Wat is het verschil tussen SEA en SEO?
Ze maken beide onderdeel uit van de zoekmachinemarketing, maar zijn twee totaal verschillende manieren van marketing, gericht op het zelfde kanaal: SEO en SEA. De zoekmachine optimalisatie en de zoekmachine advertentie. Wat is nou precies het verschil tussen beiden en wat is het meest interessante voor jouw bedrijf?
Verschillen op een rijtje
Er zijn diverse verschillen tussen SEO en SEA die van elkaar scheiden, de belangrijkste verschillen zijn:
- SEO richt zich op onbetaalde zoekresultaten, SEA op betaalde.
- SEO is gericht op lange termijn, SEA op de korte.
- SEO is moeilijker meetbaar, SEA is direct inzichtelijk.
Betaald vs. onbetaald
Het eerste verschil is een van de meest duidelijke en bekende verschillen tussen SEO en SEA. Bij SEO ligt de focus op de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hiervoor hoef je niet te betalen en zijn er diverse mogelijkheden om hoger te komen voor meer vindbaarheid. Bij SEA gaat het om de betaalde zoekresultaten die bovenaan in zoekmachines worden vertoond, nog boven de organische resultaten. Het verschil is duidelijk zichtbaar door de letters ‘Adv’ die alleen voor een betaalde advertentie staan.
Lange vs. korte termijn
Het tweede verschil zit in de tijdsduur. SEA is gericht op direct resultaat en wanneer je vandaag een campagne opstelt zijn jouw advertenties meteen zichtbaar in de zoekmachines. Op korte termijn kun je dus snel resultaat halen met SEA. Bij SEO is dit veel meer gericht op de lange termijn, het kan namelijk weken of zelfs maanden duren voordat je met SEO hoog scoort in zoekmachines. Het is dus belangrijk om vooraf te bepalen wat jouw doelen zijn om te bepalen welke manier van zoekmachinemarketing hiervoor geschikt is.
Inzichten
SEO is wat moeilijker inzichtelijk te maken en te meten dan SEA. Google laat namelijk niet zien via welke zoekwoorden iemand gebruikt heeft om op je organische zoekresultaat te klikken, terwijl dit bij SEA direct zichtbaar is. Alles is inzichtelijk in de betaalde omgeving, waardoor je kan zien wat het kost en wat het oplevert. Dit is bij SEO veel moeilijker in te schatten omdat een positie in Google niet of nauwelijks af te zetten is tegen de tijd die het kost.
Combineren
Hoewel uit de verschillen vaak wordt geconcludeerd dat SEA veel interessanter is vanwege het directe resultaat en de inzichten die het verschaft, is het te makkelijk om SEO aan de kant te schuiven. Zo blijft SEO altijd zichtbaar en zijn de kosten die je direct betaald een stuk lager omdat het gaat om organische resultaten. Bovendien stopt SEA zodra je de campagne uitzet. SEO is in dat opzicht ook gewoon goedkoper. Tenslotte zijn er ook mensen die de advertenties in zoekmachines bewust overslaan omdat dit gemarkeerd is als een advertentie.
Vanwege de verschillen is een combinatie vaak de oplossing tot het beste resultaat. SEA vult namelijk SEO aan, en andersom. Met SEA behaal je snel resultaat en krijg je inzichten die je kan inzetten voor je SEO, bijvoorbeeld in wat voor zoektermen interessant zijn voor jouw bedrijf. Zo kun je ook op de lange termijn goed vindbaar blijven en focussen op mensen met de intentie om daadwerkelijk iets te kopen.
SEA of SEO inzetten?
Wil jij meer resultaat halen uit je website of webshop en wil je beter gevonden worden? Dan kunnen wij jou helpen met zowel je SEA als je SEO. Wij zorgen voor meer resultaat en nieuwe klanten voor jouw bedrijf met behulp van de zoekmachines. We bespreken samen graag de mogelijkheden voor jouw bedrijf.