Marketing in de zorg

  • 10+ jaar online marketing ervaring
  • 9.6 als beoordeling door klanten
  • Meer dan 82 succesvolle projecten

Het inzetten van marketing kan ervoor zorgen dat een bedrijf beter zichtbaar wordt. Dit is voor zowel offline als online interessant. Het inzetten van marketing in de zorg is iets wat vaak in hele minimale vorm of helemaal niet gebeurd. Een plek waar veel zorginstelling dus nog veel winst kunnen behalen. Tenslotte zijn dit ook gewoon bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe klanten (patiënten) en bezig met het behouden van de bestaande patiënten. 

Marketing in de zorg is een veelbesproken begrip en een onderwerp waar nog veel over geleerd kan worden. In dit blog zal worden besproken wat de aandachtspunten zijn waar je op moet letten bij marketing in de zorg, wat marketing in de zorg op kan leveren en wat veelvoorkomende valkuilen zijn bij marketing in de zorg. In dit blog kom je dus alles te weten over marketing in de zorg.

 

Wat is marketing in de zorg?

De zorg wordt vaak gezien als één geheel. Toch vallen onder de zorg verschillende bedrijven, zorginstellingen en andere organisaties. Ook binnen de zorg en tussen deze partijen zit concurrentie. Consumenten kunnen zelf de keuze maken waar ze hun producten aanschaffen en van welke zorginstelling ze gebruik willen maken. Ook als bedrijf in de zorg wil je je dus onderscheiden van andere. Dit is het punt waar het begrip marketing in de zorg om de hoek komt kijken.

Marketing in de zorg kan voor verschillende doelen worden ingezet. De zorg is bijvoorbeeld een sector waar veel mensen op zoek zijn naar informatie en een verhaal waar ze zichzelf in herkennen. Met marketing in de zorg kan je dus inspelen op deze vraag, maar je kan marketing ook inzetten om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten.

 

Aandachtspunten voor marketing in de zorg

Door de werkdruk en geringe beschikbaarheid van personeel voor taken zoals marketing wordt vaak niet genoeg nagedacht over hoe marketing in de zorg het beste ingezet kan worden. Daarnaast zijn er een aantal aandachtspunten en valkuilen die bij marketing in de zorg van toepassing zijn. Later zal worden ingegaan op de valkuilen en waarom je daar waakzaam voor moet zijn. Hieronder zullen een aantal aandachtspunten volgen waar je op moet letten bij marketing in de zorg. Zoals eerder benoemd zijn vaak de manschappen en tijd er niet om de marketing op een juiste manier in te zetten. De aandachtspunten die hieronder volgen kunnen zorgen voor de juiste basis voor het opzetten van marketing in de zorg.

Maak jezelf zichtbaar met SEO

Zichtbaarheid is zeker voor bedrijven in de zorg een must. Vroeger was de enige plek waar je terechtkon als je je niet lekker voelde de huisarts of het ziekenhuis. Hier maakte je dan telefonisch een afspraak en dan kon je pas achterhalen wat er aan de hand was. Tegenwoordig nemen mensen het recht in eigen hand door het internet op te gaan. Hier zoeken ze naar herkenning van bijvoorbeeld symptomen om vervolgens bij die herkenning stappen te ondernemen om dit te verhelpen. Een plek waar dus veel vragen worden omgezet in een behoefte naar een bepaald hulpmiddel om van een probleem af te komen.

SEO is de zichtbaarheid die je als bedrijf hebt in bijvoorbeeld de Google zoekresultaten. Als zorginstelling wil je hierop goed scoren waardoor je mensen kan helpen bij de vragen die ze hebben en eventueel zelfs een oplossing bieden als ze hun probleem hebben gevonden. Hiervoor is het belangrijk om veel blogs te schrijven over verschillende ziektes, irritaties, pijntjes en andere veel voorkomende onderwerpen binnen de zorg. Neem ze hierin mee in het volledige proces.

Het typen van zoveel blogs kost een hoop tijd. Ook moeten binnen de blogs de juiste zoekwoorden worden gebruikt om zichtbaar te worden bij bepaalde zoekintenties. Door de hoge werkdruk en de constante vraag naar extra personeel kan het zijn dat voor SEO geen tijd kan worden vrijgemaakt. Is dit het geval? Bekijk dan of het uitbesteden van SEO een oplossing is voor jou bedrijf.

Creëer een sterke merknaam

De kennis die je als bedrijf deelt moet natuurlijk kloppen. Zeker als bedrijf in de zorg is het belangrijk dat je relevante en kloppende informatie deelt. Je wilt natuurlijk ook een sterke merknaam creëren en zorgen dat mensen meteen denken aan jou bedrijf bij een probleem dat ze ervaren. Maar hoe zorg je er nu voor dat je als zorginstelling een sterke merknaam krijgt. 

Iets wat altijd in orde moet zijn is de content en informatie die je deelt. Deel informatie dat gebaseerd is op feiten en maak geen aannames. Tuurlijk moet ook buiten de zorg de informatie kloppen die wordt gedeeld, maar bij de zorg gaat het om mensen hun gezondheid. 

Een goede manier om een sterke merknaam te creëren is het inzetten van social media. Met social media kan je de interactie aangaan en in contact komen met je doelgroep. De platformen zijn ideaal voor het delen van informatieve post en kunnen ook gebruikt worden voor het plaatsen van advertenties. Bij Facebook bijvoorbeeld kan je adverteren op een hele specifieke doelgroep waardoor je de doelgroep van je bedrijf kan targeten. Het adverteren binnen Facebook heeft super veel verschillende mogelijkheden. Op zoek naar een specialist die alles weet over het adverteren op Facebook? Neem dan een kijkje bij Facebook adverteren uitbesteden.

Denk als een consument

Binnen de zorg ontstaan constant nieuwe problemen waar vragen over worden gesteld. Een goed voorbeeld hiervan is Corona. Mensen gingen natuurlijk massaal op het internet zoeken wat de gevolgen zijn, hoe je het kan voorkomen, wat de symptomen zijn etc. Een grote kans dus om met de juiste informatie consumenten naar je website te krijgen. 

Om die mensen te krijgen moet je natuurlijk wel weten vragen ze hebben. Een belangrijk punt bij het inzetten van marketing in de zorg is dan ook het denken als een patiënt. Wat zou jij willen weten als je hiermee te maken hebt.

 

Wat zijn valkuilen bij marketing in de zorg?

Marketing in de zorg wordt vaak als probleem ervaren. Zeker in de laatste jaren waarin de druk op de zorg alleen maar groter is geworden zijn taken zoals marketing een beetje onderuit gezakt. Veel zorginstellingen hebben niet eens een marketingafdeling maar geven medewerkers marketingtaken als neventaken bij hun hoofdtaken. Er zijn zorginstellingen met een marketingafdeling maar die zijn vaak ook niet op de juiste manier ingericht. De communicatie met de rest van het bedrijf is vaak minimaal en er wordt niet genoeg nagedacht over de kansen en mogelijkheden met marketing. Veel zorginstellingen die wel bezig zijn met marketing ervaren obstakels en valkuilen. Om een beeld te geven van de valkuilen die worden ervaren bij marketing in de zorg zullen hieronder 3 valkuilen volgen waar je als zorginstelling voor moet waken bij het uitvoeren van marketing.

marketing in de zorg

Valkuil 1 | Marketing zien als tijd- en kostenpost

Bij het uitvoeren van marketing wordt vaak als eerste de vraag gesteld: Wat gaat het kosten en hoeveel tijd gaat dit kosten? Wat marketing kan opleveren komt dan nog niet eens aan de orde. Veel zorginstellingen kiezen voor een defensieve strategie en proberen te overleven met de reserves die ze hebben. Terwijl het kiezen van een offensieve strategie kan zorgen voor groei in bekendheid, patiënten en omzet. Het beeld dat marketing alleen maar tijd en geld kost en weinig zekerheid biedt moet gaan veranderen. Met de juiste kennis en tools kan marketing worden ingezet als een nieuw verdienmodel en bedrijven een nieuw leven inblazen. Ga dus als bedrijf in de zorg naar de mensen met de juiste kennis en zie marketing als een kans en niet als een bedreiging.

Valkuil 2 | Uitsluiting van marketing in de strategie

Marketing moet een onderdeel zijn van een bedrijf. Alle onderdelen van een bedrijf hebben een bepaald doel en een daarbij horende strategie. Alle takken van een bedrijf moeten hun doelen samenleggen en werken naar een hoofddoel. Dat betekent dus dat bij belangrijke beslissingen over de strategie ook de marketing betrokken moet zijn. Dit is een valkuil die bij bijna 60% van de zorgorganisaties voorkomt. De marketingafdeling wordt niet betrokken in de strategie en bij belangrijke beslissingen. Dit zorgt er ook voor dat het aandeel wat een marketingafdeling kan hebben voor een bedrijf krimpt. Zorg dus als zorginstelling dat je ook de marketingafdeling betrekt in de strategie.

Valkuil 3 | Onprofessionele marketing aanpak

De derde valkuil is de onprofessionele marketing aanpak die bij veel zorginstellingen voorkomt. In veel situaties wordt marketing niet op de juiste manier aangepakt en zijn door de manier van inrichten de kansen om te slagen minimaal. Zo wordt bij 63% van de zorginstellingen in Nederland maximaal 0,5% van de omzet besteedt aan marketing. Het budget dat wordt vrijgemaakt is dus minimaal. Daarnaast zit maar bij 1 op de 3 zorginstellingen een lid van de marketingafdeling in een management of directieteam. De input van marketing bij belangrijke beslissingen wordt hierdoor dus minimaal. Als zorginstelling moet er dus op een professionelere manier worden gekeken naar marketing om er meer uit te kunnen halen.

 

Marketing in de zorg inzetten met Tools2Grow

Marketing in de zorg kan je als zorginstelling als probleem ervaren. Maar je kan het ook zien als een kans en mogelijkheid waar je op kan inspelen. Marketing is de zorg is een plek waar je veel winst kan behalen met de juiste kennis. Is die kennis er niet binnen het bedrijf? Bij Tools2Grow werken specialisten op elk gebied van online marketing. Hiermee kunnen wij helpen om de marketing van jouw bedrijf op de juiste manier in te richten. Op zoek naar hulp bij marketing in de zorg? Neem dan contact op met Tools2Grow.

 

Veelgestelde vragen

Succes in zorgmarketing wordt gemeten door KPI's zoals patiënttevredenheid, websiteverkeer, betrokkenheid bij content en conversieratio's, met een sterke focus op feedback en continue verbeteren.

Een sterke digitale aanwezigheid is cruciaal voor zorginstellingen om toegankelijk te zijn, betrouwbare informatie te verstrekken en interactie met patiënten te faciliteren, vooral gezien de toenemende rol van online gezondheidsinformatie.

Sociale media in de zorgsector dient om educatieve content te delen, gemeenschapsbetrokkenheid te stimuleren en directe communicatie met patiënten te onderhouden.

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Share this story: