Ontdek 5 essentiële stappen voor een succesvolle concurrentieanalyse in jouw marketingstrategie

  • 10+ jaar online marketing ervaring
  • 9.6 als beoordeling door klanten
  • Meer dan 82 succesvolle projecten

Ontdek 5 essentiële stappen voor een succesvolle concurrentieanalyse in jouw marketingstrategie

Naast het begrijpen van je doelgroep en het identificeren van kansen in de markt, is ook het inzichtelijk maken van je concurrenten een belangrijk onderdeel van een goede marketingstrategie. Wanneer je weet wat je concurrenten doen, kun je jouw strategie hierop aanpassen en zo de beste resultaten bereiken. Om dit inzicht te krijgen, dien je een concurrentieanalyse uit te voeren. Wil je weten hoe je dat aan moet pakken? Volg dan de volgende 5 stappen!

 

Stap 1: Identificeer je belangrijkste concurrenten

Om een goede concurrentieanalyse uit te kunnen voeren, moet je eerst weten wie je concurrenten precies zijn. Maak dan ook een lijst van directe concurrenten, die dezelfde producten of diensten aanbieden en indirecte concurrenten, die jouw doelgroep op andere manieren aantrekken. Kies vervolgens de vijf grootste concurrenten hieruit. Dan kun je gemakkelijker het overzicht houden. 

Stap 2: Verzamel zoveel mogelijk informatie

Weet je wie je concurrenten precies zijn? Top! Dan is het tijd om zoveel mogelijk informatie over hen te verzamelen. Waar zitten ze? Wat voor producten of diensten verkopen ze? Hoe zit het met hun naamsbekendheid? Op welke kanalen zijn ze actief? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf hiertoe kan stellen. Je kunt de antwoorden op deze vragen het beste in een overzichtelijke tabel zetten. Zo kun je in een oogopslag zien wie je concurrenten zijn en wat ze doen.

Stap 3: Maak een concurrentiematrix

Bij stap 2 heb je, als het goed is, al een overzichtelijke tabel gemaakt met alle informatie van je top 5 concurrenten. De volgende stap is om hier een concurrentiematrix van te maken. Dit houdt in dat je scores geeft aan verschillende onderdelen van je concurrenten, zoals prijs, locatie, service, duurzaamheid of kwaliteit. Zo kun je zien waar hun sterke en zwakke punten liggen. Doe dit ook voor je eigen bedrijf. Zo kun je uiteindelijk gemakkelijk zien hoe jouw bedrijf zich verhoudt tot je grootste concurrenten en wat dus jouw concurrentiepositie is.

Concurrentiematrix

Stap 4: Bepaal je concurrentievoordeel

Nu je weet hoe jouw positie is ten opzichte van je concurrenten, kun je ook zien waar er nog voordeel valt te halen. Scoren jouw concurrenten bijvoorbeeld hoog op duurzaamheid en jij wat minder? Dan is het slim om wat meer in duurzaamheid te investeren. Dit werkt ook een andere kant op. Scoor jij bijvoorbeeld juist hoog op duurzaamheid ten opzichte van je concurrenten, dan kun je dit gebruiken als USP. Zo kun je er je voordeel uit halen.

Stap 5: Pas je strategieën hierop aan

Tot slot dien je alleen nog je strategie aan te passen op basis van wat je van je concurrentieanalyse hebt geleerd. Kijk goed naar waar je concurrenten minder op scoren of waar jij minder op scoort en wat je dus beter kan doen. Zo versla jij je concurrenten en word je de beste binnen je vakgebied!

Wil jij graag een concurrentieanalyse toepassen, maar weet je niet goed hoe? Wij kunnen je helpen! Bij Tools2Grow weten wij alles over het uitvoeren van een concurrentieanalyse en hoe je de resultaten hiervan het beste in kan zetten om er voordeel uit te halen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op!

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Share this story: