Online marketing strategie

Als bedrijf is het belangrijk om de fundamenten op orde te hebben, alvorens je de echte start maakt. Een valse start kan namelijk op de lange termijn voor veel problemen zorgen. Een bedrijf valt of staat met klanten en daarom is het belangrijk om van te voren een online marketing strategie op te stellen. Marketing gaat tegenwoordig immers vrijwel altijd via internet. In dit artikel geven wij tips als het gaat om de online marketing strategie, zodat je weet waar je rekening mee moet houden.

Stap 1: hoe ga jij je online profileren?

Online marketing strategieHet is allereerst belangrijk om na te gaan hoe jij je online wil profileren. Dat wil zeggen: hoe ga jij je positioneren en waar moeten de klanten jou aan herkennen? Dit is belangrijk bij het opzetten van de website. Stel je voor dat jij als ZZP'er werkzaam bent en mensen coacht om zelfverzekerder te worden. Het is dan aan te raden om je op een meer persoonlijke manier te profileren op je website. Dat betekent dat je er bijvoorbeeld voor kunt kiezen om een korte biografie over jezelf op de website te zetten. Daarmee stel jij je dan kwetsbaar op, met als gevolg dat mensen sneller geneigd zijn om coaching bij je te nemen.

Als je echter een grote webwinkel hebt met zeer veel medewerkers, dan is het juist verstandig om jezelf weer heel anders online te profileren. Dan kies je er bijvoorbeeld voor om de familiegeschiedenis van het bedrijf op de website te zetten en zo zijn er nog veel meer specifieke situaties te noemen. Maar wat de manier van profilering ook is, het is belangrijk om daar bij de online marketingstrategie rekening mee te houden.

Stap 2: doelgroep vaststellen

De tweede stap is vaststellen wat je precieze doelgroep is. Je hebt bepaalde bedrijven die niet één specifieke doelgroep hebben, maar bij veel bedrijven is dat ook wel het geval. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bedrijven die kinderspeelgoed verkopen. Of bijvoorbeeld een bedrijf dat producten verkoopt voor boeren en zo zijn er nog veel meer aspecten te benoemen. Het vaststellen van de doelgroep lijkt wellicht irrelevant, maar dit is het zeker niet. Veel factoren van de manier waarop jij als bedrijf naar de mensen gaat communiceren, is daar namelijk van afhankelijk. Denk daarbij aan het taalgebruik. Ga jij je doelgroep formeel of informeel aanspreken? Maar ook het niveau: als jij je bijvoorbeeld op de kindermarkt richt, dan is het aan te raden om gemakkelijker taalgebruik te hanteren dan wanneer jij als ZZP'er actief bent als fiscaal adviseur voor bedrijven.

Het vaststellen van de doelgroep kan overigens best pittig zijn. Het kan soms nog pittiger zijn dan de juiste toon vinden. Om die reden kan het verstandig zijn om profielschetsen te maken. Je bedenkt dan fictieve personages die aan je doelgroep voldoen, zodat je daar een beter beeld van krijgt. Het klinkt misschien gek, maar het heeft al veel bedrijven geholpen.

Stap 3: data analyse

Nadat je de vorige stappen hebt ondernomen, is het vervolgens belangrijk om je bezig te houden met data analyse. Gelukkig zijn daar gratis programma's voor te vinden online, zodat je veel verschillende aspecten kunt monitoren. Daarbij kun je denken aan het gedrag van de bezoekers op je website. Hoe lang blijven ze op een specifieke pagina? Welke pagina's worden het minst bezocht, welke pagina's worden het meest bezocht? Allemaal belangrijke aspecten om rekening mee te houden. Op die manier kun je bijspringen waar nodig, want dat is ook belangrijk aan de marketing. Dat je leert van fouten en daar accuraat op gaat handelen. Want fouten maken is menselijk, maar leren van de fouten is verstandig!

Stap 4: concrete doelen stellen

Doelen online marketing strategieAls je het fundament van de eerste drie stappen hebt gelegd, is het vervolgens belangrijk om concrete doelen te stellen. Je moet namelijk naar verschillende zaken toewerken. Een concreet doel kan bijvoorbeeld zijn om 1000 views in een week op de website te krijgen. Probeer doelen te stellen die jij zelf in de hand hebt. Je kunt bijvoorbeeld niet precies sturen hoeveel mensen producten bij je aankopen, maar er zijn wel veel andere doelen die je op kunt stellen. Stel altijd realistische doelen op. Ze moeten niet te complex zijn, maar ook weer niet te makkelijk. Als jij je daar aan houdt, is de kans groot dat je snel zal vorderen met de marketing.

Advies over jouw online marketing strategie

Wil jij alles uit je online marketing halen? Een succesvol bedrijf start met de juiste strategie. Met deze tips zet jij een eerste stap in de richting naar meer resultaat. Heb jij nog meer marketingadvies nodig voor een optimaal marketingplan? Vraag dan onze quickscan aan en kijk wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Share this story: