Vastgoed marketing
Consumenten zijn op zoek naar gemak. Waar vinden ze dit? In de online wereld. Ook in het vastgoed zoeken mensen dit gemak. In eerste instantie een lastige markt om online hulp te bieden denk je. Maar tegenwoordig gaat het allemaal steeds verder en gemakkelijker. Mensen kunnen thuis al helemaal een beeld schetsen van een bepaalde woning of pand en kunnen alles vinden over het huis zoals bouwjaar, renoveringen, aanbouw etc. Als vastgoedbedrijf kan je dus vastgoed marketing inzetten voor je bedrijf. Maar wat is het precies, waar moet je op letten en zitten er voordelen aan?
Wat is vastgoed marketing?
Als vastgoedbedrijf wil je mensen informatie bieden waar ze naar op zoek zijn en kunnen helpen waar nodig. Vastgoed marketing zijn alle activiteiten die je uitvoert om in contact te komen met potentiële kopers en ze tijdens die contactmomenten te bieden waar ze naar op zoek zijn. Vastgoed marketing moet ervoor zorgen dat potentiële kopers te zien krijgen waar ze in geïnteresseerd zijn waardoor je de verkoop beïnvloed en je bijvoorbeeld geen mensen krijgt bij een pand die niet willen kopen. Om dit soort situaties te voorkomen zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden.
Waar moet je op letten bij vastgoed marketing?
Om potentiële kopers te kunnen bieden waar ze naar zoeken zijn er een aantal dingen waar je als vastgoed bedrijf rekening mee moet houden. Vastgoed marketing kan ingezet worden om dit te verbeteren door de vele mogelijkheden, maar moeten wel op de juiste manier worden ingezet. Een slecht ingerichte vastgoed marketing kan ook averechts werken en een ervaring creëren die door bezoekers als negatief worden ervaren. Kijk dus goed naar onderstaande aandachtspunten bij het inrichten van vastgoed marketing.
Verlaag de drempel van een nieuwe woning
Als potentiële koper wil je alles weten over een woning waarin je geïnteresseerd bent. Toch is lastig om bij elk huis waar je een beetje interesse in hebt langs te gaan. Vroeger was er geen andere oplossing, maar tegenwoordig kan je daar als vastgoed bedrijf op inspelen. Met een online ervaring van een woning kan je als potentiële koper al een beetje een beeld krijgen van de woning en daarop een beslissing maken om langs te gaan of niet. Biedt deze potentiële kopers dan ook deze kans om dit te doen en speel met video’s, een 3D plattegrond en andere hulpmiddelen in op dit probleem.
Wie heb je tegenover je?
Binnen vastgoed marketing is het heel belangrijk om te weten wie je tegenover je hebt. Natuurlijk is dit bij fysieke gesprekken ook van belang, maar online is dit vaak iets minder duidelijk. Pas dus je content en uitingen aan op de personen die je voor je hebt. Hierbij kan je rekening houden met verschillende factoren. De volgende factoren zijn een aantal voorbeelden die je mee kan nemen in het bieden van de juiste informatie:
- Geografische factoren: Denk hierbij aan een regio, stad of zelfs specifieke buurt.
- Demografische factoren: Kijk naar het inkomen, leeftijd, geslacht, beroep en opleiding.
- Psychografische factoren: Levensstijl, type persoon en sociale klasse.
- Status: Hoe ver zijn deze mensen in het aankoopproces.
Alle informatie die je aan een potentiële koper biedt kan helpen in het proces tot aankoop. Het kost misschien tijd, maar zorg dat je bij elke potentiële koper dit lijstje langsgaat en bepaald waar ze naar op zoek zijn. Dit scheelt uiteindelijk een hoop tijd en biedt sneller het resultaat waar deze mensen naar op zoek zijn.
