Spring naar content

Als organisatie wil je blijven groeien en ontwikkelen. Tijdens deze ontwikkeling zal er altijd zowel een in- als uitstroom zijn van klanten. Bedrijven gaan zich steeds meer richten op het opbouwen van lange klantrelaties. Zeker binnen de B2B markt is dit een trend die steeds populairder wordt. De aankoop van producten of diensten binnen de B2B markt gaat vaak over grote investeringen waardoor de keuze om van leverancier te wisselen minder snel wordt gemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat nieuwe B2B klanten krijgen ingewikkelder wordt. Toch is het belangrijk dat je je doelgroep blijft bereiken en het B2B klanten werven blijft doorgaan.

Bij het klanten werven voor B2B zijn er verschillende aspecten waar je naar moet kijken. Voor een ideaal wervingsproces doe je een stukje voor onderzoek. Ben je bezig met de rest van de markt en houd je natuurlijk goed in de gaten wat je doelgroep doet en waar ze behoefte aan hebben.

6 Tips om nieuwe B2B klanten te werven

Zoals hierboven benoemd is het nieuwe klanten werven voor B2B een stuk minder simpel dan dat het voorheen altijd was. Bedrijven verwachten een persoonlijkere aanpak en kiezen door de vele mogelijkheden alleen voor een bedrijf wat goed aansluit op hun bedrijf. De kunst bij het werven van nieuwe B2B klanten is dus dat je wervingsproces goed aansluit op de behoeften van je doelgroep. In het wervingsproces zijn er dus een hoop dingen waar je rekening mee moet houden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Het bepalen van je doelgroep
  • Het gebruik van de juiste kanalen
  • De juiste content
  • Een geschikte communicatie

Om hulp te bieden bij nieuwe klanten werven B2B zullen hieronder 6 belangrijke tips worden benoemd wat ervoor moet zorgen dat de werving van nieuwe B2B klanten beter gaat verlopen.

Tip 1 | Doelgroep bepalen

In het proces van werven is de belangrijkste stap om helder te hebben wie er binnen je doelgroep valt. Alle activiteiten die je later in dit proces gaat uitvoeren gaan gericht zijn op deze groep. Is de groep die je hebt bepaald als je doelgroep niet de juiste doelgroep, dan ga je dus marketingactiviteiten en je budget uitgeven aan de verkeerde groep. Heel erg belangrijk om vooraf even stil te staan bij je doelgroep en deze helder te krijgen.Bij het bepalen van de doelgroep wil je naar een aantal eigenschappen en kenmerken gaan kijken. In tegenstelling tot het bepalen van je doelgroep bij B2c bedrijven ga je niet zozeer richten op eigenschappen zoals leeftijd en interesse, maar meer op de doelen en behoeftes van een bedrijf. Ga bij het in kaart brengen van de doelgroep is kijken naar de volgende dingen:

  • In welke branche bevindt de doelgroep zich
  • Welk probleem ervaart de doelgroep
  • Wat is de behoefte van de doelgroep
  • Kijk naar algemene informatie zoals grootte van het bedrijf, locatie, missie, visie enz.

Tip 2 | Maak een duidelijke strategie

Het werven van vereist een gestructureerde aanpak waarbij je eigenlijk wil gaan werken met een soort funnel. Bedrijven zullen niet na een gesprek overtuigd zijn en dus zal je met elke lead een traject ingaan om uiteindelijk de samenwerking aangaan. Om een voorbeeld te geven van hoe je een marketingstrategie aan kan pakken zal hieronder een stappenplan worden gegeven waarmee je aan de slag kan. Wil je meer weten over het opstellen van een marketingplan? Neem dan eens een kijkje bij dit blog over een online marketingstrategie.

stappenplan marketingstrategie
marketingstrategie stappenplan

Op welke social media kanalen moet de focus?

Er zijn tegenwoordig een hoop verschillende kanalen. Sommige bedrijven zijn actief op meerdere kanalen en sommige focussen zich echt op één specifiek kanaal. Ook bij B2B klanten werven is het van belang om erachter zien te komen wat de activiteit is op social media en op welke kanalen dat is.

De focus van je wervingsacties zullen gaan liggen op het kanaal waar de meeste focus op ligt bij je doelgroep. Een voorbeeld hiervan kan Facebook bijvoorbeeld zijn. Merk je dat je doelgroep voornamelijk actief is op Facebook dan kan je zowel organische als betaalde post en advertenties in gaan zetten om je doelgroep te bereiken. Heb je weinig kennis over het adverteren op Facebook? Laat dan je Facebook marketing uitbesteden.

