Content Marketing
In een tijdperk waarin de consument dagelijks wordt overspoeld met advertenties en informatie, heeft content marketing zich ontpopt als een subtiele, maar krachtige manier om merken te positioneren, relaties op te bouwen en zakelijke doelen te bereiken. In deze blog kijken we naar wat content marketing precies is, wat de voordelen zijn en waarom ook jouw bedrijf hier zeker aan moet beginnen!
Wat is content marketing?
Content marketing is een strategische marketingaanpak gericht op het creëren, publiceren en verspreiden van relevante, consistente en waardevolle content om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden, met als uiteindelijke doel hen tot klant te maken. Kort gezegd gaat het dus eigenlijk over het maken van waardevolle content, om zo leads te kunnen genereren.
Hoe werkt content marketing?
Met content marketing maak je dus waardevolle content om zo publiek aan te trekken en te houden. Klinkt misschien simpel, maar hier toch echt een psychologisch aspect achter. Laten we dan ook eens kijken naar hoe content marketing dan precies werkt. Zo kun je het nog beter inzetten om de beste resultaten eruit te halen.
Bewustzijnsfase
Het begint allemaal bij de ‘bewustzijnsfase’. Dit is de eerste fase in het salesproces. Dit is het moment waarop content marketing veel voor je doet. Goede content trekt namelijk de aandacht. In deze fase is het vooral belangrijk dat je je content dan ook richt op puur alleen het trekken van aandacht. Je kunt hier dan ook het beste informatieve content voor inzetten, zoals blogs met tips of how-to’s.
Overwegingsfase
Na de bewustzijnsfase komt de overwegingsfase. Je hebt inmiddels de aandacht getrokken en nu gaat de potentiële klant over tot overweging of ze met jou willen samenwerken en jouw dienst of product aan willen schaffen. Een erg belangrijke fase dus. In deze fase wil je iets meer overstappen van puur informatief naar wat commerciëlere content. Blogs en how-to’s doen het nog steeds erg goed in deze fase.
Beslissingsfase
Tot slot komt de beslissingsfase. Dit is het moment dat een lead besluit om contact op te nemen of een product aan te schaffen of niet. Op dit moment is het cruciaal om je content te focussen op waarom jij de beste keuze bent. Je boodschap moet hier dus vooral je expertise en kennis zijn en welke voordelen jouw bedrijf heeft. Op dit punt zijn case studies, user generated content en productinformatie blogs slim om in te zetten.
Waarom je echt niet zonder content marketing kunt
Content marketing is echt cruciaal wanneer je met je bedrijf wil groeien. Sterker nog, meerdere onderzoeken hebben dit al bewezen. Wist je bijvoorbeeld dat bedrijven met goede blogs op hun website maar liefst 67% meer leads krijgen dan bedrijven zonder blogs? Daarnaast groeien bedrijven met een goede contentstrategie gemiddeld 30% sneller dan bedrijven die dat niet hebben. Erg belangrijk dus, dat content marketing. Maar wat levert het nou precies op?
Wat levert contentmarketing op?
Content marketing levert niet direct iets op. Het is echt een investering voor langere tijd. Toch is het een zeer waardevolle investering. Wanneer content marketing goed uitgevoerd wordt, zal het je een hoop opleveren.
Meer websitebezoekers
Allereerst zal content marketing ervoor zorgen dat jouw website meer bezoekers krijgt. Hoe meer content, hoe beter. Toch moet je wel opletten dat content op zich dit niet kan bereiken. Hiervoor dien je wel je content echt te optimaliseren op het gebied van SEO. Je zult zien dat wanneer je dit goed toepast, je website bezoekersaantallen snel zullen stijgen. Heb je hier hulp bij nodig? Je kunt SEO ook aan ons uitbesteden!
Leads
Met een stijging van het aantal websitebezoekers, komt uiteindelijk ook de toename van leads. Content marketing zorgt ervoor dat je online beter gevonden wordt, waardoor leads je ook beter weten te vinden. Daarnaast kun je middels content marketing goed inspelen op leadgeneratie. Via een funnel kun je je doelgroep dan mooi binnenhengelen.
Merkbekendheid
Door het regelmatig publiceren van kwalitatieve content kunnen bedrijven tevens hun zichtbaarheid vergroten en bekendheid opbouwen bij een breder publiek.
Autoriteit en geloofwaardigheid
Daarnaast levert goede content marketing ook autoriteit en geloofwaardigheid op. Door waardevolle en informatieve content te delen, positioneren bedrijven zich als experts in hun vakgebied. Dit versterkt het vertrouwen van het publiek in het merk.
Betrokkenheid
Ook levert content marketing meer betrokkenheid op. Interactieve content en nuttige informatie moedigen bezoekers namelijk aan om te reageren, delen en deelnemen aan gesprekken. Dit bevordert community-building en klantloyaliteit.
Leadgeneratie
Door het aanbieden van waardevolle content, zoals e-books of webinars, kunnen bedrijven contactgegevens van geïnteresseerden verzamelen en zo potentiële klanten identificeren.
Meer omzet
Tot slot zal content marketing op den duur ook meer omzet opleveren. Het is even een investering om goede content te creëren, maar uiteindelijk zal je omzet erdoor groeien. Het levert namelijk meer leads op en zo uiteindelijk meer klanten. Hierdoor zal je omzet op de lange termijn zeker stijgen.
Starten met content marketing – stap voor stap
Genoeg redenen dus om ook te starten met content marketing. Liever nog gisteren dan vandaag zelfs! Hoe eerder je start met content marketing, hoe eerder het je de vele voordelen op zal leveren. Maar hoe kun je nu starten met content marketing? Hiervoor hebben wij een stappenplan voor je opgesteld. Wanneer je deze stappen volgt, zal het zeker goed komen en profiteert jouw bedrijf binnenkort ook van de voordelen van content marketing.
Stap 1: Doel en doelgroep bepalen
Om goed te kunnen beginnen met content marketing, dien je eerst goed helder te hebben wat je doel en doelgroep is. Zo weet je namelijk precies op wie je je content moet richten en wat je eruit wil halen.
Stap 2: Content kalender opstellen
De volgende stap is het opstellen van een goede content kalender. Zo weet je altijd wanneer je wat moet posten en kun je hier consistent mee omgaan.
Stap 3: Content creatie en distributie
Na het nadenken over en het inplannen van je content, is het alleen nog zaak om de content te maken en te verspreiden. Zorg voor kwalitatieve content en verspreid dit via het juiste content marketing kanaal. Hulp nodig bij welk kanaal je hiervoor het beste kunt inzetten? Daarover meer verderop in deze blog!
Stap 4: Analyse en optimalisatie
Tot slot nog een laatste stap om echt het maximale uit je content te kunnen halen; analyse en optimalisatie. Door voortdurend je content te analyseren kun je ontdekken waar verbeterpunten liggen. Vervolgens kun je aan de hand hiervan je content marketingproces nog verder optimaliseren. Zo haal jij altijd het maximale uit je content marketing!
Belangrijke content marketing kanalen
Hierboven hebben we het al kort gehad over het verspreiden van je content middels de juiste kanalen. Laten we hier nog even verder op ingaan. Er zijn namelijk verschillende content marketing kanalen, met ieder hun eigen doelen en voordelen.
Websites en (SEO) blogs
Allereerst heb je websites als content marketing kanaal. De content die hier voornamelijk op geplaatst wordt zijn (SEO) blogs, diepgaande artikelen, case studies en gidsen. Voornamelijk blogs zijn ideaal voor het regelmatig delen van nieuws, updates en inzichten.
Social media
Platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest en Tik Tok bieden mogelijkheden om zowel organische als gesponsorde content te delen. De aard van elk platform bepaalt het soort content dat het best werkt. Bijvoorbeeld, visuele content zoals foto’s en korte video’s zijn populair op Instagram, terwijl LinkedIn meer gericht is op professionele en educatieve content.
Email marketing
Nieuwsbrieven en gerichte e-mailcampagnes zijn een geweldige manier om direct met je doelgroep te communiceren en ze te voorzien van updates, aanbiedingen of diepgaande artikelen.
Podcasts
De populariteit van podcasts blijft groeien, waardoor het een krachtig kanaal is voor het delen van interviews, verhalen en discussies over diverse onderwerpen.
Video
Platforms zoals YouTube en Vimeo zijn geweldig voor het delen van video-content. Dit kan variëren van tutorials en productdemo’s tot interviews en verhalen.
