SEA is een veelgebruikte term in de marketingwereld, maar het is niet altijd duidelijk wat hier nou precies onder valt. SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising, wat neerkomt op zoekmachine adverteren. Deze betaalde vorm van adverteren is een kans om zeer specifiek mensen te bereiken en zo direct resultaat te boeken. Maar wat houdt SEA precies in?
Zoekmachinemarketing
Samen met SEO valt SEA onder de noemer zoekmachinemarketing. Je spitst je marketing namelijk specifiek op de zoekmachines die online beschikbaar zijn. De meest gebruikte variant is Google, maar er zijn meer mogelijkheden die onder SEA vallen. Zoekmachines worden gebruikt voor talloze zoekopdrachten, waardoor jij met SEA heel gericht kan adverteren bij mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Zoekresultaten
SEA richt zich voornamelijk op de zoekresultaten in de verschillende zoekmachines. Waar de zoekmachine normaliter bepaalt welke resultaten vertoond worden kun je met behulp van advertenties zorgen dat jouw bedrijf bovenaan komt te staan, nog boven de zogeheten organische zoekresultaten. Jouw advertentie verschijnt bij een goede SEA op de bovenste plekken, waardoor mensen jouw bedrijf als eerste zien en sneller geneigd zullen zijn om door te klikken naar jouw website.
Het adverteren via zoekmachines wordt vaak geassocieerd met Google, maar er zijn verschillende kanalen waar je met SEA resultaat kunt boeken. Hieronder vind je een aantal voorbeelden.
De meeste bekende zoekmachine is natuurlijk Google. SEA wordt daarom vaak gekoppeld aan Google Ads, de advertentieomgeving van Google. Via deze omgeving kun je op verschillende manieren adverteren, waarbij naast de zoekresultaten ook een specifieke Shopping omgeving is gecreëerd, waar je producten bij hele specifieke zoekopdrachten. Met het grote bereik van Google is dit een zeer interessante variant van SEA.
YouTube
Hoewel het niet altijd in deze vorm wordt herkend is YouTube uiteraard ook een zoekmachine. Het videoplatform kan ook worden gebruikt om advertenties in te zetten die inspelen op een specifieke zoekopdracht, een bepaald onderwerp of een interesse van je doelgroep. Zo kun je jouw bedrijf ook in deze omgeving naar voren laten komen met behulp van video’s.
Bing
Een vaak vergeten mogelijkheid als het op zoekmachines aankomt is Bing. Weliswaar wordt deze een stuk minder gebruikt dan Google, maar ook hier liggen veel kansen op het gebied van SEA. Zo is er via Bing veel minder concurrentie waardoor de kosten lager liggen om te adverteren en kun je specifieke doelgroepen bereiken die meer gebruikmaken van Bing, zoals over het algemeen ouderen.
Beter gevonden worden in zoekmachines
Met advertenties die worden vertoond in zoekresultaten is SEA dus een krachtig kanaal waar je veel mensen mee kunt bereiken en specifiek kunt targeten. Dit biedt veel kansen voor jouw bedrijf om jouw producten en diensten onder de aandacht te brengen. Om zoveel mogelijk resultaat te behalen kun je jouw SEA bij ons onderbrengen, waarna we jouw strategie en advertenties optimaliseren. Samen behalen we zo meer klanten voor jouw bedrijf!
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.