Een UTM code maken kan interessant zijn voor bedrijven bij het aanmaken van nieuwe campagnes. Zo kan er meer inzicht worden verkregen over bepaalde parameters van de URL. Maar wat is een UTM code? Een UTM code is een stukje tekst dat wordt toegevoegd aan een normale URL. Door meer informatie toe te voegen aan de URL van de website of webpagina weet Google Analytics meteen waar een bezoeker vandaan komt!
In deze blog wordt de UTM code maken uitgelegd door Tools2Grow. Er wordt meer informatie gegeven over de UTM code maken en hoe bedrijven een UTM code kunnen toepassen voor hen eigen website om op deze manier meer inzicht te krijgen.
Voordat een bedrijf aan de slag gaat met het toepassen van UTM codes op de website is het belangrijk dat een bedrijf een goede website heeft met een hoge gebruiksvriendelijkheid en een snelle laadtijd. Dit zorgt ervoor dat een website meer bezoekers krijgt. Wanneer een bedrijf nog geen website heeft of nog geen goede website. Kan er door Tools2Grow een website op maat worden gemaakt.
Wat is een UTM Code
In bovenstaande tekst is in het kort toegelicht wat een UTM code maken is. Om dit onderwerp verder toe te lichten wordt er meer informatie gegeven over een UTM code maken. UTM staat voor Urchin Tracking Module. Het is een vorm van URL tagging zodat je gemakkelijk de resultaten van je online marketingcampagnes kunt analyseren in Google Analytics. De UTM code wordt toegevoegd aan de URL die je gebruikt voor je marketingcampagne. Dankzij deze extra informatie kan Google Analytics de verschillende campagnes gemakkelijk uit elkaar halen en krijg je meer inzicht over waar je bezoekers vandaan komen.
De oorsprong van UTM codes komt van de organisatie Urchin, daarnaast ook de maker van Urchin Analytics. De parameters zijn ontworpen om toe te voegen aan het eind van een URL, door de parameters kan je analyseren waar een bepaalde kik vandaan komt. Dit zorgt voor extra relevante inzichten voor website-eigenaren.
Waarvoor wordt een UTM code gebruikt?
UTM codes worden in de meeste gevallen toegepast door marketeers van bedrijven. Deze marketeers passen UTM codes toe op de website om meer gegevens te verzamelen over waar de website bezoekers vandaan komen en hoe effectief de campagnes zijn.
Wanneer je gegevens verzameld door middel van het toepassen van de juiste parameters kan dit meer inzicht geven over de resultaten van een marketing campagne op social media of e-mailmarketing. Met deze inzichten kan je de campagne aanpassen of de resultaten en het doel beter bepalen.
Zelf een UTM code maken – de Campaign URL Builder
Wanneer jij aan de slag wilt met UTM codes is het belangrijk dat je weet hoe je deze UTM codes maken moet. Er zijn verschillende tools die hiervoor gebruikt kunnen worden. Een van de bekendste tools die marketeers hiervoor gebruiken is de Campaign URL Builder. Deze tool is van Google zelf waardoor het fijn samenwerkt met andere tools die Google heeft met betrekking tot marketing gerelateerde activiteiten.
De Campaign URL Builder is een tool die bedrijven kunnen gebruiken om nieuwe links aan te maken voor de website. Je hoeft in deze builder enkel de nodige gegevens in te vullen en Google genereert voor jou de URL. Dat is een heel stuk handiger dan zelf aan de slag te moeten gaan. Lukt het je toch niet om een begrijpbare UTM code aan te maken? Er zijn ook professionals die de complete marketing voor je uit handen nemen waardoor je niet meer hoeft om te kijken naar de UTM codes. Wanneer je wel zelf de links hebt aangemaakt kan je vervolgens de links door middel van Google Analytics analyseren.
Naast de bekende tool van Google zijn er ook andere tools die je kan gebruiken om nieuwe links aan te maken voor jouw website. Hoe er door middel van de Campaign URL Builders links aangemaakt kunnen worden wordt in onderstaande stappen toegelicht.
Stap 1 – Denk na over de structuur
Voordat er een URL wordt aangemaakt is het belangrijk om na te denken over de structuur van de link. Het is belangrijk dat deze in lijn is met het campagnedoel. De parameters die je toevoegt in deze link zijn de basis voor de verdere analyses van je campagnes. Het is hierbij belangrijk om dezelfde koppeltekens te gebruiken, zo zorgt dit ervoor dat dat de juiste gegevens worden geanalyseerd.
