Retargeting
Retargeting
Retargeting is niet meer weg te denken binnen de wereld van online marketing. Niet gek ook, want met retargeting kun je gemakkelijk je merkbekendheid verhogen en meer conversies genereren. Benieuwd hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn? Lees dan vooral even verder. In deze blog vertellen we je alles over retargeting!
Wat is retargeting?
Laten we beginnen met kijken naar wat retargeting nou precies is. Retargeting staat ook wel bekend als remarketing. Het is een strategie waarbij mensen die eerder interactie hebben gehad met een website opnieuw getarget worden. Dit houdt in dat zij opnieuw advertenties te zien krijgen. Zo kun je hun interesse vast blijven houden.
Het belangrijkste doel van retargeting is dat je de kans vergroot dat een bezoekers converteert. Door continu advertenties te blijven tonen van hetzelfde, blijft het namelijk top-of-mind bij de potentiële klant, waardoor kans groter is dat er een conversie plaatsvind.
Hoe werkt retargeting?
Retargeting werkt middels het gebruik van een trackingtechnologie. Deze technologie legt het gedrag van gebruikers vast om hen vervolgens te targetten met relevante advertenties. Om de technologie te kunnen gebruiken, dien je er wel eerst voor te zorgen dat je voldoende bezoekers krijgt op je website. Hiervoor kun je SEO uitbesteden, zodat je in ieder geval online goed zichtbaar bent.
Het retargetingproces begint met het plaatsen van een pixel op de website. Deze pixel volgt het gedrag van de bezoekers en verzamelt informatie over hen. Zo weet deze pixel bijvoorbeeld precies welke pagina’s een bezoekers heeft bezocht en welke acties ze daar hebben ondernomen. Hoe meer informatie er is, des te specifieker een bezoeker opnieuw getarget kan worden. Dit resulteert in hogere relevantie en zo een grotere kans dat het retargeting proces ook het gewenste effect heeft.
Let wel op. Het is belangrijk om de privacywetgeving in acht te nemen wanneer je gebruik je wil maken van deze technologie. Je dient namelijk altijd transparant te zijn naar gebruikers over het feir dat je hun gegevens verzamelt en gebruikt.
Voorbeeld
Retargeting klinkt misschien nog wat abstract, dus laten we kijken naar een praktijkvoorbeeld. Stel je hebt een webshop dat kleding verkoopt en je hebt hiervoor een website op maat laten maken. Middels de trackingtechnologie zie je dat een bepaalde klant al een aantal keer naar een jurk heeft gekeken en deze ook al in haar winkelwagen heeft gedaan. Ze heeft de aankoop echter nooit voltooid. Met behulp van retargeting kun je er dan voor zorgen dat deze mevrouw advertenties te zien krijgt van deze specifieke jurk of dat zij zelfs een reminder krijgt dat deze jurk nog in haar winkelwagen zit. Zo wordt de poteniele klant steeds weer herinnert aan de jurk en/of de onvoltooide aankoop, wat haar aan zal aanmoedingen om terug te gaan naar de webshop en de aankoop te voltooien. Op deze manier kan het dus meer conversies opleveren!
Mogelijkheden binnen retargeting
Binnen retargeting zijn er aardig wat mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld geografische targeting en tijdssegmentatie toepassen, dynamische advertenties gebruiken, cross-device retargeting inzetten of sociale media gebruiken.
Georgrafische targeting en tijdssegmentatie
Middels geografische targeting en tijdssegmentatie kunnen adverteerders er voor kiezen om hun advertenties op specifieke locaties in specifieke tijdsperiodes te tonen. Zo kan er gerichter op de doelgroep ingespeeld worden.
Dynamische advertenties
Bij dynamische advertenties wordt de inhoud van een advertentie afgestemd op het gedrag of de interessen van de gebruiker. De advertentie wordt dus gepersonaliseerd om zo de kans op conversie te vergroten.
Cross-device retargeting
Bij cross-device retargeting worden advertenties getoond op verschillende apparaten, zoals laptops, smartphones of tablets. Dit zorgt voor een consistente merkervaring, ongeacht het apparaat dat de gebruiker gebruikt
Sociale media retargeting
Via sociale media retageting worden advertenties getoond op sociale media platforms van de gebruiker die eerder interactie heeft gehad met je mek. Zo verschijnt een getargete advertentie bijvoorbeeld tussen de Instagram-verhalen van vrienden van de gebruiker.
Voordelen van retargeting
Het zal je niet verbazen dat retargeting erg veel voordelen met zich meebrengt. Het grootste voordeel van retargeting is dat het voor een verhoogde kans op conversie zorgt, net zoals bij SEA uitbesteden het geval is. Door mensen te bereiken die al interesse hebben getoond in het merk of de producten, is de kans groter dat ze overgaan tot aankoop.
Daarnaast zorgt het ook voor een verbeterde merkbekendheid doordat herkenning plaatsvindt. Door retargeting worden advertenties meerdere kern getoond aan gebruikers, waardoor zij het gaan herkennen. Hierdoor blijft het merk in hun hoofd zitten en vergeten ze het niet zomaar. Dit vergoot naamsbekendheid.
Een ander voordeel is betere segmentatie en targeting van doelgroepen. Met retargeting kunnen adverteerders specifieke doelgroepen definiëren op basis van het gedrag van gebruikers, waardoor ze relevantere advertenties kunnen tonen.
Tot slot heeft retargeting ook een positief effect op verhoogde klantloyaliteit en hierdoor ook meer herhaalaankopen. Door bestaande klanten opnieuw te targeten met relevante aanbiedingen en advertenties, wordt de kans vergroot dat ze terugkeren en opnieuw aankopen doen.
Hulp nodig? Tools2grow staat voor je klaar!
Retargeting is dus enorm nuttig om toe te passen wanneer je je doelgroep effectief wil bereiken en een hoger conversiepercentage wil genereren. Het kan echter lastig zijn om te weten hoe je dit precies aan moet pakken. Gelukkig weten wij bij Tools2grow alles van retargeting en staan we klaar om jou te helpen! Meer weten? Neem snel contact met ons op.