SEO SaaS

  • 10+ jaar online marketing ervaring
  • 9.6 als beoordeling door klanten
  • Meer dan 82 succesvolle projecten

Marketing wordt ingezet wanneer je jouw dienst of product wil promoten. Je hebt de traditionele manier met offline middelen, maar tegenwoordig is de online wereld eigenlijk ook niet meer weg te denken. Deze verschuiving naar online marketing biedt erg veel kansen, en dan voornamelijk op het gebied van marketing ICT. Benieuwd of dit de moeite waard is? Lees verder en verdiep je in de mogelijkheden van online marketing ICT voor jouw bedrijf.

SEO SaaS, wat is het?

Als je bekend bent met SaaS, dan weet je dat het staat voor ‘software as a service’. SEO SaaS is het implementeren van strategieën die je helpen bovenaan in Google te komen en dus het organische verkeer naar uw SaaS-website wordt vergroot. Je hebt meerdere componenten in SEO SaaS, zoals on-page SEO en technische SEO. Het samenvoegen van al deze technieken zal u helpen een hoge positie op Google te halen voor relevante zoekopdrachten.

 

Het belang van SEO SaaS

Het belang van SEO voor SaaS kan niet vaak benadrukt worden. SEO kan het onderscheid maken tussen jouw SaaS-bedrijf en dat van je concurrenten. Er zijn een paar redenen die erg belangrijk zijn voor SaaS-bedrijven, om in een SEO-strategie te investeren.

SEO SaaS is steeds effectiever: SEO SaaS is in de loop van de tijd steeds effectiever. Wanneer je begint met het implementeren van SEO voor SaaS, zul je in het begin wellicht wat teleurstellende resultaten hebben, maar zodra je resultaten gaat zien, zullen deze alleen maar toenemen.

Samenwerking SEO met marketingkanalen: Bij SEO draait het voornamelijk om contentmarketing. De inhoud die je maakt voor SEO, kun je ook weer gebruiken voor andere marketingkanalen, bijvoorbeeld e-mailmarketing. 

SaaS-kosten per actie verlaagd door SEO: Als je voorheen pay-per-click of social media advertising hebt gebruikt, is SEO aanzienlijk lager in kosten. Zo kan je CPA (kosten per actie) een stuk lager uitvallen.

 

6 stappenplan van SEO SaaS

Het kan voor een SaaS-bedrijf soms lastig zijn om aan klanten te komen. De vraag is hoe je potentiële klanten overtuigt dat SaaS de oplossing is? Dit kan heel gemakkelijk door te doen wat heel veel andere organisaties ook doen, namelijk SEO. Hoe je SEO specifiek voor SaaS toepast? Dat wordt hieronder uitgelegd aan de hand van zes stappen.

 

Stap 1 - Concurrenten

Om te beginnen is het van belang om goed te kijken naar je concurrenten. Niet alleen de concurrenten die hetzelfde aanbieden, maar ook de concurrenten die dezelfde doelgroep hebben. In blogs worden bepaalde zoekwoorden gebruikt in een tekst, die dus ook door je concurrenten worden gebruikt. Daarom is het belangrijk om naast je bedrijfsconcurrenten ook alle websites in kaart te brengen.

 

Stap 2 - Zoekwoordenanalyse

Een zoekwoordenanalyse is in de wereld van SEO niet weg te denken. Bij een zoekwoordenanalyse kijk je niet naar je concurrenten maar naar je eigen doelgroep. Breng deze eerst goed in kaart. Bij een SaaS zoekwoordenanalyse wordt de content in vier categorieën gedeeld:

  • Blogposts
  • Kennisbankpagina’s
  • Ladingspagina’s van producten en diensten
  • Landingspagina’s voor vergelijkingen en reviews

In deze categorieën vallen de meeste SaaS zoekwoorden. Wil je het schrijven van je content makkelijker maken? Verdeel dan je zoekwoorden onder in een van deze vier categorieën. Zo weet je gelijk het uitgangspunt van je tekst.

 

Stap 3 - Content

Je probeert te streven naar content die aan alle criteria voldoet. Toch kan het voorkomen dat je tekst niet aan alles voldoet. Waar je wel rekening mee kan houden is je zoekwoorden verwerken in je content. Het liefst heb je content met veel business potential, veel waarde en veel traffic. Om dit te realiseren kun je jezelf het beste een aantal vragen stellen:

  • Heeft de content die je deelt waarde voor de doelgroep?
  • Wat is de moeilijkheidsgraad van je zoekwoord?
  • Wat is het traffic potential van je zoekwoord?
  • Wat is de business potential van je zoekwoord?

