Succesvolle SEA campagne

Een SEA campagne maken is één ding, maar hoe ga je ervoor zorgen dat je hier succes mee behaalt. Uiteindelijk is SEA bedoeld voor snel resultaat en wil je dus ook graag dat jouw advertenties goed gaan lopen. Een succesvolle SEA campagne bestaat uit verschillende factoren, maar er zijn twee aspecten cruciaal: de zoekwoorden en je advertenties. Wanneer je daar een goede basis legt zorg je ervoor dat jouw SEA campagne resultaat gaat boeken.

Zoektermen kiezen

Je Zoektermen SEA campagneSEA campagne bestaat uit verschillende advertentiegroepen die bestaan uit meerdere zoektermen. Het kiezen van de zoektermen is dan ook een belangrijk onderdeel omdat je daarmee de doelgroep afbakent. Kies je te brede zoekwoorden worden jouw advertenties vertoond aan mensen die niet naar jouw bedrijf op zoek zijn, zijn je zoekwoorden te specifiek dan loop je veel potentiële klanten mis.

Zoekwoordenanalyse

Het selecteren van zoekwoorden doe je op basis van een uitgebreide zoekwoordenanalyse. Hierbij kun je o.a. de zoekwoordenplanner van Google gebruiken om te bepalen wat interessante zoekwoorden voor jouw bedrijf zijn. Relevantie en volume zijn de belangrijkste aspecten om naar te kijken bij het selecteren van jouw zoekwoorden. Deze kun je vervolgens weer onderverdelen in advertentiegroepen, bijvoorbeeld gespecificeerd op productcategorie of op de verschillende diensten die je als bedrijf levert.

Succesvolle advertentieteksten

Wanneer je de juiste zoekwoorden hebt onderzocht en de advertentiegroepen zijn ingericht komt het aan op de inhoud van de advertenties. Die zorgen er uiteindelijk voor dat mensen door klikken richting je website en, in het ideale geval, klant worden. Er zijn een aantal zaken die een succesvolle advertentietekst moet hebben:

  • Zoekwoorden
  • USP’s
  • Call-to-Action

Zoekwoorden benoemen

Je wilt allereerst dat je advertentie door zoekmachines vertoond wordt, dus is het belangrijk dat ze aansluiten op de zoekwoorden. Hiervoor laat je de zoektermen terugkomen in je advertentie, bijvoorbeeld in de koppen, de beschrijvingen en zelfs in de URL. Dat maakt jouw advertentie relevanter, waardoor deze eerder in beeld komt als mensen op jouw zoektermen zoeken.

USP’s

Als de advertentie eenmaal wordt vertoond moet je iemand overtuigen dat jij de oplossing hebt voor de lezer. Wat maakt jouw onderscheidend van al die andere advertenties? Hiervoor benoem je jouw USP’s, je unique selling points. De unieke eigenschappen van je producten, diensten of jouw bedrijf zorgen ervoor dat iemand weet wat de voordelen zijn om voor jou te kiezen.

Call-to-Action

Call to action SEA campagne

Je wilt uiteindelijk dat iemand actie gaat ondernemen, dus is het belangrijk dat jouw advertentie hierin ook stimuleert. Het toevoegen van een Call-to-Action spoort mensen aan om iets te ondernemen. Bijvoorbeeld om contact op te nemen, of door te klikken. Je moet wel voorkomen dat iets als schreeuwerig overkomt, dus een subtiele aansporing werkt het best.

Kwaliteitsscore

Graadmeter voor het succes van je SEA campagne is de kwaliteitsscore. Dit geeft namelijk aan hoe goed je advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s (de pagina’s waar mensen op terecht komen als ze doorklikken) scoren. Wanneer deze kwaliteitsscore laag ligt worden je advertenties minder vertoond en haal jij dus minder resultaat. Met bovenstaande tips zorg je ervoor dat deze onderdelen in orde zijn en dat jouw kwaliteitsscore hoog ligt.

Succesvolle campagne opzetten

Wil jij scoren met jouw SEA en een succesvolle campagne opzetten? Dan helpen we je graag. De keuzes voor zoekwoorden en het opstellen van de advertenties is namelijk niet altijd even simpel, waardoor het interessant is om hier experts voor in te schakelen. Op die manier zorg je ervoor dat jij onderscheidend bent van je concurrentie en dat jouw SEA je echt resultaat op gaat leveren.

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Share this story: