Sinds de opkomst van het internet enkele decennia geleden verloopt niet alleen een groot deel van ons leven digitaal maar is er ook heel veel reclame digitaal te vinden. En natuurlijk kan jouw merk niet achterblijven. We geven je graag een overzicht van de soorten online marketing campagnes en hun valkuilen.
Wat is een online marketing campagne?
Een online campagne heeft hetzelfde doel als een offline campagne: naamsbekendheid creëren, positionering versterken, leads genereren en uiteindelijk meer verkopen krijgen. Er zijn echter vele paden die naar Rome leiden en dat geldt in online marketing ook: er zijn meerdere mogelijkheden om een geslaagde campagne op te zetten.
SEO
Door je SEO te optimaliseren, verhoog je jouw organische vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google en Bing. De vindbaarheid van jouw bedrijf in een zoekmachine hangt af van de online waarde, de techniek en de content van jouw website. SEO richt zich in eerste instantie op zoekwoorden maar ook het gebruik van meta titels, meta descriptions en headings zijn belangrijk voor zoekmachines.
SEA
Je kent waarschijnlijk wel de eerste resultaten in een zoekmachine die worden aangeduid als ‘Advertentie’. Die positie wordt verkregen door SEA of zoekmachine adverteren. Uiteraard hangt er een prijskaartje aan deze manier van adverteren en verdwijn je direct van de eerste plaats zodra je budget op is. Om de beste resultaten te bekomen zet je in op relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume. In combinatie met SEO kun je met SEA mooie resultaten behalen.
Content marketing
Content marketing inzetten, is altijd nuttig. Door je website te vullen met relevante content bezorg je je bezoekers de content die ze nodig hebben in de koopfase waarin ze zich bevinden én verbeter je je vindbaarheid in zoekmachines. Ook je betrouwbaarheid en je reputatie in de ogen van je potentiële klanten worden opgebouwd door middel van content marketing. Het is een organische en kosteneffectieve manier om meer leads te genereren. Met je content kun je mooi je USP’s naar voren laten komen en geef je je bezoeker meerwaarde. Het gebruik van headings is hierbij van groot belang.
E-mail marketing
Met een e-mailcampagne bereik je snel en op een redelijk eenvoudige manier een grote doelgroep. Daarnaast moet je wel in het achterhoofd houden dat bij veel mensen de mailbox overvol loopt. Daarom is het belangrijk om met de juiste titel direct de aandacht te trekken. Een goede titel zorgt voor een grote click-through rate. Zodra je doelgroep de e-mail heeft geopend, wil je uiteraard graag dat je e-mail wordt gelezen. Specifieke content die aansluit bij de behoeften van je lezers en een duidelijk boodschap die eindigt in een call-to-action geven de beste resultaten. Ook een persoonlijke aanspreking van de lezer zal ervoor zorgen dat de lezer zich meer verbonden voelt met je bedrijf.
Social media marketing
Social media is niet meer weg te denken uit ons leven en met een goed uitgekiende online marketing campagne op social media bereik je in één klap een grote doelgroep. Het is een effectieve en impactvolle manier om een marketing campagne te voeren met weinig financiële middelen. Omdat er zo veel social media kanalen beschikbaar zijn, vraag je je op voorhand best af welke kanalen het best bij je merk passen. Elk medium heeft daarnaast ook zijn eigen manier van adverteren. Een diepgaand onderzoek is nodig voordat je met averteren op social media kunt starten.
Tips bij het opstellen van een campagne
Een goede voorbereiding is het halve werk
Voordat je een internetcampagne kunt opstarten, is het belangrijk om je online campagne goed voor te bereiden. Eerste stap daarbij is je KPI’s of doelstellingen vast te leggen. De doelstellingen bepalen ook welke soort campagne je het beste kunt opstellen.
Daarna stel je persona’s op van je doelgroep. Op deze manier stel je vast welke behoeftes en uitdagingen je doelgroep heeft, in welke levensfase je doelgroep zit en welke kanalen je doelgroep gebruikt.
Dankzij een uitgebreid zoekwoordenonderzoek krijg je een duidelijk beeld van hoe je content van je campagne moet worden opgebouwd.
Als laatste stap kijk je naar de concurrentie. Door inzicht te krijgen in hun aanpak begrijp je beter hoe je jezelf kunt onderscheiden in de markt. En niets houd je tegen om hun grootste succes op je eigen manier te integreren in jouw campagnes.
Besteed je online media uit
Als marketeer heb je vaak veel aan je hoofd en is het onmogelijk om alles zelf te beheren. Is online media niet je grootste sterkte? Laat het dan los en besteed het uit. Je kunt dan vertrouwen op een stel specialisten die zich dagelijks met de materie bezighouden en er zich continu in verbeteren. Zo houd jij genoeg tijd over om je op andere marketingactiviteiten te concentreren.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.