Ga mee met de tijd
Binnen vastgoed marketing is social media een tool die goed kan worden ingezet voor het bereiken, bieden van informatie en contact leggen met potentiële kopers. Hiervoor is het wel belangrijk dat je weet wie je doelgroep is en dat je weet op welke manier je ze het beste kan aanspreken. Met alle verschillende kanalen die er zijn heb je ook nog verschillende manier van communiceren nodig. Wat je op een platform zoals instagram plaatst zal namelijk veel meer gericht zijn op informeren en inspireren. Waarbij je bij LinkedIn meer in contact zal komen met bedrijven en potentiële kopers die op een wat formelere manier aangesproken moeten worden. Ben je niet heel bekend met LinkedIn? Kijk dan of LinkedIn marketing uitbesteden hierbij kan helpen.
Zitten er voordelen aan vastgoed marketing
Het inzetten van vastgoed marketing kost tijd maar levert uiteindelijk ook voordelen op. Hieronder zullen een aantal voordelen van vastgoed marketing worden getoond en uitgelegd.
Voordeel 1 | Vergroot je bereik
De ouderwetse manier van vastgoed is tegenwoordig via pagina’s zoals Funda. Als vastgoed bedrijf kan je door de inzet van marketing je bereik veel verder uitbreiden. Je werkgebied wordt door kanalen zoals social media in één klap een stuk groter. Een groot voordeel van de inzet van vastgoed marketing dus.
Voordeel 2 | Target je doelgroep
Een tweede voordeel is de manier waarop je je doelgroep kan bereiken met vastgoed marketing. Marketing biedt je de kans om heel specifiek te targeten op een doelgroep waar je je op richt. Zo kan je op platformen zoals Facebook hele specifieke targets zetten in advertenties. Bijvoorbeeld van groepen mensen die geïnteresseerd zijn in woningen in een bepaalde prijsklasse. Daarnaast kan je dan nog een regio toevoegen om het nog specifieker te maken. Dit soort advertenties inzetten kunnen dus een groot voordeel zijn voor bedrijven binnen het vastgoed. Ben je nog niet bekend met het adverteren op Facebook? Neem dan een kijkje bij Facebook adverteren uitbesteden om te kijken of dat kan helpen.
Voordeel 3 | Evalueer met resultaten
Het derde voordeel wat vastgoed marketing met zich meebrengt zijn de duidelijke resultaten. Advertenties laten duidelijk zien wat wel en niet werkt en organisch gezien kan je ook zien wat je marketingactiviteiten betekenen voor bijvoorbeeld je website bezoek of het bezoek van een specifieke woning. Aan de hand van deze resultaten kan je dan ook evalueren wat wel en niet goed werkt. Eventuele verbeteringen kunnen worden doorgevoerd en je kan als bedrijf blijven groeien in je online activiteiten.
Helder advies over vastgoed marketing met Tools2Grow
Vastgoed marketing kan voor een bedrijf binnen de vastgoed branche echt een toevoeging bieden qua bereik, efficiëntie en resultaat. Hiervoor moet de marketing wel op de juiste manier worden ingericht en ingezet. Binnen Tools2Grow werken specialisten die kunnen helpen op dit gebied. Alles kan worden afgestemd op het bedrijf en met duidelijke doelen kunnen mooie resultaten worden behaald. Op zoek naar hulp bij vastgoed marketing? Neem dan contact op met Tools2Grow
Veelgestelde vragen
Steeds meer bedrijven maken gebruik van online kanalen zoals LinkedIn of Facebook. Ook voor bedrijfspanden is het dus handig om vastgoed marketing in te zetten.
Het is handig om beide mee te nemen in de marketingactiviteiten. Het bereik en resultaat wat echter met online marketing kan worden bereikt is een stuk groter dan bij offline marketing.
Bij het inzetten van social media voor vastgoed marketing zou ik proberen het aantal kanalen minimaal te houden. Zoek uit waar je doelgroep zich bevindt en focus je op die kanalen. Een platform zoals TikTok zal bijvoorbeeld weinig effect hebben door de jonge doelgroep die zich daarop bevindt.