Een voorbeeld van een goede link structuur met een UTM code is:
https://www.Tools2Grow.nl/blogs/wat-is-een-utm-code-en-waarvoor-dient-dit/?utm_source=linkedin&utm_medium=content&utm_campaign=wat_is_een_utm_code_en_waarvoor_dient_dit
Stap 2 – De URL van de website toevoegen
Daarnaast is het een van de belangrijkste actie punten om de URL van jouw website toe te voegen aan de UTM code. Wanneer dit niet gebeurd komt er geen verkeer door de campagne op jouw website. De URL van de website staat altijd in het eerste gedeelte van de link.
Stap 3 – De parameters invullen
Wanneer je klaar bent met de eerste twee stappen is het tijd om de parameters in te vullen voor de campagne. Dit kan in sommige gevallen nog wat ingewikkeld zijn. Daarom lichten wij dit voor jou toe zodat jij hier geen fouten mee kan maken van jij een UTM code maakt.
Campaign Source
We beginnen met de Source, een directe vertaling naar het Nederlands is dan ook bron. Met de Source wordt er de bron bedoelt waar een bezoeker vandaan komt. Dit gaat over de online bron. Dit is in de meeste gevallen de plek waar jij de advertentie plaatst.
Wanneer jij een advertentie campagne hebt lopen op het sociale media kanaal Facebook dan is de source van de campagne Facebook. De link zal dan als volgt ingevuld moeten worden:
Campaign Medium
Het campagne medium kan wat onduidelijk klinken, er wordt hier bijvoorbeeld het verschil bedoeld tussen een betaalde en onbetaalde campagne. Denk hierbij aan een organische post op Facebook of een betaalde post op Facebook. Dit kan worden gekenmerkt door ‘post’ en ‘ad’.
In onderstaande afbeelding is te zien hoe de medium kan worden verwerkt in de URL van de website. Zoals in bovenstaande tekst gezegd kan je hier gebruik maken van de termen ‘post’ en ‘ad’ om duidelijk het verschil te kenmerken.
Campaign name
De campaign name, de naam zegt het eigenlijk al. Hier wordt de naam van de campagne ingevuld. Op deze manier kunnen de leads of website bezoekers worden herleid per campagne. Wanneer de campagne naam niet is ingevuld kan dit soms onduidelijk zijn wanneer er verschillende campagnes lopen.
Wanneer het duidelijk is welke Campaign Name gebruikt moet worden kan ook dit veld worden ingevuld. Kijk hiervoor naar de volgende afbeelding.
Campaign term
Campaign content
Hoe maak je gebruik van een UTM code?
Voordat je aan de slag gaat met het maken en gebruiken van een UTM code is het belangrijk om te weten wat een UTM code maken precies inhoudt. Zonder kennis van UTM codes kan het niet goed worden toegepast. Lees je daarom eerst goed in voordat je er mee aan de start gaat.
Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe je UTM codes maken moet toepassen op jouw website en in jouw links. Op deze manier zorg je ervoor dat je optimaal gebruik maakt van UTM code maken. Door dat de UTM codes goed worden toegepast krijg je relevante inzichten in de campagnes waarvoor deze zijn aangemaakt.
Hoe pas ik een UTM code toe op mijn website?
Om een UTM code maken toe te passen op de website is het belangrijk om te weten welke stappen ondernomen moeten worden bij het maken van een UTM code. Als eerst is het belangrijk om te weten hoe je een UTM code moet maken. Dit kan worden gedaan door de bovenstaande stappen. Nu is het belangrijk om te weten welke stappen ondernomen moeten worden om deze UTM code te plaatsen op de website.
Stap 1 – Begrijp de structuur van de code
Wanneer je een UTM code maken toepast op de website is het belangrijk om de structuur van de UTM code te begrijpen. Een UTM code kan bestaan uit de volgende verschillende parameters: source (bron), medium (middel), campaign (campagne), term (zoekterm), en content (inhoud). Deze parameters worden aan de URL toegevoegd door verschillende tekens. Denk hierbij aan een ‘?’ en een ‘&’. Het is belangrijk als je hiermee aan de slag gaat om te begrijpen waar deze tekens voor staan.
Stap 2 – Genereer UTM codes
Wanneer je UTM codes maken wilt genereren kan je hier naar op zoek gaan door gebruik te maken van verschillende UTM tools. Deze tools zullen dan vragen naar informatie over de campagne die je wilt opstellen. Door deze vragen te beantwoorden zal de tool vervolgens een UTM code genereren.
Stap 3 – Voeg de UTM code toe aan de links
Wanneer je een link hebt aangemaakt voor een campagne is het belangrijk deze UTM code toe te voegen aan de URL van de pagina die relevant is voor deze campagne.
