Marketing ICT

  • 10+ jaar online marketing ervaring
  • 9.6 als beoordeling door klanten
  • Meer dan 82 succesvolle projecten

Marketing wordt ingezet wanneer je jouw dienst of product wil promoten. Je hebt de traditionele manier met offline middelen, maar tegenwoordig is de online wereld eigenlijk ook niet meer weg te denken. Deze verschuiving naar online marketing biedt erg veel kansen, en dan voornamelijk op het gebied van marketing ICT. Benieuwd of dit de moeite waard is? Lees verder en verdiep je in de mogelijkheden van online marketing ICT voor jouw bedrijf.

Waarom marketing ICT?

Tegenwoordig gebeurt alles online. Ook in de B2B-sector, waar online marketing uiterst aantrekkelijk is geworden voor organisaties binnen de ICT branche. Dit om de volgende punten:

  • ICT bedrijven beschikken over grote kennis, en met name kennis moet gepromoot worden. Deze specialistische kennis bepaalt hoe onderscheidend je bedrijf is.
  • Digitale marketing technieken passen goed bij ICT bedrijven, omdat zij een passie voor technologie hebben.
  • ICT bedrijven hebben voornamelijk de focus op ICT ontwikkelingen, waardoor ze vaak de marketing laten liggen. Een goede kans om dus juist dit op te pakken.

Steeds meer mensen oriënteren zich online voordat ze een nieuw product aanschaffen. De vraag is of jij als bedrijf op de juiste plek en tijd bent om deze consument te overtuigen? Als je online marketing op de juiste manier met de juiste stappen hanteert, kan dit ook in de ICT branche enorme voordelen opleveren voor jouw bedrijf.

 

Voorbeelden van marketing ICT

Alle online middelen om jouw doelgroep te bereiken vallen onder online marketing. Je kunt hierbij denken aan advertenties van je app of een nieuwsbrief over de laatste trends of gadgets in jouw webshop. Met online marketing kun je zo specifiek mogelijk potentiële klanten benaderen. Dus ook in de ICT branche. Denk hierbij aan Microsoft, Apple, Google. Allemaal voorbeelden van grote bedrijven waarmee je online in aanmerking komt. Als jij online ook wil opvallen, is dat simpeler en goedkoper dan je soms denkt. Zolang je weet wat je doelgroep is en welke stappen je wilt dat de consument onderneemt, kun jij met de juiste middelen ook succes boeken. Het stappenplan wordt verder in dit artikel uitgelegd.

Marketing ICT

Leadgeneratie verbeteren voor marketing ICT

Wil je je leadgeneratie verbeteren binnen de ICT sector, moet je wel je marketing op orde hebben. Aan de hand van een stappenplan zal worden uitgelegd wat je het beste kunt doen om je leadgeneratie te verbeteren voor marketing ICT. Mocht je meer willen weten over B2B leadgeneratie, kijk dan vooral even op de website van Tools2Grow.

Doelgroep

Voor je daadwerkelijk kunt beginnen met marketingacties, moet je eerst goed weten wat je doelgroep is. Deze moet je dus allereerst goed in kaart krijgen. Hiervoor is het handig om te beginnen met jezelf af te vragen wat je wil bereiken. Vanuit daar kun je een fictieve klant bedenken, om te kijken op welke manier en voor wie je je online marketing inzet. Belangrijke vragen om jezelf te stellen kunnen zijn:

  • Wie is de wensklant? 
  • Welke problemen loopt deze wensklant tegenaan?
  • Wat zijn de behoeften van deze wensklant?
  • Naar welke informatie is deze wensklant op zoek?
  • Waar is de wensklant online aanwezig?

Meetbare doelstellingen

Het is belangrijk doelstellingen te maken, maar maak deze wel meetbaar. Zonder doelen weet je ook niet of je marketingbudget ook daadwerkelijk iets heeft opgeleverd. Het is dus van belang te weten wat dat ‘iets’ inhoudt. Hierbij is het belangrijk ze meetbaar te maken, aan de hand van percentages of aantallen. Dit zorgt ervoor dat je je campagnes kunt analyseren en ook kunt verbeteren. Als je hulp nodig hebt met je doelstellingen te formuleren kun je ook de SMART formule erbij pakken. Deze formule is in de wereld van online marketing bekend en helpt je je doelstellingen juist en duidelijk te formuleren.

Koopproces klant

Wanneer je je product of dienst wil aanbieden, moet je dit natuurlijk doen op het juiste moment. Hiervoor is het belangrijk te weten wat het koopproces van de klant is. De informatiebehoefte verandert gedurende het koopproces, maar met een customer journey kun je je (potentiële) klant wel verder helpen in het koopproces, en zorgen dat diegene hem goed bewandelt. Zo kun je ook op het juiste moment je kennis delen, waardoor je klant deze dus ook op het juiste moment binnen krijgt. Doordat je in principe een online relatie opbouwt met de klant, wordt de vertrouwensband ook beter en beter. Wanneer de behoefte specifieker wordt, heb je al een voorsprong op je concurrentie, omdat je weet wat de klant graag wil.

