan een korting op een volgend product. Zo zijn er nog veel meer dingen waar je aan kunt denken.
Het belang van de online marketing funnel
Een sterke online marketing funnel werkt als een magneet om nieuwe klanten aan te trekken. Hoe meer mensen die je zo ver als mogelijk door je funnel krijgt, hoe meer klanten, omzet en winst je bedrijf binnen haalt. Simpel, toch?! Vind je het niet zo eenvoudig, aarzel niet om ons te contacteren voor advies over jouw online marketing.
Online marketing funnel en de customer journey
Het is niet ongewoon dat de online marketing funnel wordt verward met de customer journey. Hoewel beide modellen kijken naar de verschillende fasen van het verkoopproces, is er toch een groot verschil. De customer journey wordt opgemaakt vanuit het standpunt van de klant, terwijl de online marketing funnel vanuit het standpunt van het bedrijf wordt gemaakt.
Voordelen van de online marketing funnel
Door gebruik te maken van de online marketing funnel kun je je verkoopproces gaandeweg optimaliseren eneffectiever maken. Wil jij graag je bedrijf sneller laten groeien met behulp van de online marketing funnel? Besteed je online marketing dan uit aan Tools2Grow.
Creëer de ideale online marketing funnel
Heb jij al een optimale marketing funnel ingericht die jouw bedrijf aan meer klanten haalt? Met deze tips kun jij aan de slag met de ideale funnel die jouw doelgroep binnenhaalt. Heb jij echter gericht marketingadvies nodig? Dan kun je uiteraard ook bij ons terecht. Vraag een gratis QuickScan aan en ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf!
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.