Spring naar content

Optimaliseer contentmarketing:
De 8 beste AI-tools

Artificial Intelligence (AI) is niet meer weg te denken uit de wereld van online marketing. Menig (content)marketeer vreest dan ook dat ze binnenkort zonder werk zullen komen te zitten. Gelukkig kunnen we met z’n allen rustig ademhalen. Kunstmatige intelligentie mag dan wel heel slim zijn, maar het mist toch echt wat diepgang en creativiteit. Uiteindelijk zal de mens het nog lang blijven winnen van de machine wanneer het om echt goede content gaat. Dat betekent echter niet dat mens en machine niet samen kunnen werken. In dit artikel kijken we naar een aantal handige AI-tools die jouw contentmarketing kunnen verrijken.

1. ChatGPT

Allereerst natuurlijk ChatGPT. Deze tool is in korte tijd enorm populair geworden en dat is ook zeker niet gek. ChatGPT is als een personal assistent voor content creators. Een soort Genie in a bottle (of in dit geval in a beeldscherm) die al je wensen snel vervult. Je hoeft maar iets te vragen en ChatGPT komt binnen no-time met een nuttig antwoord. Voor content marketeers is deze tool dan ook erg handig. Het einde van de gevreesde writer’s block is hiermee in zicht, want met enkele steekwoorden wordt er al een goed verhaal voor je aangeleverd.

Ontzettend nuttig dus, dat ChatGPT, maar laat het niet heel je werk overnemen. De tool kan flink wat voorwerk voor je verrichten, maar uiteindelijk zul je er wel zelf de human touch aan toe moeten voegen met de nodige dosis personalisatie en creativiteit.

2. DALL-E

DALL-E is een AI-programma dat afbeeldingen kan genereren op basis van tekstuele beschrijvingen. Het kan afbeeldingen vormen van dieren en objecten, maar ook van scènes die niet bestaan. Dit maakt DALL-E een uitstekende tool om unieke, visuele content mee te creëren. Goed om eens in je team te introduceren en te kijken wat de tool voor jouw bedrijf kan betekenen.

3. Midjourney

Naast DALL-E is er nog een AI-tool die afbeeldingen kan genereren op basis van tekst, namelijk Midjourney. De afbeeldingen die Midjourney genereert zijn van hoge kwaliteit. Met een gratis account kun je al tientallen verzoeken indienen. Midjourney geeft je dan vervolgens vier afbeeldingen op basis van jouw verzoek. Wanneer je overstapt op een betaald account, krijg je ook meer mogelijkheden op het gebied van kwaliteit en snelheid. Leuk om eens te testen!

4. Copy.ai

Copy.ai is de beste vriend van menig contentmarketeer. Dit AI-gestuurde platform gebruikt machine learning om binnen enkele minuten content te kunnen creëren. Denk hierbij aan SEO teksten, meta-beschrijvingen, e-mails, maar ook opzetjes voor e-books.

Maar dat kan ChatGPT toch ook? Dat klopt! Maar Copy.ai gaat hierin nog net even een stapje verder. Het heeft meer functies, waardoor je het voor meer taken in kan zetten. Zo kun je met Copy.ai kant-en-klare templates gebruiken, zodat je binnen een paar klikken je opdracht door kan geven. Daarnaast kun je ook een gewenste tone-of-voice toevoegen en geeft de tool je suggesties voor bijvoorbeeld titels. Zo kunnen jij en jouw team een hoop tijd besparen!

5. DeepL

Ook Deepl is zeker nog het benoemen waard. Deepl is een soort Google translate, maar dat beter en uitgebreider. Zo kun je met Deepl ook hele documenten of presentaties in een keer vertalen naar maar liefst 29 talen. Genius! Genio! ジーニアス!

6. Lately.ai

Ook Lately.ai wordt steeds populairder onder de contentmarketeers. Met Lately.ai kun je gemakkelijk long-form content omzetten in een korte, maar krachtige post voor social media. Hierdoor hoef je dus voortaan geen extra tijd te investeren in het maken van social media content. Je kunt ze zelfs via Lately vast inplannen op regelmatige tijdstippen, zodat je posts op tijd op social media wordt geplaatst. Buiten dat Lately.ai content maakt, kan het ook sociale media trends analyseren. Zo genereer je altijd up-to-date social media content.

7. Grammarly

Als content marketeer zelf zijn jouw teksten natuurlijk van nature al volledig foutloos. Maar Jeanette van HR wil nog wel eens een e-mail sturen die bijna niet te ontcijferen is. Nu sta jij natuurlijk altijd klaar om de nodige foutjes te verbeteren, maar hoe handig is het als iemand dat werk van jou overneemt? Grammarly doet dit voor je! Dit AI-contentmarketingplatform helpt bij het verbeteren van teksten op grammaticaal gebied. Het geeft aan waar de fouten zitten en geeft zelfs suggesties om de tekst krachtiger of professioneler over te laten komen. Zo kan je hele team voortaan als professioneel schrijver door.

8. Beathoven.ai

Mooie content gemaakt, maar nog op zoek naar wat achtergrondmuziek? Dan is Beathoven.ai wellicht een goede optie! Beathoven.ai helpt je met het componeren van muziek.  Je zult er niet de nieuwe Ludwig mee worden, maar het is wel enorm handig om een rechtenvrij achtergrond muziekje mee te maken voor bij je video. Zo gefixt!

Zoals je kan zien is AI een zeer waardevolle steun en toeverlaat. Toch hoef je echt niet bang te zijn dat de vriendschap uiteindelijk kapot gaat en jou daarbij buitenspel zet. AI kan veel, maar de mens kan nog altijd meer. Het is wel verstandig om eens goed in de beschikbare tools te kijken en na te gaan welke handig zouden kunnen zijn voor jouw bedrijf. Probeer bovenstaande 8 tools eens uit. Je zult zien dat je enorm veel tijd kunt besparen en zo je marketingprocessen aanzienlijk efficiënter kan maken. Zeker de moeite waard dus!

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.