Ebooks en whitepapers
Diepgaande gidsen over specifieke onderwerpen die vaak worden gebruikt om leads te genereren door ze aan te bieden in ruil voor contactinformatie.
Voorbeeld content marketing
Een sterk voorbeeld van goede content marketing komt van MOZ.com. Moz produceert al jaren oplossingen voor online marketeers in de vorm van tools. Zij focussen hun communicatie echter niet op uiten hoe goed ze zijn, maar vooral op informeren van de doelgroep en kennis delen. Zo maken ze video’s en delen ze whitepapers en houden ze regelmatig een webinar. Met succes, want inmiddels hebben ze zich ontwikkeld als influencer op het gebied van online marketing en trekt de website enorm veel bezoekers. Zo zie je maar dat goede content marketing echt het verschil kan maken.
Misvattingen van content marketing
Hoewel content marketing dus enorm effectief is, bestaan er ook zeker wat misvattingen over. Zo wordt er vaak gedacht dat content marketing afhankelijk is van SEO. Dit is absoluut niet waar. SEO is slechts een onderdeel van content marketing, maar er zijn genoeg andere manieren om content marketing op te zetten, bijvoorbeeld via social media.
Daarnaast is ook een veel voorkomende misconceptie dat content marketing het geld niet waard is. Dit is ook zeker niet waar. Veel mensen denken dit, omdat content marketing niet direct iets oplevert. Hierdoor hebben ze vaak het gevoel dat ze geld weggooien en dat ze het beter aan iets anders kunnen besteden. Niets is minder waar. Content marketing is namelijk een enorm goede investering voor de lange termijn. Het levert erg veel op en kost uiteindelijk juist minder geld dan simpelweg klakkeloos geld uitgeven aan tijdelijke advertenties.
Content marketing in 2024: 3 tips
Tip 1: maak een goede content kalender
Het maken van een goede content kalender vormt de basis voor een goede content marketing strategie. Wil jij weten hoe je dit aanpakt? Lees dan onze blog “content kalender”.
Tip 2: Zorg voor consistentie
Regelmatig en consistent publiceren is een sleutel tot succes in content marketing. Dit betekent niet alleen dat je op een voorspelbaar schema moet posten, maar ook dat je merk, stem en -stijl consistent moeten zijn over alle content en kanalen heen. Consistentie helpt bij het opbouwen van merkherkenning en vertrouwen bij je publiek.
Tip 3: Maak gebruik van storytelling
Mensen zijn van nature aangetrokken tot verhalen. In plaats van droge feiten en cijfers te presenteren, probeer je boodschap te verpakken in een boeiend verhaal. Dit kan het emotionele aspect van je merk versterken, wat leidt tot een diepere verbinding en loyaliteit bij je publiek.
Content marketing uitbesteden of zelf doen?
Het besluit om content marketing uit te besteden of intern te beheren is een veelvoorkomende overweging voor veel bedrijven. Er zijn voor- en nadelen aan beide opties, en de juiste keuze hangt af van verschillende factoren.
Content marketing uitbesteden bij Tools2Grow
Het uitbesteden van content marketing brengt dus enorm veel voordelen met zich mee. Wil jij ook je content marketing uitbesteden en ben je nog op zoek naar een bureau met de juiste expertise? Dan ben je bij Tools2grow aan het juiste adres! Wij weten alles over content marketing en kunnen jouw bedrijf naar de top helpen. Benieuwd wat wij precies voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op!
Veelgestelde vragen
In tegenstelling tot traditionele marketing, waar het vaak draait om directe promotie van producten en diensten, richt contentmarketing zich op het bieden van waarde door informatieve, educatieve of vermakelijke inhoud te bieden, waardoor potentiële klanten op een organische manier worden aangetrokken.
Er zijn talloze soorten content, waaronder blogposts, video’s, infographics, podcasts, e-books, webinars, whitepapers, case studies en nog veel meer.
Het succes van contentmarketing kan worden gemeten aan de hand van verschillende KPI’s (Key Performance Indicators) zoals websitebezoekers, de tijd die op pagina’s wordt doorgebracht, sociale media betrokkenheid, leadgeneratie, conversieratio’s en ROI (Return On Investment).
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.