Stap 4 – Plaats de link op de website
Nu kun je deze aangepaste link gebruiken in je marketing campagne, zoals advertenties, sociale media-berichten en e-mails. Wanneer mensen op de link klikken en naar je website gaan, zal de UTM-code worden vastgelegd in je analysesoftware. Op deze manier kan je de gegevens analyseren en kan je kijken hoe effectief de campagne is.
Stap 5 – Analyseer de gegevens
Wanneer de UTM code op de website is geplaatst is het tijd om de gegevens te analyseren. Op deze manier kan je kijken wat het meest effectief is en het beste werkt voor de campagne.
Hoe ziet de UTM code eruit?
Een UTM-code kan je herkennen aan de extra informatie die aan een URL is toegevoegd, meestal na het vraagteken en gescheiden door het &-symbool. Deze extra informatie bestaan uit verschillende parameters zoals “utm_source,” “utm_medium,” “utm_campaign,” “utm_term,” en “utm_content.” Deze termen zijn in bovenstaande tekst verder toegelicht. Door dat een link deze parameters bevat wordt de URL langer dan normaal en komt er specifieke informatie in voor. Denk hierbij aan de bron zoals Instagram en de naam van de campagne.
Echter kan het vershillen per onderwerp waaraan je een UTM code kan herkennen. UTM codes kunnen namelijk terugkomen op verschillende platforms. Denk hierbij in e-mails, op social media, op websites en soms zelfs in de zoekmachine! Dit kan in de vorm zijn van een button in een nieuwsbrief, maar ook op een button op de website waardoor je op een andere pagina komt.
Voorbeeld van een UTM code
Om voor een concreet beeld te zorgen met betrekking tot UTM codes wordt er een voorbeeld gegeven. Dit voorbeeld zorgt voor extra inzicht bij het invullen van een UTM code in de tool dit wordt aangeleverd door Google.
Voorbeeld – Facebook advertentie
Als eerst wordt er een voorbeeld gegevens van een UTM code voor een campagne op Facebook. Deze campagne gaat over SEO uitbesteden. Het medium soort is een social advertenite, het is namelijk geen organische post. De campagne naam heet ‘seo uitbesteden’. En de content is advertentie soort 1. Om extra begrippen toe te voegen aan de campagne wordt het begrip seo marketing toegevoegd.
Uit een Facebook-advertentie:
- UTM source: facebook
- UTM medium: social-ads
- UTM campaign: seo-uitbesteden
- UTM content: advertentie-1
- UTM term: seomarketing
Voorbeeld:
https://www.tools2grow.com/?utm_source=facebook&utm_medium=social-ads&utm_campaign=seo-uitbesteden&utm_content=advertentie-1&utm_term=seomarketing
Statistieken meten – met de UTM code
Wanneer er een campagne live staat is het belangrijk om tijdens de campagne, maar ook na afloop van de campagne de resultaten te meten. Op deze manier zorg je ervoor dat je begrijpt hoe de campagne op het moment loopt en wat er aangepast kan worden. Door de gegevens te analyseren kom je erachter wat juist wel werkt en wat juist niet werkt. Dit zorgt ervoor dat je bij volgende campagnes beter op de wensen en behoeften van de doelgroep kan inspelen.
In de blog is in het kort al even verteld dat Google Analytics een goede tool is om de campagnes mee te meten. Google Analytics zorgt voor real time gegevens waardoor je recente ontwikkelingen meteen te zien krijgt met betrekking tot jouw campange.
Jouw UTM code en Google Analytics
Met Google Analytics kan je UTM’s meten door UTM-gecodeerde links te gebruiken op je website en in je marketingcampagnes. Wanneer bezoekers op deze links klikken en naar je website gaan, worden de UTM-parameters vastgelegd en geanalyseerd door Google Analytics. Door dat deze gegevens worden vastgelegd door Google Analytics kan je door middel van een dashboard begrijpen hoe succesvol de campagne wel of juist niet is.
Google Analytics biedt inzichten met betrekking tot UTM-codes door te laten zien welke bronnen, media, campagnes, zoektermen en inhoud het meest effectief zijn in het aantrekken van verkeer naar je website. Hierdoor kun je de prestaties van je marketing campagnes beter begrijpen en optimaliseren. Dit zorgt er voor dat de volgende campagnes beter geoptimaliseerd kunnen worden op basis van de resultaten van de vorige campagnes.
Hoe meet ik mijn UTM code in Google Analytics
Er zijn verschillende mogelijkheden om de UTM code te meten in Google Analytics. De drie meest toegankelijke mogelijkheden binnen Google Analytics zijn als volgt:
- Onder Aanpassing – Aangepaste rapporten maak je een eigen rapport door de bron, het medium en/of de campagne in te vullen.