 

Stap 4 - Preview

Vaak heb je veel mensen die nog in de overwegingsfase zitten om een product te kopen. Je wilt meestal eerst iets uitproberen of zien voordat je het koopt. Voor SaaS-producten is dit hetzelfde. Je kunt dit je SaaS-producten op twee manieren laten testen:

  1. Maak een deel van je SaaS toegankelijk
  2. Maak een tool die lijkt op je SaaS

Ook werkt een landingspagina met previews als een linkbait. Hierin kun je naar extra informatie of de contactpagina verwijzen. Ook kun je de doelgroep doorsturen naar de pagina waar ze het product kunnen aanschaffen. Zorg er wel voor dat je probeert jezelf bovenaan te ranken, want de tools bestaan al.

 

Stap 5 - Data

SaaS-bedrijven beschikken over veel data. Een tip is zoveel mogelijk relevante informatie te verwerken. Afbeeldingen of teksten genereren niet meteen veel leads. Dus je kunt bezoekers trekken naar bijvoorbeeld je productpagina, via backlinks. Hierbij is het van belang om mensen in je vakgebied te vragen om data te delen. Daarnaast kun je je content promoten via social media-advertenties en/of delen via nieuwsbrieven. Meer weten over zakelijke leads? Kijk even op onze website! 

 

Stap 6 - SEO

Tot slot is het belangrijk dat je SEO goed in elkaar steekt. Dit is niet heel moeilijk bij een SaaS-website en kan erg belangrijk zijn voor SaaS-bedrijven. Wat belangrijk is is dat Google goed door je website kan scrollen. Ook kun je technische problemen makkelijker oplossen omdat SaaS-websites normaliter kleiner zijn dan e-commerce websites. Het kan voorkomen dat je doelgroep niet veel naar jouw SaaS oplossingen zoekt, of dat andere marketingkanalen gewoon groter en beter zijn. In dat geval weet je dat je beter kunt investeren in andere marketingkanalen.

SEO SaaS

De 70/20/10 regel

Om de SEO SaaS-strategie goed uit te voeren, kun je het beste de volgende strategie gebruiken:

70% - Optimalisaties van de pagina in combinatie met je contentstrategie zullen 70% van je resultaten genereren.

20% - Sterke links, oplossingen voor je pagina’s en verbeteringen geven je de extra 20%.

10% - De afnemende opbrengsten door het opbouwen van backlinks, inspanningen op het gebied van social media, etc. zijn de overige 10%. 

Als je geen waarde hebt om naar te linken, of als je geen waarde toevoegt aan de persoon of het bedrijf, ontvang je geen links. Naast het inhoudelijke wil je ook de URL, meta omschrijving, titel en alt-tags optimaliseren. Het is belangrijk dat je in ieder geval voor je titel en meta omschrijving het zoekwoord gebruikt.

 

Dit zeggen onze opdrachtgevers over Tools2grow!

We werken al een tijd prettig samen met Tools2Grow. Fijn contact en er wordt goed meegedacht!
Anouk
Anouk TRAMPOLINE
Super blij met onze leuke, fijne en professionele samenwerking! Tools2Grow stelt zich enorm betrokken op, waardoor we mooie stappen samen zetten en echt iets kunnen opbouwen samen. Als Newskool groeit, groeit Tools2Grow mee en dat biedt enorm mooi toekomst perspectief!
Renée
Renée NEWSKOOL

Voordelen van SEO SaaS

Wanneer je een nieuw product wilt lanceren of een bestaand product in een nieuwe markt aanbrengt, heb je een plan nodig om de aandacht van de doelgroep te trekken. Er zijn een aantal mogelijkheden waarop je je voordeel kunt halen uit een SEO SaaS-strategie.

 

Zichtbaarheid

Voor zoekmachines is het van belang je SaaS website te optimaliseren. Zo kun je potentiële klanten makkelijker maken om je website te vinden, aan de hand van zoekwoorden die ze gebruiken, die in verband liggen met jouw SaaS product. Dit kan ervoor zorgen dat je zichtbaarheid vergroot wordt en je een breder publiek kunt bereiken.

 

Verkeer vergroten

Als je hoger scoort in de resultaten van zoekmachines, kun je meer organisch verkeer naar je website genereren. Zo kun je het aantal bezoekers vergroten dat naar je website wordt gestuurd, waardoor je mogelijk ook weer meer van hen tot betaalde klant kunt maken.

 

Vertrouwen opbouwen

Als je hoger scoort in de resultaten van zoekmachines, bouw je ook meer geloofwaardigheid op en daarbij ook vertrouwen bij potentiële klanten. Als je met je website goed scoort op bepaalde zoekwoorden en klanten dit zien, zullen zij ook eerder geneigd zijn jouw bedrijf als geloofwaardig te beschouwen. Wil je daarnaast ook je B2B website optimaliseren? Tools2Grow kan je daarbij helpen!

 

Leads genereren

Wanneer je op de vorige drie punten goed scoort, dus op zichtbaarheid, het verkeer en het vertrouwen, kun je ook meer leads genereren. Wanneer je meer leads genereert, kun je ook meer verkopen genereren. Zo kan je bedrijf groeien en kun je je inkomsten verhogen. Meer lezen over B2B leadgeneratie? Kijk op de website van Tools2Grow!

 

Tips voor SEO SaaS

Zoals eerder vermeldt is SEO erg belangrijk voor SaaS-producten. Hiervoor hebben wij een paar tips voor je om je SEO SaaS te verbeteren en de groei van uw bedrijf te stimuleren.

  • Sterke content: Content is iets wat erg belangrijk is en als dit op de goede manier wordt gedaan kan je naast een goede SEO ranking ook heel wat gesprekken gaan genereren met je blog. Voorheen werden er best veel slechte blogs geschreven die vol zaten met veel van dezelfde zoekwoorden, omdat de bedrijven hierop willen worden teruggevonden. Dit lukt vandaag de dag niet meer, dus je kunt beter sterke content schrijven waar je bezoeker ook echt wat aan heeft. 
  • Optimaliseer voor relevante zoekwoorden: Neem de belangrijkste zoekwoorden die relevant zijn voor jouw SaaS-producten. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner om te achterhalen waar mensen naar zoeken in relatie tot jouw dienst en optimaliseer je website en content rond deze zoekwoorden.
  • Verbeter gebruikservaring op je website: Een goede gebruikservaring is erg belangrijk voor SEO. Zorg ervoor dat je website snel laadt en je er gemakkelijk op kan navigeren, en goed werkt op mobiele apparaten en desktop.
  • Investeer in linkbuilding: Bouw hoogwaardige backlinks op vanaf andere belangrijke websites naar jouw SaaS-website. Dit kan helpen met je geloofwaardigheid, wat kan resulteren in een hogere ranking in de zoekresultaten.

 

Hoe Tools2Grow je verder kan helpen!

Wil je nog meer weten over marketing ICT of over Tools2Grow zelf? Neem dan vooral contact op. Tools2Grow is een online marketingbureau gevestigd in Breda, dat B2B-organisaties verder helpt bij het realiseren van hun doelstellingen. Dit doen ze door een (gratis) betrouwbare analyse te maken. Aan de hand van data analyseren ze de huidige situatie, om vervolgens samen met jou een doelstelling te bepalen. Bij Tools2Grow ben je aan het juiste adres, want:

  • We gaan alles van A tot Z voor je regelen
  • Keuzes op basis van data
  • 10+ jaar ervaring 
  • Beoordeeld met een 9,6 door klanten
  • Meer dan 250 succesvolle projecten

Mocht je dus nog hulp nodig hebben op bijvoorbeeld het gebied van SEO, SEA of bij het bouwen van een eigen website, ben je bij Tools2Grow aan het juiste adres.

 

Marketing logistiek is het plannen, beheren en uitvoeren van goederen- en informatiestromen om marketingdoelen te onderhouden.

Marketing logistiek integreert logistieke activiteiten met marketingstrategieën, terwijl traditionele logistiek zich richt op supply chain-optimalisatie.

Belangrijke aspecten zijn distributienetwerken, voorraadbeheer, transportkeuzes, logistieke partnerschappen en technologie-implementatie.

Door productbeschikbaarheid, snelle leveringen, heldere communicatie, gestroomlijnde retourprocessen en verbeterde klantenservice.

Kostenbeheersing, afstemming met marketingcampagnes, omgaan met vraagschommelingen, complexe supply chains, verstoringen en technologische ontwikkelingen.

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Testimonials missing

Please go in testimonials settings and add minimum one testimonial
Share this story: