1. Wat zal de plek van AI worden?
ChatGPT, Bard, iedereen kent deze AI tools voortaan wel. Vorig jaar hadden ze een grote invloed op de B2B marketing, maar wat is de plek van AI tools in 2024? De discussie over dat AI creatieve banen zou overnemen is wat gedempt. In 2024 zal kunstmatige intelligentie meer als een assistent of sparringpartner gezien worden in plaats van een vervanger van creatieve banen. AI heeft namelijk menselijke input nodig om tot een goed resultaat te leiden. Daarnaast maakt AI nog steeds veel fouten, menselijke controle is dus een noodzaak voor goed resultaat. Ook hebben mensen veel negatieve associaties als zij zien dat een merk AI-gegenereerde beelden of teksten gebruikt. Dus, kunstmatige intelligentie zal dus belangrijk blijven als sparringpartner, maar geen creatieve banen overnemen waarvoor gevreesd werd.
2. Meten is weten: CMO’s zullen het meten van resultaten prioriteren
Het meten van campagne resultaten zal in 2024 een hogere prioriteit krijgen. CMO’s zullen een meer directe rol krijgen in het stimuleren van omzet en groei van een merk. Meettools zoals LinkedIn Attribution Report kunnen de directe invloed van brand marketing op de omzet laten zien. Door deze cijfers nauwkeurig te analyseren, kunnen betere resultaten behaald worden in de toekomst!
3. Kwalitatieve content is the key
In 2024 zal content van hoge kwaliteit belangrijker worden om goed te scoren in Google. Door kunstmatige intelligentie en veranderende algoritmes is het voor Google steeds belangrijker dat content voldoet aan de zoekvraag, van hoge kwaliteit is en van een autoriteit afkomstig is. Het doel van Google is namelijk om elke zoekvraag zo compleet en snel mogelijk te beantwoorden. Google doet dit door het inzetten van algoritmes die steeds slimmer worden en beter kunnen inschatten of jouw content antwoord geeft op de zoekvraag. In plaats van te kijken naar de bounce rate wordt er nu vooral gekeken of gebruikers na het bezoeken van jouw pagina nog iets nieuws aanklikken. Als dit het geval is, dan heeft jouw content niet voldaan aan de zoekopdracht. Het gevolg? Je krijgt helaas een lagere positie in Google. Ga dus voor de hoogste kwaliteit, want dit wordt beloond!
4. Mensen merken worden als betrouwbaarder gezien
Ook het investeren in de menselijkheid en authenticiteit van een merk is een goede manier om groei te realiseren in 2024. Marketeers erkennen de cruciale rol van ‘menselijke’ verbindingen tussen merk en doelgroep. Deze verbinding kan opgebouwd worden door creativiteit, emoties en het centraal stellen van de mens in marketingcampagnes. Zo zullen veel bedrijven in 2024 ‘Thought Leader Ads’ op LinkedIn inzetten. Dit zijn advertenties waarmee organisaties posts van haar medewerkers kan promoten. Het lijkt alsof deze advertenties door de originele auteur zijn geplaatst, waardoor de geloofwaardigheid en authenticiteit behouden blijft.
5. Vergeet je offline publiek niet
Tot slot: vergeet je offline publiek niet. De afgelopen jaren hebben marketing en adverteren voornamelijk plaatsgevonden online, maar vergeet niet het belang van het breed uitdragen van campagnes en dat fysieke uitingen van meerwaarde kunnen zijn op je online campagnes. Jouw doelgroep is namelijk in beide werelden actief. Maar hoe pak je dit aan? Je kunt je offline en online campagnes samenvoegen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een qr-code in een fysieke uiting. Een mooie advertentie in de krant met een qr-code, waardoor de lezer verleid wordt om naar je website te gaan en vanuit hier voor meer verleidingen komt te staan. Ook het toevoegen van augmented reality in offline marketing, kan een boost geven voor jouw merk!
Meer weten over de belangrijkste trends?
Heb je nog vragen over bovenstaande trends? Of heb je het gevoel dat je niet genoeg tijd aan je online marketing kunt besteden? Aarzel niet om ons te contacteren. We geven je graag advies. Wij hebben een schat aan kennis en ervaring en helpen je graag om je online marketing te verbeteren. Neem gerust contact op en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.
Veelgestelde vragen
In 2024 verwachten we dat AI en machine learning nog prominenter worden in het automatiseren van bedrijfsprocessen en het bieden van diepgaande klantinzichten. Blockchain kan een grotere rol gaan spelen in de beveiliging van transacties en supply chains. Ook wordt verwacht dat het gebruik van geavanceerde data-analyse verder zal toenemen om besluitvorming en klantenservice te verbeteren.
Klantinteractie zal naar verwachting nog persoonlijker en meer op maat worden. Bedrijven zullen verder investeren in CRM-systemen en chatbots om een 24/7 service te bieden. Ook zal de focus liggen op het creëren van een naadloze omnichannel ervaring, waarbij de klant centraal staat in alle verkoop- en servicekanalen.
In 2024 zullen data-analyse en big data cruciaal zijn voor B2B-bedrijven. De trend gaat naar meer geavanceerde data-analysetools die bedrijven helpen om markttrends te voorspellen, klantgedrag te begrijpen en gepersonaliseerde oplossingen te bieden. Bedrijven die effectief gebruikmaken van data-analyse zullen een competitief voordeel hebben door betere besluitvorming en geoptimaliseerde bedrijfsprocessen.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.