- Bekijk het websiteverkeer via Acquisitie – Alle verkeer – Bron/medium
- Bekijk het websiteverkeer op basis van je aangepaste campagne namen via Acquisitie – Campagnes – Alle campagnes
Raak je de weg kwijt in Google Analytics? Bij Tools2Grow helpen we je graag weer op weg en geven we je graag advies over je online marketing campagnes.
Een UTM code aanmaken – Meta
Naast de bekende tool van Google heeft Meta ook een tool waardoor bedrijven een UTM code kunnen aanmaken. Na het aanmaken van een campagne binnen Meta, maak je een advertentie set aan en vervolgens je advertenties. Bij advertenties voeg je de website-URL toe, hieronder he je de optie ‘een URL-parameter instellen’.
De voordelen van het instellen van een UTM code in meta is dat deze meteen gekoppeld staat aan de juiste advertentie. Dit zorgt ervoor dat de juiste gegevens worden verzameld. De UTM code kan door middel van Meta automatisch worden ingesteld, maar daarnaast kan de code ook handmatig worden aangemaakt.
Net zoals bij de andere tool kan je de gegevens van deze link meten in Google Analytics. Dit zorgt er voor dat de gegevens worden geanalyseerd.
Het toepassen van UTM codes – linkbuilding
Een onderdeel van UTM codes maken wat nog weinig bekend is onder de marketeers, is dat UTM codes ook erg goed werken bij linkbuilding. Door het instellen van de juiste UTM codes in de links die worden uitbesteed door middel van linkbuilding, kan de marketeer goed inzicht krijgen in de resultaten van de linkbuilding campagne.
De informatie die uit de UTM code komt kan worden gebruikt om de verkeersbronnen naar de website te analyseren en de prestaties die hieruit komen van linkbuilding te verbeteren. Door het inzetten van UTM codes in linkbuilding kan je er voor zorgen dat de linkbuilding strategieën worden geoptimaliseerd en uiteindelijk beter worden ingezet. Dit is dus een super effectieve tool om de linkbuilding resultaten te meten en te analyseren!
Wanneer is een UTM code wel en juist niet geschikt?
In sommige gevallen kan een UTM code juist niet geschikt zijn, dan is het belangrijk om hierop in te spelen en een UTM code juist niet te gebruiken. Wanneer een UTM code niet geschikt is wordt verder toegelicht in de onderstaande tekst. Echter kan een UTM code maken ook juist super geschikt zijn voor een campagne. Ook dit wordt in onderstaande tekst verder toegelicht.
Wanneer je de UTM Code niet moet gebruiken
Er zijn een aantal gevallen waarin Google Analytics automatisch het medium en de bron herkent. Denk maar aan direct verkeer, waarbij de URL direct in de zoekbalk wordt getypt, referrals die hun eigen verwijzende links gebruiken en organisch verkeer dat via zoekmachines op je website terecht komt. Het is in deze gevallen niet nodig om UTM code toe te voegen aan je URL.
Gebruik nooit UTM codes als je op je eigen website doorlinkt naar een andere pagina, een interne link dus. Een link met UTM codes zal de originele UTM codes overschrijven en zal ervoor zorgen dat de cijfers die je verzamelt niet langer accuraat zijn. Om de effectiviteit van interne links te tracken, bestaan er andere hulpmiddeltjes. Zo kun je eigen URL-parameters opslaan met de hulp van aangepaste dimensies in Google Analytics en Google Tag Manager.
Wanneer je de UTM code wel moet gebruiken!
Er zijn een aantal gevallen waar het juist extra belangrijk is om UTM codes in te zetten. Denk hierbij aan campagnes waarvan Google Analytics niet meteen de medium en de bron herkent. Bij deze campagnes is het juist belangrijk om de gegevens volledig in te vullen en de campagne te tracken door middel van een UTM code.
Daarnaast kan het erg interessant zijn om UTM codes te gebruiken bij e-mail marketing, social campagnes en linkbuilding campagnes. Op deze manier kan je veel informatie krijgen over hoe succesvol of juist niet succesvol de campagnes zijn. Op deze manier kan je beter inspelen op de volgende campagnes.
Tips – voor een goede start met een UTM code
Consistentie is key als je UTM codes wilt gaan gebruiken. Enkel dan zul je op de juiste manier analyses kunnen uitvoeren op je marketingcampagnes. UTM codes gebruiken is geen exacte wetenschap en bestaat vooral uit keuzes maken. Deze keuzes maak je best voordat je start met je UTM-strategie. En daarna is het belangrijk dat iedereen die UTM-codes genereert deze keuze kent en consistent gebruikt.
