Online marketing wetgeving wijzigingen voor groothandels
Online marketing wetgeving wijzigingen voor groothandels
Simpele samenvatting
- 2023: Europese Commissie introduceert drie nieuwe wetgevingsinstrumenten. Dit heeft (nu al) veel invloed binnen online marketing.
- Tech organisaties als Google, Meta, Linkedin etc. hebben al verplicht maatregelen doorgevoerd.
- Gebruikers van deze platformen mogen niet meer zomaar overal ‘gevolgd’ worden via cookies.
- ‘Attributie’ gaat in 2023 sterk veranderen → Simpel gezegd: data vanuit deze platformen klopt niet meer exact.
- De data in Google Analytics, zeker in Universal Analytics, is op dit moment niet meer accuraat.
Dit is topprioriteit voor groothandels
Check of de cookie banner op je website voldoet aan onderstaande punten (AVG compliant). Onze verwachting is dat platformen (zoals Google Ads) hier in 2023 strenger op gaat controleren. Dit gaat op veel websites nog niet goed.
- Informeer bezoekers over welke cookies op je website worden gebruikt.
- Schakel alle niet-essentiële cookies uit.
- Geef bezoekers de optie om toestemming te geven voor het gebruik van andere (niet-essentiële) cookies via een handmatige opt-in.
- Laat bezoekers de mogelijkheid om niet-essentiële cookies te weigeren en nog steeds de website te gebruiken, maar alleen na opt-in.
- Bewaar een register van gegeven toestemmingen.
- Geef aan welke persoonsgegevens worden verwerkt, waarom en wat ermee gebeurt.
- Laat bezoekers de optie om hun toestemming in te trekken wanneer ze dit willen.
Achtergrond: meer info over de wetgeving
De Europese Commissie introduceert in 2023 en 2024 drie wetgevingsinstrumenten: de DMA (Digital Markets Act), DSA (Digital Services Act) en DGA (Data Governance Act). In dit artikel meer info over deze nieuwe wetgeving.
DMA: Digital Markets Act
De Digital Markets Act heeft tot doel ervoor te zorgen dat grote online platformen, die nu als poortwachters in digitale markten fungeren, zich op een eerlijke manier gedragen.
Poortwachters
Een online platform moet aan een reeks criteria voldoen om als poortwachter te kwalificeren. Zo moet het platform een sterke economische positie hebben, een grote impact hebben op de markt en actief zijn in meerdere EU-landen. Daarnaast hebben deze platformen een sterke intermediaire positie. In realiteit gaat het over internationale grootmachten, zoals Meta, Apple, Microsoft, Amazon en Google.
De poortwachters krijgen een hele reeks verplichtingen opgelegd, wat nadelig voor hen kan werken. De belangrijkste regel is dat de poortwachters hun eigen producten en diensten geen voorkeursbehandeling meer mogen geven ten opzichte van het aanbod van derden.
DSA: Digital Services Act
Met de Digital Services Act komt er een vervanger voor de E-commerce Richtlijn. De DSA brengt nieuwe regels voor platformen die content, diensten en producten aanbieden.
Bescherming van de consument
De DSA is bedoeld om de consument een betere bescherming te geven. Het moet voor een consument vanaf het eerste moment duidelijk zijn of hij een organische post of een ad te zien krijgt. Daarnaast moet de consument weten waarom hij bepaalde advertenties ziet. Er wordt een notice- and action-systeem ingesteld, waarbij advertenties voor illegale praktijken worden gesignaleerd en direct offline worden gehaald.
DGA: Data Governance Act
De DGA stelt de trends op de digitale markt veilig voor de komende jaren. Data is voor veel bedrijven belangrijk en er worden steeds meer organisaties voor het beheren van data opgericht. De DGA reguleert deze markt.
Portabiliteitsrecht en rechten op data
Er zijn twee belangrijke onderdelen in de DGA. Zo wordt het voor consumenten makkelijker om van dienstverlener te veranderen. Gebruikers krijgen de kans om hun data op veilige wijze mee te nemen naar deze nieuwe partij. Daarnaast is er de juiste verdeling van gebruiksrechten en toegangsrechten van data. De nieuwe DGA adresseert beide rechten op IoT-data.
Meer weten?
Wil je graag meer weten over deze drie wetgevingen of wat dit betekent voor jouw groothandel? Neem dan contact met ons op!