Deel 2: Wat zijn de online marketing trends van 2021?

De digitale sneltrein dendert in een moordend tempo door. Ook ontwikkelingen binnen online marketing volgen elkaar razendsnel op. Het coronavirus gaf natuurlijk nog een extra stimulans. Ineens werd online nóg belangrijker dan het voorheen al was. Het biedt in 2021 voor jouw bedrijf allerlei extra uitdagingen, maar vooral kansen! Je zult je vast afvragen wat dit jaar de online marketing trends zijn. Maar ook: waar liggen voor jouw bedrijf de kansen en hoe kom je goed beslagen ten ijs? Daarom hieronder een lijstje met actuele ontwikkelingen binnen online marketing.

Social shopper

De social shopper staat in 2021 in het middelpunt van de aandacht. Social media-platformen haken in op het stijgende aantal online verkopen en ontwikkelen zicht tot een social e-commerce partij. Zo heeft Instagram de shop-button een prominente plaats gegeven, introduceerde Facebook z’n eigen Facebook Shops en werkt TikTok samen met Shopify. Op die manier kun jij producten die je op social media tegenkomt, meteen aanschaffen binnen de app van het social media-platform. Het levert de sociale platformen ook nog eens een bak met data op over interesse, interacties en aankoopgedrag. Alle ingrediënten dus voor het creëren van een gepersonaliseerde shopervaring.

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) gaat zich meer en meer ontwikkelen. Volgens het concept van AI hoef jij je computer geen instructies meer te geven, maar kan de computer zelf zijn taken uitvoeren. Computers bootsen onze intelligentie na. Op basis van data worden voorspellingen gemaakt over het gedrag van de consument. Het biedt ontzettend veel kansen voor super gave persoonlijke campagnes. Nu al kun je achter je scherm make-up of een bril uitproberen. En dat is nog maar het begin van alles. AI wordt groter en groter.

Voice search

Online marketing trends voor 2021De ontwikkeling van zoeken met je stem - oftewel voice search – zet grote stappen. Het is een steeds populairder alternatief voor het traditionele zoeken via Google. Siri, Google Home en Google Assistent klinken je vast bekend in de oren. Dit zijn zogenaamde digitale assistenten die jouw stem analyseren en op basis daarvan een zoekopdracht uitvoeren. Voice search zit flink in de lift. Ter illustratie: meer dan 55 procent van de tieners zoekt dagelijks met zijn of haar stem. Omdat meer mensen voice gebruiken, wordt de kwaliteit van spraaktechnologie steeds beter en dat betekent weer een stimulans voor nieuwe gebruikers.

Einde van third party cookies

Het meten van online campagnes wordt belangrijker dan ooit. Bedrijven bereiden zich voor op wat in 2022 komen gaat: Google blokkeert vanaf volgend jaar de third party cookies in Chrome. Deze third party cookies zijn ook wel bekend als de trackingcookies. Omdat Safari en Firefox Google al voor gingen, betekent dit het definitieve einde van de trackingcookie. Gepersonaliseerde advertenties zullen op andere wijze getoond moeten worden. Marketeers moeten dit jaar aan de slag met innovatieve, privacy first metingen. Maar geen paniek! Hiervoor bestaan genoeg alternatieven

Video’s, video’s en nog eens video’s

De inzet van videomarketing wordt steeds belangrijker. De totale kijktijd van online video stijgt en stijgt. Voor 2022 wordt voorspeld dat online video voor meer dan tachtig procent het internetverkeer van consumenten genereert. Mensen consumeren talloze video’s ter vermaak, maar ook omdat ze op de hoogte en verbonden willen blijven. Video advertising profiteert tevens het feit dat offline marketingbudgetten verschuiven naar online. Daarnaast plukt video de vruchten van de coronacrisis. Maar ook na de pandemie is videomarketing een blijvertje.

Core Web Vitals

In mei activeert Google de Core Web Vitals. Hiermee hangt Google nog meer gewicht aan user experience. Het is dus cruciaal dat jouw webpagina zo relevant en gebruiksvriendelijk mogelijk is. Door middel van drie metrics bepaalt Google de gebruikerservaring van jouw website:  Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID), Cumulative Layout Shift (CLS). Kort samengevat meet LCP de laadsnelheid van je webpagina, FID de snelheid van interactie tussen de pagina en de input van de bezoeker en CLS de visuele stabiliteit. Vooralsnog blijft het bij deze metrics, maar de kans is groot dat er in de toekomst meer bijkomen.

Profiteren van de nieuwste trends

Wil jij met jouw marketing inspelen op de laatste trends en ook in 2021 optimaal presteren? Dan kunnen wij jouw bedrijf helpen met je online marketing strategie. We helpen jouw bedrijf aan meer resultaat en spelen in op de laatste ontwikkelingen. We bespreken graag wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Share this story: