Spring naar content

Met een LinkedIn strategie leg jij vast hoe je LinkedIn gaat inzetten om je doelen te bereiken. LinkedIn is een groeiend platform dat jouw bedrijf kan helpen met het genereren van leads en het creëren van meer naamsbekendheid. In dit artikel leggen we uit welke dingen je zeker niet moet vergeten in jouw LinkedIn strategie.

Waarom een B2B LinkedIn strategie?

In Nederland gebruiken zo’n 5.5 miljoen mensen LinkedIn en het platform blijft groeien. Het is waarschijnlijk dat een groot deel van je doelgroep actief is op LinkedIn. Wanneer mensen op LinkedIn scrollen, zijn zij vaak in een zakelijke stemming, in tegenstelling tot Facebook of Instagram. LinkedIn is dus een goed platform voor het genereren van leads en het creëren van naamsbekendheid.

Voordat we beginnen: is LinkedIn geschikt voor jouw bedrijf?

Voor we van start gaan met wat een goede LinkedIn strategie allemaal moet bevatten, moeten we eerst weten of LinkedIn een geschikt platform is voor jouw bedrijf. LinkedIn is bijvoorbeeld niet het belangrijkste platform wanneer je een B2C-bedrijf bent. Ook is LinkedIn niet het juiste platform wanneer jij je enkel focust op een aantal hele grote bedrijven. Voor B2B-bedrijven is LinkedIn over het algemeen zeer geschikt. Ben je benieuwd of er voor jouw bedrijf kansen liggen in LinkedIn? Wij geven je graag online marketing advies.

Tips voor een goede LinkedIn strategie

Een goede LinkedIn strategie begint bij een stevige basis. Wij geven je een paar tips om je op weg te helpen.

Onderdelen LinkedIn strategie

Bepaal je KPI’s

Allereerst: wat zijn je KPI’s? Jouw hele strategie moet hierop afgestemd zijn. Voor het bepalen van je KPI’s kun je vragen stellen als: waarom ga ik starten met LinkedIn en welke resultaten wil ik behalen door middel van LinkedIn? Doelstellingen kunnen zijn: het creëren van brand awareness, engagement met je bezoekers of het genereren van leads.

Maak je profiel in orde

Vervolgens is het tijd om je profiel op orde te brengen, zowel je persoonlijke profiel als je bedrijfsprofiel. Je profielen zijn het visitekaartje van je bedrijf, dus zorg dat deze er gelikt uit zien. Vermijd lange teksten en zorg dat het in één oogopslag duidelijk is wat je aanbiedt. Een professionele profielfoto is ook zeker een pré. Tot slot, zorg ervoor dat jouw LinkedIn-profiel past bij je website en bedrijfsidentiteit.

Wees proactief 

Om te netwerken door middel van LinkedIn is het belangrijk dat je interacteert met je doelgroep. Stuur bijvoorbeeld een bericht naar een wensklant en reageer op comments onder je posts. Een ding is wel heel belangrijk voor privéberichten: maak het persoonlijk. Niemand zit te wachten op een copy-paste berichtje met een verkoopboodschap. Ook moet je voorkomen dat je opdringerig overkomt. Dit schrikt potentiële klanten af.

Authenticiteit is belangrijk

Mensen kopen van mensen. Ze willen niet het idee hebben dat ze tegen een statisch bedrijf of een robot praten. Daarom is het belangrijk je profiel zo persoonlijk mogelijk te maken. Dit kan je doen door de juiste content te plaatsen, daar gaan we zo meteen verder op in. Veel bedrijven kiezen er ook voor om te communiceren vanuit hun persoonlijke LinkedIn-profiel in plaats van het bedrijfsprofiel, vanwege het persoonlijke aspect.

Wees consistent 

Als je deze maand zeven keer post op LinkedIn en de volgende maand maar één keer, geeft dat een verkeerd beeld. Dan is het duidelijk dat je geen strategie hebt en dit wekt de indruk dat je niet weet wat je doet. Zorg ervoor dat jij maandelijks ongeveer dezelfde hoeveelheden post. Een contentkalender kan je hierbij helpen. Hierin zet je welke content je wanneer op welk kanaal gaat posten. 

Welke content deel je op LinkedIn?

Inmiddels heb je wel een idee van de basis voor een goede LinkedIn strategie. Wat natuurlijk ook niet kan ontbreken, is sterke content. Zorg dat je afwisselt tussen branded content en persoonlijke content. Vertel meer over je product/service/bedrijf (zonder te veel te focussen op verkooppraatjes), maar wissel dat af met bijvoorbeeld het introduceren van een nieuwe medewerker. Deel persoonlijke succesverhalen of situaties waarvan jij veel hebt geleerd. Maar pas op, praat ook niet té veel over jezelf. Visuele content doet het zeer goed op LinkedIn, overweeg dus een combinatie van visuele en geschreven content. Weet je niet waar je moet beginnen? Dan kun je LinkedIn marketing uitbesteden aan onze specialisten.

Analyses uitvoeren door middel van LinkedIn Analytics

Meten is weten. Dankzij data krijgen we inzicht in het gedrag van gebruikers. Vervolgens kun je je marketingstrategie hierop aanpassen. Bij data op LinkedIn kan je denken aan het meten van het aantal impressies en engagement met content. Ook kun je gebruik maken van demografische gegevens en kun je zien of je de doelgroep die je voor ogen hebt ook echt bereikt via LinkedIn.

Van start met je LinkedIn strategie?

Heb jij deze zaken al geïmplementeerd in jouw LinkedIn strategie? Goed bezig! Waren er dingen voor jou nog niet bekend? Neem dan nog eens je strategie onder de loep. Kijk welke dingen ontbreken en pas het aan. Is online marketing niet jouw specialiteit of besteed je jouw tijd liever aan andere zaken? Je bent zeker niet de enige. Denk er eens over na om je online marketing uit te besteden aan ons. Neem gerust contact met ons op!

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.