Online marketing trends in 2021

De meeste mensen zoeken producten en diensten via het internet. Alleen in Nederland zoeken dagelijks al miljoenen burgers naar prachtige producten of functionele diensten. Daarom is het als bedrijf ook belangrijk om aan online marketing te doen. Je creëert een goede brand en het zorgt er bovendien voor dat je meer leads krijgt. Ook zijn er veel manieren waarop jij als bedrijf marketing kunt toepassen. Per jaar kan dit ook weer veranderen. In deze blog bespreken wij dan ook de online marketing trends 2021. Als bedrijf blijf je zo up to date en weet je waar je op moet inspelen.

Gebruiksvriendelijkheid van websites wordt belangrijker

Je bent ongetwijfeld op de hoogte van het gegeven dat de algoritmes van zoekmachines geavanceerd zijn. Dit was vroeger wel anders. Toen de zoekmachines net uit de grond werden gestampt aan het begin het internettijdperk, was het als website redelijk simpel om hoog in de zoekmachines te komen met bepaalde zoekwoorden. De volgende methode werd vaak gebruikt: je zorgt ervoor dat in een bepaalde tekst een zoekwoord zo vaak mogelijk voorkomt. Hoe vaker je het zoekwoord gebruikte, hoe hoger jij in de zoekmachines terecht kwam. Er waren hilarisch genoeg zelfs bedrijven die speciale pagina's aanmaakten. Daar gingen ze spammen met de specifieke zoekwoorden.

Tegenwoordig zijn de zoekmachines gelukkig een stuk geavanceerder. Een SEO-tekst moet tegenwoordig vloeiend leesbaar zijn, waarde bieden en tegelijkertijd ook nog eens op een soepele manier bepaalde zoekwoorden gebruiken. Bovendien zijn er tegenwoordig ook andere elementen die een rol spelen bij de SEO-optimalisatie van je website. Daarbij kun je denken aan linkbuilding, een snelle website en nog veel meer. Sinds 2021 is er ook nog een nieuwe trend. De zoekmachines kijken tegenwoordig ook naar de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het moet voor de consument gemakkelijk zijn om de website te gebruiken.

Contentmarketing

Deze vorm van marketing was in 2020 ook al populair, maar de verwachting is dat het in 2021 ook nog steeds een trend blijft. Het is dan ook een effectieve manier om leads te generen. Contentmarketing houdt het volgende in: met sterke content mensen overhalen om producten of diensten bij een bedrijf af te nemen. De content kan variërend zijn, daarbij kun je denken aan video's, blogs, podcasts en nog veel meer. Het is dan ook een effectieve methode om leads te krijgen. Laten we daar weer een leuk voorbeeld van geven.

Stel je voor dat je een coachingbedrijf hebt en mensen wil helpen om zelfverzekerder te worden in het leven. In dat geval verkoop je bijvoorbeeld cursussen, maar waarom zou iemand besluiten om een cursus bij jou af te nemen? Hoe kan men weten of jij ervaring hebt en weet wat je doet? Hoe weet men of het wel effectief is? In die situaties kan content dus van pas komen. Je maakt dan bijvoorbeeld een blog aan en geeft daar verscheidene tips over hoe je zelfverzekerder kunt worden. Waardevolle tips waar mensen ook echt wat aan hebben. Dan zorg je voor betrouwbaarheid en zijn mensen ook sneller geneigd om een cursus bij je aan te kopen. In 2020 was contentmarketing al populair, maar de kans is groot dat dit in 2021 ook nog zo blijft. Ongetwijfeld komen er ook nieuwe vormen van contentmarketing naar voren en dat is alleen maar leuk natuurlijk.

Social shopping

Nog niet zo lang geleden was het voor een bedrijf ondenkbaar om op de sociale media te adverteren. Tegenwoordig doen veel bedrijven dat, want zeker voor b2c-bedrijven is het ideaal. Er zitten namelijk veel consumenten op en de meeste sociale media-platforms zijn voorzien van de leeftijd jong tot en met oud. Dat is ook een schifting in vergelijking met vroeger, toen sociale media vooral werd gebruikt door jongeren. Tegenwoordig promoten veel bedrijven producten en diensten op de verschillende sociale media-platforms die actief zijn. Dat is geen nieuwe trend te noemen, maar in 2021 gaat social shopping waarschijnlijk een echt ding worden.

Maar wat houdt social shopping dan precies in, vraag jij je natuurlijk af. Dat is gelukkig gemakkelijk uit te leggen. Tegenwoordig kopen veel mensen online producten aan. Dit is in veel situaties dan ook goedkoper dan fysieke winkels. Mensen besteden ook veel tijd aan het online winkelen, maar tegelijkertijd ook veel aan sociale media. Het is dus ook een nieuw verdienmodel voor platforms te noemen. Social shoppen houdt namelijk in dat de platforms een interne webwinkel plaatsen. Instagram is dat al aan het proberen en het werkt goed. De kans is groot dat veel meer sociale media-platforms dat idee gaan opvolgen, want het is een unieke kans.

Snackable content

We leven in een tijdperk waarin de beeldcultuur steeds belangrijker wordt, in vergelijking met vroeger. Veel mensen beseffen niet dat de internetrevolutie heel snel is gegaan. Nog niet zo lang geleden was het ongebruikelijk om langdurig op internet te surfen. Men was in het dagelijks leven veel actiever dan online. Dit hield ook in dat mensen bezig waren met andere activiteiten, daarbij kun je denken aan boeken lezen en dergelijke. Er heerste nog niet echt een beeldcultuur.

Tegenwoordig weten we allemaal hoe belangrijk de beeldcultuur is geworden. Veel minder kinderen lezen tegenwoordig boeken. Bovendien is het concentratievermogen van de gemiddelde consument tot een dieptepunt gedaald. Mensen willen geen dikke boeken meer lezen, maar verkiezen snelle snacks op internet. Daarom zal 'snackable content' in 2021 ook groter worden. De huidige tendens die zojuist is beschreven, zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk niet direct ophouden.

Met snackable content worden korte filmpjes bedoeld die heel gemakkelijk te verteren zijn. Het zijn bijvoorbeeld memes, korte filmpjes (maximaal 1/2 minuten), vlogs en ga zo maar verder. De snackable content is zelfs te verteren voor mensen met een laag concentratievermogen en daarom trekt het dagelijks ook zoveel kijkers. De verwachting is dat in 2021 veel bedrijven nog meer gebruik gaan maken van snackable content.

Interactieve content

We leven tegenwoordig ook in een tijdperk waarin veel meer mensen digitaal met elkaar communiceren. Dit gebeurde vroeger ook al, maar tegenwoordig is het ook gebruikelijk om dit met gezicht erbij te doen. Misschien kan jij je nog de eerste keer herinneren dat je met iemand ging bellen en je tegelijkertijd zijn gezicht zag. Dat was echt revolutionair te noemen, maar in onze huidige samenleving is dit reeds sociaal geaccepteerd. Tegenwoordig spelen veel bedrijven ook in op deze interactieve samenleving. Er worden bijvoorbeeld spelletjes gemaakt die mensen met elkaar kunnen spelen, terwijl ze niet bij elkaar in de buurt zijn. Dit was allemaal niet nieuw, maar in 2021 komt er waarschijnlijk nog meer interactieve content.

Daarbij kun je denken aan sociale media platforms die je vragen gaan stellen over een product, of ze bieden bijvoorbeeld een leuke quiz aan. Het punt is namelijk dat daardoor je aandacht wordt getrokken. Daardoor heb je sneller de neiging om langer op een sociale media-platform te blijven en dat is het doel van de platforms. Daar is onlangs een mooie documentaire over verschenen, genaamd 'The social dilemma'. Door de interactieve content weten platforms ook sneller waar de gemiddelde gebruiker behoefte aan heeft.

Als bedrijf kun je natuurlijk zelf aan de gang gaan met de online marketing, maar je kunt het ook uitbesteden.

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Share this story: