Online marketing trends van 2022
Online marketing trends
Elk jaar rond de jaarwisseling is er een grote interesse naar de trends en innovaties in marketing in het algemeen en digitale marketing in het bijzonder. Digitale marketing is continu in ontwikkeling en er komen voortdurend innovaties bij die na verloop van tijd onderdeel worden van dagelijks leven. Het is als marketeer dan ook belangrijk om op tijd op de trend te springen en bij te blijven. In dit artikel geven we je graag een uitgebreid overzicht van de online marketing trends voor 2022.
Marketing operations
Marketing operations verenigt marketing en IT. Door gebruik te maken van alle aanwezige data, prestatiemetingen en technologie automatiseer je bepaalde taken en processen, zodat je tijd kunt winnen tijdens het uitvoeren van je dagelijkse taken. De bedoeling van marketing operations is het stroomlijnen, delegeren en automatiseren van processen en taken. Dit doe je bijvoorbeeld door een nieuwsbericht te schrijven met behulp van spraakinvoer.
Journey orchestration
In 2022 wordt de klantervaring nog belangrijker dan voordien. Klanten worden steeds meer geleid door positieve reviews die ze online vinden. Om die klantervaring te verbeteren en te kunnen begrijpen wat klanten aan jouw product verbindt, moet je in 2022 inzetten op journey orchestration. Onderzoek de behoeften van de potentiële klanten wanneer ze gebruik maken van jouw platform. Dit kan je doen door persoonlijk contact op te nemen en met behulp van diepgaande vragen te ontdekken wat de reden en motivatie is om een dienst of product van jouw merk af te nemen.
Verkoop via social media
Social media komen steeds meer op als verkoopkanaal. Klanten houden immers van een eenvoudige winkelervaring en ze zijn massaal op social media te vinden, waar ze op zoek zijn naar inspiratie. Het is dan ook voor merken een evidente keuze om onder andere Pinterest, Facebook en Instagram te integreren in hun verkoopstrategie. De komst van verkoopcatalogi op social media maakt het voor merken ook makkelijker om social media te gebruiken. In 2022 wordt het dan ook belangrijker dan ooit om je diensten en producten beschikbaar te maken op social media.
User Generated Content
User Generated Content is een digitale vorm van mond-tot-mondreclame. Je klanten en gebruikers zorgen zelf voor content op social media, zonder dat je je hoeft in te mengen. In tegenstelling tot content die je zelf publiceert op social media wordt User Generated Content door potentiële klanten als authentiek gepercipieerd. Door je klanten en gebruikers te vragen om gebruik te maken van bepaalde tags kun je snel en eenvoudig veel content laten creëren zonder er zelf veel moeite voor te moeten doen.
Online events
De pandemie heeft ons de afgelopen twee jaar geleerd dat we ons ook online kunnen verbinden en meetings en events kunnen organiseren. Een online event geeft je niet alleen de kans om je doelgroep direct aan te spreken, het geeft je ook de mogelijkheid om veel data te verzamelen. Op korte termijn levert een online event geen directe return, maar het is wel perfect om een langetermijnrelatie op te bouwen met je klanten en potentiële klanten. Onderzoek wijst namelijk uit dat je merk meer top of mind zal zijn bij klanten die aanwezig waren bij je online event. Daarnaast geven zulke events je de mogelijkheid om je te profileren als een expert in je sector, waardoor je betrouwbaarheid in de ogen van je klanten en potentiële klanten zal doen stijgen.
Online marketing uitbesteden
Heb je zelf niet de tijd of kennis om met deze trends aan de slag te gaan? Dan is het een goed idee om je online marketing uit te besteden. Onze specialisten houden de vinger aan de pols van alle online marketing trends en helpen je graag om de beste resultaten te halen uit jouw online marketing. Na een eerste kennismaking analyseren we je huidige analyse. Deze analyse zorgt ervoor dat we jouw een passend voorstel kunnen doen. We bepalen welke kanalen het beste kunnen werken voor jouw merk en hoe we deze gaan inzetten zodat we het beste resultaat bekomen. Zodra alles op punt staat, houden we je via een maandelijkse update op de hoogte van onze werkzaamheden en resultaten. Start vandaag nog met het optimaliseren van jouw online marketing en contacteer ons voor een gratis scan.