Tip 3 | Laat jezelf online zien

Bij nieuwe klanten werven B2B is het belangrijk dat je zichtbaarheid goed is. Potentiële klanten gaan een proces door waarin ze na een bepaalde tijd een oplossing zoeken voor een probleem wat is ontstaan. Voorafgaand aan deze ontwikkeling wil je al een paar keer voorbij zijn gekomen door zowel advertenties als organische posts. Je wilt namelijk een top of mind situatie creëren bij het ontstaan van het probleem. Voor een bepaald probleem moeten mensen meteen aan jouw bedrijf denken. Een voorbeeld hiervan is Ikea. Tegenwoordig als je bedenkt dat je ergens in huis nog een klein tafeltje wil of een ander meubeltje is een van de eerste plekken waar je aan denkt de Ikea. Nu doet Ikea dit op wereldwijd niveau, maar dit kan ook op regionaal niveau.

Je online zichtbaarheid moet ook professioneel overkomen. Je kan als bedrijf niet een mooie advertentie in elkaar zetten waarmee je mensen richting je website lokt en dan vervolgens een niet gebruiksvriendelijke website hebben. Zorg dat je website past bij je bedrijf. Communiceer via de website hoe je ook met klanten wil communiceren. Wat is het doel van het bedrijf, waarom zijn jullie ermee begonnen en voor wie doen jullie dit? Dit hoort ook weer bij dat stukje persoonlijkheid. Mensen zijn op zoek naar een verhaal. Is jouw website niet zoals je hem zou willen hebben? Je kan je website op maat laten maken en volledig afstemmen op de wensen van het bedrijf.

Tip 4 | Bekijk je concurrenten en wees uniek

Je wilt als bedrijf natuurlijk uniek zijn met de content die je deelt. Toch is het bekijken van je concurrenten nooit een verkeerd iets om te doen. Goed gestolen is altijd beter dan slecht verzonnen. Door te kijken bij je concurrenten weet je wat de kwaliteit is van hun content en welk stapje extra je moet doen om uniek en onderscheidend te zijn. Het creëren van USP’s (Unique selling points) kan ervoor zorgen dat potentiële klanten voor jouw bedrijf kiezen. Om die USP’s te creëren moet je ook weten op welke vlakken dat kan ten opzicht van je concurrenten. Is er een gratis dienst die je aan kan bieden of kan je voor gemak zorgen door een simpele toevoeging?

Tip 5 | Leg je leads in de watten

Een begrip wat vaak wordt genoemd en nog steeds sterk van toepassing is is dat de klant koning is. In een customer journey zoekt een potentiële klant naar gemak. In de klantreis die wordt afgelegd kan elke drempel ervoor zorgen dat een het gezicht een andere kant op gaat staan. Je wilt deze leads dus echt in de watten leggen. Denk daarbij aan betaalgemak, gebruiksvriendelijkheid van de website, hoeveelheid informatie die wordt geboden, klantenservice en ga zo maar door. Naast het voorkomen van die drempels kan je door een stukje extra service de klant overtuigen om voor jou te kiezen.

Tip 6 | Luister en deel

Alles blijft doorontwikkelen. Zeker in de online marketingwereld gaat alles net even wat sneller. Ook B2B klanten krijgen moet je dus door blijven ontwikkelen. Behoeftes verschuiven en kanalen veranderen. In dit proces moet je meegaan want anders worden die drempels die je voorheen hebt weten te verwijderen of verlagen weer opgebouwd. Wat is nu de beste manier om mee te gaan met deze ontwikkelingen? Het vragen van feedback en reviews aan de bedrijven waar je je op richt. Vraag feedback en reviews aan je klanten. Wat ervaren ze, wat denken ze dat beter kan, wat missen ze? Zorg ervoor dat die samenwerking tussen bedrijf en klant zo soepel mogelijk verloopt.

Deel je reviews met anderen

Zeker bij klanten werven voor B2B gaat het vaak om grote investeringen en dus lang overwogen beslissingen. Iets wat overtuiging kan creëren zijn de ervaringen van andere bedrijven. Als er meerdere bedrijven zijn die een goede review hebben achtergelaten wordt het risico van een slechte samenwerking dus verkleind. Bij zo’n belangrijke beslissing voor een bedrijf draait het namelijk vooral om zo min mogelijk risico lopen. Vraag daarom geregeld aan bestaande klanten reviews en feedback en deel dit met andere. Plaats ze op de homepagina van je website of maak er een leuk rubriekje van op de sociale media van je bedrijf.

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.

Solliciteer direct

Lijkt het jou tof om bij te dragen aan onze missie? Bel naar Julia op 06 – 39 05 84 82 of stuur je CV en motivatie naar werkenbij@tools2grow.nl of vul onderstaand formulier in.

Naam(Vereist)
Laat hier je CV achter of laat een maak indruk met een video!
Max. bestandsgrootte: 256 MB.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.