Marketing via social mediakanalen is iets wat veel ondernemers inzetten. Toch is het niet voor iedereen succesvol. Soms krijgen ondernemers er zelfs stress van omdat wat ze ook doen, het aantal volgers nauwelijks groeit en reacties of conversies uitblijven. Het is ook niet zo simpel. Juist omdat zoveel ondernemingen social media gebruiken, moet je gericht te werk gaan om op te vallen en er profijt van te hebben. Daarnaast moet je weten welk kanaal voor jou geschikt is om een effectief marketingbeleid uit te stippelen. Je hebt namelijk verschillende opties, zoals Facebook, Instagram, Snapchat of een andere medium. In deze blog gaan we uitleggen hoe je als ondernemer een zo optimaal mogelijk resultaat kunt behalen via jouw Instagram marketing.
Instagram, een eigen account of influencers?
Instagram marketing kun je gebruiken om je product of merk te promoten of te verkopen bij een specifieke doelgroep. De meeste ondernemers hebben of nemen een eigen Instagram account, maar je kunt je doelgroep ook bereiken door samen te werken met influencers. Het beste is om eerst een marketingplan uit te werken. Bepaal dus eerst je doelgroep. Dit is ook belangrijk als je met een influencer in zee gaat. Producten of diensten die meer geschikt zijn voor ouderen moet je niet door iemand laten promoten die voornamelijk een jong publiek aantrekt. Waarschijnlijk volgen de ouderen deze persoon niet en krijgen ze je marketingbericht nooit te zien.
Doelgroep bereiken
Als je een eigen account hebt, is het belangrijk dat je je volgers uitbreidt met zo veel mogelijk mensen van je doelgroep. Dat kan door mensen uit te nodigen, maar ook door zo veel mogelijk mensen uit die doelgroep te gaan volgen. Het is belangrijk dat je hierbij de trends in de gaten houdt. Een paar leuke, mooie en/of bijzondere foto’s maken je account aantrekkelijk waardoor je sneller meer volgers krijgt. Zorg er bovendien voor dat je Instagram-account een zakelijk account is. In dat geval heb je namelijk meer mogelijkheden die belangrijk zijn als je het account voor marketingdoeleinden wilt gebruiken.
Meer dan een miljoen gebruikers
Een van de voordelen van Instagram marketing is dat Instagram erg visueel is ingesteld. Het draait hier voornamelijk om afbeeldingen. Het is bewezen dat visuele content langer blijft hangen dan alleen teksten, dus daarom is het een uitstekend medium om reclame te maken of je naamsbekendheid te vergroten. Daarbij heeft Instagram wereldwijd meer dan een miljoen maandelijks actieve gebruikers. Het is een uitstekend kanaal om je doelgroep te leren begrijpen en om er verbinding mee te maken, maar ook voor marketingdoeleinden is het een prima medium.
Tips voor optimale Instagram marketing
Er zijn een aantal zaken belangrijk om de inzet van jouw Instagram marketing tot een succes te maken:
- Regelmatig posten. Je content moet constant zichtbaar zijn om de naamsbekendheid hoog te houden bij je doelgroep.
- Advertenties inzetten. Met advertenties kun je jouw doelgroep specifiek targeten en jouw bedrijf onder de aandacht brengen.
- Interactie creëren. Zorg dat je jouw volgers betrokken houdt door op ze te reageren en echt de interactie aan te gaan.
- Gebruik hashtags. Door hashtags te gebruiken word je sneller gevonden en kun je jouw volgersbestand weer uitbreiden.
- Video’s. Bewegend beeld werkt nog beter dan statische foto’s, dus zorg voor voldoende video’s en laat jezelf ook zien voor een persoonlijke touch aan je Instagram marketing.
Een marketing strategie
Helaas werkt het vaak niet als je af en toe eens een foto plaatst en hier zomaar een stukje tekst bij zet. Was het maar zo simpel. Het aantal bedrijven wat op deze manier aan marketing doet is groot, dus het is belangrijk dat je opvalt. Dat kan soms met hele simpele dingen, maar je moet wel weten hoe. Daarom is het soms verstandiger om een specialist in te schakelen. Ze wij weten precies hoe je bereik en de conversie groter wordt. Informeer eens naar de mogelijkheden om jouw Instagram account te laten groeien en effectief te maken. Met een doordachte strategie kom je vaak al een heel eind.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.