Om consistent te kunnen blijven, is het belangrijk dat je een herkenbare en eenduidige naamgeving gebruikt. Niet alleen alle betrokken mensen moeten de naamgeving snappen, maar ook alle betrokken systemen. Zo is Google Analytics wel gekend met Google/cpc en niet met Paid Search. Daarom is het verstandiger om voor Google/cpc te kiezen. De overige tips worden verder toegelicht in onderstaande tekst.
Tip 1 – Tag al het verkeer
Het is belangrijk om bij bijna al het verkeer UTM links te gebruiken. Ook bij niet betaalde campagnes. Wanneer je dit nog niet hebt gedaan is dit aan te raden nog wel te doen. Dit kan je doen door in Google Analytics in te loggen en het verkeer na te gaan wat nog niet is getagd. Op deze manier kan je al het verkeer tracken en heb je inzicht in alle gegevens.
Tip 2 – Wees consistent
Wanneer je bezig bent het aanmaken van UTM codes is het ontzettend belangrijk om consistent te zijn in de tags die je gebruikt. Wanneer je bij een betaalde advertentie bijvoorbeeld altijd gebruik maakt van de tag ‘paid’ is het belangrijk deze consistent te gebruiken en niet opeens over te stappen naar ‘betaald’. Op deze manier zorg je dat je overzicht houdt in jouw Google Analytics.
Een tip van Tools2Grow is om een Excel sheet aan te maken met de tags die worden gebruikt. Deze kan worden gebruikt wanneer er nieuwe UTM codes worden gemaakt. Op deze manier zorg je ervoor dat fouten worden voorkomen.
Tip 3 – Wees alert op de hoofdlettergevoeligheid
Daarnaast is de UTM code hoofdletter gevoelig. Het is hierbij belangrijk om een duidelijke regel in te voeren bij het gebruik van hoofdletters wanneer iemand een UTM code aanmaakt. Zo voorkom je mis verstanden.
Tip 4 – Geef campagnes een naam!
Per bedrijf kan het enorm verschillen hoe de campagnes worden benoemd. Wel zijn er enkele richtlijnen waar bedrijven rekening mee kunnen houden bij het opstellen van deze campagnes. Het is belangrijk om de campagne naam zo kort mogelijk te houden, een unieke naam te verzinnen en de juiste beschrijving te geven. Probeer daarnaast lange zinnen te voorkomen, omdat deze niet volledig worden getoond in Google Analytics.
Oftewel, zorg ervoor dat de campagne naam kort, krachtig en uniek is! Zo voorkom je dat Google Analytics de naam gaat afkorten. Zo zorg je dat je het overzicht houdt.
Tip 5 – Let op bij het aanpassen van campagnes
De instellingen voor campagne, zoekterm en inhoud zijn direct gerelateerd aan de naam van de campagne of de doelgroep. Wanneer je wijzigingen aanbrengt in een van deze aspecten nadat de campagne is gestart, heb je twee opties:
- Je kunt de UTM-parameters ongewijzigd laten
- Je kunt ze bijwerken met de nieuwe waarden.
Het wordt aanbevolen om de UTM-tags aan te passen om de recente aanpassingen in het advertentiekanaal correct weer te geven. Zo behoud je consistentie en zorg je ervoor dat er altijd een duidelijk verband is tussen beide.
De voordelen van het gebruik van UTM codes
Het gebruik van UTM codes draagt bij aan een efficiëntere marketingstrategie en helpt bij het optimaliseren van marketinginspanningen.
Een UTM code geeft je de mogelijkheid om te analyseren welk kanaal het meeste websiteverkeer en de meeste conversies oplevert. Op die manier kun je je budget beter beheren. Je ziet direct welke kanalen wel of niet werken, zodat je daar je investeringen op kunt verhogen of verlagen.
Op lange termijn kun je analyseren op welke links potentiële klanten klikken en welke call to action de meeste respons krijgt. Daar kun je dan in latere marketingcampagnes handig op inspelen.
Wil jij een UTM code aanmaken? – Tools2Grow helpt je op weg!
Wil je graag meer inzicht krijgen in de resultaten van je marketingcampagnes, maar lukt het je niet om UTM codes te genereren en toe te passen? Bij Tools2Grow helpen we je graag bij het correct instellen van je UTM codes. Contacteer ons vandaag nog om samen de mogelijkheden te bekijken.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Sorry, we konden geen berichten vinden. Probeer andere zoekterm(en).
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.