Website en content optimaliseren

De basis voor marketing ICT is een goede website. Website optimalisatie is erg belangrijk. Je bent je websitebezoekers namelijk al snel kwijt wanneer het laden langer duurt dan 5 seconden. Allereerst is vindbaarheid belangrijk, dus zorg ervoor dat je website goed scoort op de juiste zoekwoorden. Dit kun je doen aan de hand van een zoekwoordenanalyse. Daarnaast kun je ook je content optimaliseren voor betere resultaten. Content creëren geeft veel toegevoegde waarde bij het koopproces. Het maakt deel uit van je SEO strategie. Je wil ervoor zorgen dat je aansluit op de behoeften van je doelgroep. Wil je meer weten over een B2B website, bekijk dan de website van Tools2Grow.

Adverteren

Adverteren kun je doen op twee manieren, SEA of social media advertising. De vraag is wat je doel hiermee is. Je kunt bijvoorbeeld zichtbaarheid willen creëren, een nieuwe doelgroep bereiken of websitebezoekers retargeten. Met adverteren kun je veel mensen van je doelgroep naar je website krijgen. Daarom moet de content op je website ook weer goed aansluiten. Maar als je dit goed voor elkaar krijgt, kun je met adverteren zeker veel winnen.

Samenwerking marketing ICT en sales

Door CRM en andere marketingactiviteiten ontstaat de kans dat de afdelingen marketing en sales tot elkaar komen. Beide afdelingen hebben natuurlijk hun eigen doelstellingen, maar de samenwerking tussen de afdelingen zal alleen maar toenemen. Je hebt bepaalde platformen en tools zoals CRM, die voor marketing én sales een beeld schetsen van de klant. Marketing kan hierin de juiste content maken, en sales kan hierdoor de beste gesprekken voeren. Hierdoor vergroot je de mogelijkheid om producten of diensten van jouw bedrijf te verkopen. Ook op het gebied van sales B2B kan Tools2Grow meer duidelijkheid bieden, dus neem gerust een kijkje.

 

Het succes van marketingmiddelen 

Er zijn verschillende soorten marketingmiddelen om je klant te binden aan jouw product of dienst. Maar welke middelen werken nu het beste? Daar geven wij antwoord op. Uit onderzoek van one4marketing is gebleken dat de meest succesvolle marketingmiddelen zijn:

  1. Blogartikelen
  2. Downloads op de website
  3. Zoekmachineoptimalisatie
  4. E-mailmarketing
  5. Beurzen/Evenementen

Marketing ICT

 

 

Hoe Tools2Grow je verder kan helpen!

Wil je nog meer weten over marketing ICT of over Tools2Grow zelf? Neem dan vooral contact op. Tools2Grow is een online marketingbureau gevestigd in Breda, dat B2B-organisaties verder helpt bij het realiseren van hun doelstellingen. Dit doen ze door een (gratis) betrouwbare analyse te maken. Aan de hand van data analyseren ze de huidige situatie, om vervolgens samen met jou een doelstelling te bepalen. Bij Tools2Grow ben je aan het juiste adres, want:

  • We gaan alles van A tot Z voor je regelen
  • Keuzes op basis van data
  • 10+ jaar ervaring 
  • Beoordeeld met een 9,6 door klanten
  • Meer dan 250 succesvolle projecten

Mocht je dus nog hulp nodig hebben op bijvoorbeeld het gebied van SEO, SEA of bij het bouwen van een eigen website, ben je bij Tools2Grow aan het juiste adres.

 

Marketing logistiek is het plannen, beheren en uitvoeren van goederen- en informatiestromen om marketingdoelen te onderhouden.

Marketing logistiek integreert logistieke activiteiten met marketingstrategieën, terwijl traditionele logistiek zich richt op supply chain-optimalisatie.

Belangrijke aspecten zijn distributienetwerken, voorraadbeheer, transportkeuzes, logistieke partnerschappen en technologie-implementatie.

Door productbeschikbaarheid, snelle leveringen, heldere communicatie, gestroomlijnde retourprocessen en verbeterde klantenservice.

Kostenbeheersing, afstemming met marketingcampagnes, omgaan met vraagschommelingen, complexe supply chains, verstoringen en technologische ontwikkelingen.

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

We werken al een tijd prettig samen met Tools2Grow. Fijn contact en er wordt goed meegedacht!
Anouk
Anouk TRAMPOLINE
Share this story: