SEA campagne maken
Wil jij je eigen SEA campagne maken maar heb je geen idee waar je moet beginnen om jouw bedrijf te laten presteren in Google? We leggen je uit waar je allemaal op moet letten bij het maken van jouw SEA campagne en hoe dit jou nieuwe klanten op gaat leveren. Want nu je weet hoe belangrijk SEA voor jouw bedrijf is, is het tijd om aan de slag te gaan.
Onderdelen van een SEA campagne
Een SEA campagne bestaat uit verschillende onderdelen die je moet langslopen voordat je online kan en jouw advertenties bovenin in Google te vinden zijn. Belangrijke onderdelen zijn:
- Biedstrategie
- Zoekwoorden
- Advertenties
- Extensies
- Landingspagina
Doel en budget
Allereerst moet je bepalen waarvoor je jouw SEA campagne in gaat zetten. Je kunt kiezen voor bijvoorbeeld meer naamsbekendheid, meer websitebezoekers of meer aankopen. Daarnaast moet je uiteraard ook een budget instellen. Dit wordt per dag berekend, waarbij je een maximaal bedrag aangeeft dat per dag kan worden uitgegeven. Ook het netwerk dat je wilt inzetten komt aan bod bij je biedstrategie, waarbij Search het algemene zoeknetwerk is en je met Shopping specifieke producten kunt promoten.
Zoekwoorden bepalen
Nadat de campagne is ingesteld komen we aan bij misschien wel het belangrijkste onderdeel: de zoekwoorden. Hier bepaal je wanneer Google jou advertenties laat zien. Je moet hierin de afweging maken tussen zoekvolume en relevantie. Dus hoeveel er gezocht wordt, en hoe erg het zoekwoord aansluit op wat jij aanbiedt. Je kunt hierbij vergelijkbare zoekwoorden samenvoegen in een groep, zodat je makkelijker kunt optimaliseren.
Advertenties maken
Als de zoekwoorden duidelijk zijn moet de advertentie worden opgemaakt. Een pakkende advertentietekst zet aan tot actie en sluit aan bij de zoekwoorden die je hebt ingesteld. Let wel op dat je geen loze beloftes doet, je wilt uiteindelijk iemand die op de advertentie klikt wel kunnen bieden wat hij of zij wilt, anders haal je er nog geen klanten uit.
Extensies toevoegen
Een vaak gemist onderdeel bij het opzetten van een SEA campagne zijn de extensies. Dit zijn extra’s die je kunt toevoegen aan je advertentie om nog meer op te vallen en informatie te bieden aan zoekende klanten. Je kunt bijvoorbeeld je telefoonnummer toevoegen, of een speciale pagina erbij zetten waar mensen snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Je kunt ook beter inspelen op de doelgroep door je producten op te delen, bijvoorbeeld in een dames- en een herenvariant.
Landingspagina
De campagne is inmiddels zo ingericht dat iedereen doorklikt, maar waar komen ze dan terecht? Voor een optimale SEA campagne is het belangrijk dat er ook goede landingspagina’s ingesteld staan. Dit zijn de pagina’s op je website waar iemand op terecht komt wanneer ze op de advertentie klikken. Hier moet de juiste informatie staan en, nog belangrijker, de klant worden aangestuurd tot actie. Want via de landingspagina moet je de gewenste aankoop binnenhalen.
Jouw SEA campagne laten maken
Met deze onderdelen zorg je ervoor dat je jouw SEA campagne eenvoudig kan maken en is de eerste stap naar succes gezet. Het is belangrijk dat alle onderdelen op elkaar aansluiten en je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken. Daarom levert het vaak meer op om een specialist jouw SEA campagne te laten opstellen. Dat bespaart jou niet alleen veel tijd, maar je weet ook zeker dat alles goed is ingesteld. Dan zorgen wij ervoor dat je resultaat gaat behalen met jouw SEA.