Het is een vaak enigszins onderbelichte manier van adverteren die heel interessant kan zijn voor bedrijven met een webshop: Google Shopping. Maar wat is het, hoe werkt het en vooral wat levert het je op? We nemen de Google Shopping eens grondig onder de loep om te bekijken wat jij er met jouw bedrijf mee kan.
Onderdeel van je SEA
Wanneer je een eigen webshop hebt waar je online jouw producten verkoopt kan Google Shopping een belangrijk onderdeel van je SEA strategie zijn. Net als bij de Search campagnes is Shopping een manier om te adverteren in de zoekresultaten. Waar mensen dus zoeken op specifieke producten kan je met jouw Shopping-advertenties in beeld komen. Die gerichte targeting maakt Shopping een zeer interessante mogelijkheid voor de SEA van jouw bedrijf. Het opzetten kun je zelf doen of uitbesteden aan een specialist.
Hoe werkt het?
Zoals gezegd speelt Shopping in op mensen die op bepaalde producten zoeken. In plaats van de bekende zoekresultaten met websites worden bij via Shopping specifieke producten van verschillende aanbieders uitgelicht. Zo kan de persoon die zoekt gemakkelijk vergelijken en sneller een keuze maken, in plaats van dat hij of zij alle sites moet afstruinen.
Producten uitlichten
Dankzij de focus op het product waarop gezocht wordt kun je via Shopping zelf jouw eigen producten uitlichten. Deze komen bovenaan Google boven de zoekresultaten te staan. Je kunt naast een productafbeelding ook direct de prijs en specifieke kenmerken uitlichten. Zo kan je direct je potentiële klant aanspreken en proberen te overtuigen. Deze directe communicatie helpt jou je producten optimaal uit te lichten.
Voordelen
De grote vraag is natuurlijk altijd wat het jouw bedrijf oplevert. Hoe gaat Google Shopping jou aan meer resultaat helpen. Met behulp van deze toevoeging aan je SEA kun je profiteren van:
- Visuele advertenties in plaats van tekstadvertenties. Dit speelt meer tot de verbeelding van mensen die op zoek zijn naar een product.
- Meer aankopen. Bezoekers weten namelijk precies wat ze kunnen verwachten en zullen bij een klik sneller overgaan tot aankoop.
- Korter aankoopproces. Je haalt de drempel weg dat mensen helemaal zelf moeten gaan uitzoeken waar ze het beste naartoe kunnen voor het product, waardoor ze sneller kunnen beslissen.
- Specifiek bereik. Je bereikt mensen met jouw product op het moment dat ze specifiek naar dat product op zoek zijn. Gerichter ga je jouw doelgroep niet kunnen targeten.
Jouw eigen Google Shopping
Benieuwd hoe jij jouw Shopping het beste kunt inrichten om meer resultaat te halen uit deze vorm van SEA? Ontdek de mogelijkheden van jouw optimale SEA strategie via onze totaalscan en ga voor meer klanten!
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.