Zichtbaar zijn is cruciaal voor een bedrijf. Vanwege het blijvend toenemende online gedrag van mensen en het gebruik van zoekmachines om te krijgen wat je wilt is zoekmachinemarketing een onmisbare schakel in je marketingmix. Maar wat levert het je als bedrijf op en waarom is het zinvol om hiermee te starten? Zoekmachinemarketing kan de verbindende schakel zijn tussen jou en je doelgroep.
Wat is zoekmachinemarketing?
Zoekmachinemarketing is het optimaliseren van de resultaten in zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google. Dit kan op twee manieren, namelijk gericht op de niet-betaalde zoekresultaten (SEO) en de betaalde zoekresultaten (SEA). Deze twee manieren van zoekmachinemarketing zijn zeer verschillend en vullen elkaar aan. SEA wordt hierbij gezien als de manier om snel resultaat te boeken en heeft direct invloed op het aantal klanten. Het draait hierbij om advertenties die bovenaan de zoekmachines vertoond worden, waardoor mensen direct kunnen klikken en op je website terecht komen
Voordelen voor jouw marketing
Zoekmachinemarketing wordt gezien als een zeer belangrijke onderdeel van jouw zichtbaarheid als bedrijf, waarbij SEA een belangrijke pijler is. Maar wat levert het je op? De voordelen van zoekmachinemarketing:
- Klanten aantrekken
- Jouw specifieke doelgroep bereiken
- Zelf de kosten bepalen
- Meer inzicht in je doelgroep
Nieuwe klanten
Als bedrijf draait het om je klanten en het binnenhalen van nieuwe klanten. Door te adverteren in zoekmachines haal jij nieuwe klanten naar je website en zorg je dat je gevonden wordt door mensen die op zoek zijn naar jou. Omdat de advertenties zijn afgestemd op mensen die jouw product of dienst nodig hebben is de kwaliteit van de mensen die op je website komen groot en kun jij nieuwe klanten genereren.
Juiste boodschap op het juiste moment
Dat zoekmachinemarketing nieuwe klanten oplevert heeft alles te maken met dat jij jouw specifieke doelgroep heel precies kan bereiken. Zo bied je de juiste boodschap op het juiste moment aan bij de personen die daar specifiek naar op zoek zijn. Je kunt met SEA namelijk zelf bepalen wie jouw advertenties te zien krijgen en de boodschap perfect laten aansluiten op de wensen van jouw doelgroep.
Tijd en kostenbesparend
Met de campagnes van SEA ben je zelf helemaal in controle over de uitgaven. Je kunt namelijk zelf het budget bepalen en de campagnes laten lopen wanneer dat voor jouw bedrijf waardevol is. Door slim in te zetten op zoekwoorden kun je bovendien de kosten zo laag mogelijk houden en zo veel mogelijk resultaat boeken. Om je SEA zo efficiënt mogelijk in te zetten kun je dit ook over laten aan specialisten. Dit werkt niet alleen kostenbesparend maar scheelt ook behoorlijk in tijd.
Kennis is macht
Als jij alles weet over je doelgroep kun je hierop inspelen. Inzicht in koopgedrag is heel waardevol en met je SEA campagnes kun je alles te weten komen over jouw doelgroep en hoe het zich online gedraagt. Je kunt precies zien wie waarop zoekt en wanneer ze op jouw website terecht komen, zodat je jouw marketing nog beter kunt afstemmen op de wensen en behoeften van je doelgroep.
Profiteer van zoekmachinemarketing
Wil jij ook je online zichtbaarheid vergroten en direct resultaat behalen? Dan is het tijd om met je zoekmachinemarketing aan de slag te gaan. Verzamel kennis over je doelgroep, benut deze en haal nieuwe klanten binnen. We helpen je graag om te bekijken waar de winst voor jouw bedrijf te halen valt met behulp van zoekmachinemarketing.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.