Als bedrijf is het heel belangrijk om veel aandacht aan de marketing te besteden. De kans is dan namelijk groot dat je meer klanten gaat trekken. Omwille van die reden is het belangrijk om te weten wat je precies doet. De marketing bestaat namelijk uit meerdere onderdelen. Een belangrijk onderdeel van de marketing is de data analyse. Maar wat zijn de belangrijkste voordelen van data analyse en wat kun je er precies mee doen? We helpen je aan een gedegen analyse die jou meer resultaat oplevert.
Bezoekersgedrag controleren
Een belangrijk voordeel van data analyse is dat je daarmee het gedrag van je bezoekers kunt controleren. Stel je de volgende situatie voor: je hebt een nieuwe homepage op je website laten maken en je wil graag kijken of deze een beetje populair is. Daar kun je dan gemakkelijk achter komen door gebruik te maken van Google Analytics of een andere programma. Dan kun je namelijk controleren hoe lang de gemiddelde bezoeker op de home page blijft. Gaat de bezoeker vervolgens naar een andere pagina toe, of gaat de bezoeker van de website af?
Als de bezoeker snel naar een andere pagina gaat, dan kun je daar ook je conclusies aan verbinden. Dan is er schijnbaar wat mis met de homepage en moet je daar wat aanpassen. Dit is dus een voorbeeld van hoe de analyse van data je bezoekersgedrag kan controleren en hoe jij met die kennis aanpassingen kunt maken.
Concrete doelen stellen
Een ander belangrijk punt alwaar de analyse van data mee kan helpen, is het stellen van concrete doelen. Het is namelijk belangrijk om door de marketing stapje voor stapje tot grote hoogtes te komen. Een punt kan bijvoorbeeld zijn dat jij graag 1000 bezoekers per week wil halen. Dankzij de analyse van data kan je dan controleren of je daar al bijna bent, of wanneer je eventueel bepaalde zaken moet bijstellen. Maar ook andere doelen kun je middels analyse van de data gemakkelijk controleren. Misschien heb jij bijvoorbeeld een nieuwe pagina aangemaakt op de website. Een pagina waarin alle diensten uitgebreid zijn beschreven. Je hebt verschillende paralellen op de website gemaakt, zodat mensen daar sneller terecht kunnen. Ook in dat geval kan een analyse praktisch zijn.
Bijstellen
Middels de analyse van data kun je namelijk controleren hoeveel bezoekers ook daadwerkelijk naar de pagina gaan die jij voor ogen hebt. Trekt de pagina procentueel gezien veel bezoekers? In dat geval is dat natuurlijk mooi meegenomen, want dat brengt veel fantastische voordelen met zich mee. Het kan echter ook zijn dat het helemaal geen bezoekers trekt. Dan is er wat mis en kun je weer nieuwe doelen gaan stellen. Op deze manier kan de analyse van data jou dus van dienst zijn bij veel verschillende soorten lastige problemen. Eigenlijk kan wel gesteld worden dat de analyse het fundament van de marketing is.
Reportage van de keywords
Zoekmachines zijn een cruciaal onderdeel voor de marketing van je website. Het is namelijk mede dankzij de zoekmachines dat jij als bedrijf veel klanten kunt trekken. Dagelijks bezoeken namelijk miljoenen mensen zoekmachines en daarom is het ook verstandig om daar flink wat aandacht aan te besteden, wat betreft de marketing. Je wilt de focus leggen op verschillende zoekwoorden, zodat de kans groter is dat jij klanten trekt die ook een intentie hebben om iets te kopen of een dienst bij jou af te nemen. Het schrijven van goede SEO-teksten is belangrijk, zodat je sneller gevonden wordt, maar hoe controleer je nu of er genoeg mensen naar je website toetrekken, dankzij deze zoekwoorden?
Keuzes maken
Daarvoor kun je gelukkig ook gebruikmaken van de data. Dankzij de analyse kun je namelijk nagaan op welke zoekwoorden specifieke personen jou hebben gevonden. Het is een ideale manier om te kijken welke zoekwoorden werken en welke zoekwoorden niet werken. Maar ook om na te gaan welke zoekwoorden klanten met een koopintentie trekken en welke zoekwoorden juist weer niet. Om het extra leuk te maken, kun je ervoor kiezen om meerdere campagnes op te zetten. Dan kun je kijken welke het beste werkt en dankzij een grondige analyse kun jij altijd snel de belangrijke conclusies trekken.
Hoe lang blijven bezoekers op de website
Tenslotte kun je dankzij de analyse van de data ook monitoren hoe lang een bezoeker gemiddeld op de website blijft. Blijft deze bijvoorbeeld een zeer lange periode op de website, dan is dat natuurlijk een teken dat je website aantrekkelijk is. Merk je echter dat bezoekers snel weer weggaan? Dan is dat een teken dat je website totaal niet aantrekkelijk is en moet je aanpassingen maken.
Uitgebreide data analyse voor jouw bedrijf
Het uitvoeren van een goede en zorgvuldige data analyse kost tijd en is niet gemakkelijk. Weten waar je naar wilt kijken en de resultaten op de juiste manier interpreteren is geen eenvoudige klus. Daarom kun je er altijd voor kiezen om de analyse van jouw data uit te besteden. Zo weet je zeker dat je de juiste inzichten krijgt en daarop kan sturen met jouw marketing.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.