Het marketing budget. Het kan af en toe best een ding zijn binnen een bedrijf. Maar wat is een marketingbudget nu precies? Een marketing budget is een bedrag dat door een bedrijf wordt vrijgemaakt om uit te geven alle marketingactiviteiten binnen het bedrijf. De vaak overenthousiaste marketing medewerkers die zo veel mogelijk geld willen steken in hun creatieve campagnes en advertenties tegen de financiële mensen binnen het bedrijf die moeten zorgen dat elke cent verstandig wordt ingezet. De salesafdeling daarentegen heeft geen groot budget nodig en zijn wel bezig met het binnenhalen van leads en klanten. Omdat hier dus directe resultaten worden behaald is het voor de afdeling sales veel makkelijker om de financiële afdeling overtuigd te krijgen.
Bij de marketingafdeling kunnen ook directe resultaten worden behaald, maar niet iedere activiteit zal als doel hebben om conversies te behalen. Naamsbekendheid kan ook een doel zijn waardoor hier geen directe resultaten uit zullen volgen. In dit blog zal er gekeken worden naar het bepalen, maar ook het inrichten van een marketing budget.
Waarom is een marketing budget zo belangrijk?
Marketing is een steeds groter begrip in onze samenleving. Steeds meer bedrijven zijn druk bezig met het inzetten van een marketing budget om meer mensen binnen hun doelgroep te bereiken. Vaak zijn bedrijven wel berijdt om geld uit te geven aan bepaalde marketingactiviteiten, maar dan niet op vaste basis. Lastig is dan om te meten of het de moeite waard is voor je bedrijf. Door aan het begin van het jaar een marketingbudget te bepalen kan je een focus creëren op marketing. Door elk jaar bij te houden wat je budget was kan je dit ook makkelijk meenemen in je begroting en het bedrag voor het volgende jaar bepalen. Aan een marketing budget zitten ook een aantal voordelen verbonden. Bekijk de voordelen om te zien waarom jouw bedrijf een marketingbudget moet vrijmaken.
Dé 3 voordelen bij het inzetten van een marketing budget
Het inzetten van een marketing budget kan op verschillende vlakken voordelen met zich meebrengen. Door het vooraf je marketing budget te bepalen kan je dit meenemen in je strategie. Je kan als bedrijf specifieker te werk gaan en de mensen bereiken die je wilt bereiken. Hieronder zullen 3 voordelen worden beschreven die het inzetten van een marketingbudget met zich meebrengen.
Focus op je doelgroep!
Een marketing budget kan je inzetten voor onder andere campagnes en advertenties. Met deze campagnes kan je tegenwoordig heel specifiek adverteren op bepaalde doelgroepen. Het geld dat je uitgeeft kan dus veel specifieker worden ingezet. Weet jij waar jouw doelgroep zich bevindt, wat de kenmerken zijn of waar ze geïnteresseerd in zijn? Dan kan jij door middel van advertenties gemakkelijk je doelgroep bereiken. Onnodig geld uitgeven aan een grote groep mensen waarvan maar een klein deel geïnteresseerd is, hoeft dus niet meer.
Overzicht in je activiteiten
Vooraf je marketing budget bepalen en waar je het aan wil uitgeven geeft je overzicht in je activiteiten. Je weet bijvoorbeeld welke campagnes in welke week moet uitvoeren en welk budget daar aan besteedt mag worden. Ook het meten van je resultaten wordt hierdoor makkelijker. Je kan zien wat je rendement is geweest op de activiteiten die je hebt uitgevoerd. Dit kan je ook weer helpen met komende activiteiten en de bedragen die daarvoor moeten worden bepaald in het marketing budget.
Professionaliteit in je strategie
Met een vooraf bepaald marketing budget kan je dus ook als echte professional aan de slag met je strategie. Ga per periode bedenken waar je focus gaat liggen. Wil je een nieuwe doelgroep gaan bereiken? Maak geld vrij voor naamsbekendheid en leadcampagnes. Ga zo voor jezelf voor elke periode of maand na wat je in die maand wil bereiken en op welke manier je dit wil gaan doen. Kijk daarbij natuurlijk ook naar waar je concurrenten mee bezig zijn.
Waar moet ik rekening mee houden bij het bepalen van mijn marketing budget?
Het bepalen van je marketing budget kan afhangen van een aantal factoren. Natuurlijk moet binnen het bedrijf de bereidheid zijn om een marketingbudget vrij te maken. De andere factoren zullen hieronder worden beschreven.
Hoe gezond is mijn bedrijf?
Belangrijk bij het bepalen van het marketing budget is dat het bedrijf in financiële gezondheid is. Ook moet goed in kaart worden gebracht wat de zekerheid is voor het komende jaar. Wat zijn bijvoorbeeld de vaste en mogelijke variabele kosten waar het bedrijf aan vast zal zitten. Zijn er ook al mogelijk zekere inkomsten voor het komende jaar. Heeft je bedrijf dit op orde dan is de volgende stap het marketingbudget bepalen.
Verkoop ik een seizoensproduct?
Een andere factor die belangrijk kan zijn bij het marketing budget bepalen is kijken naar seizoensgebondenheid. Wat voor product verkoopt jouw bedrijf en wanneer wordt dit allemaal verkocht. Zit er een duidelijk verschil in verkoop in bepaalde seizoenen? Dan moet je hier ook rekening mee houden bij het bepalen van je marketingbudget. Daarnaast heb je ook nog de jaarlijkse dagen/periodes waar het heel druk is qua reclames en advertenties. Denk hierbij aan kerst, black friday, Sinterklaas etc. Iedereen is dan druk aan het adverteren en natuurlijk is het slim om daar geld voor vrij te maken, maar vergeet niet dat je zeker niet de enige zal zijn die een advertentie live heeft staan.
Hoe bepaal ik mijn marketing budget voor 2024?
Wil jij het marketingbudget bepalen voor jouw bedrijf in 2024? Hiervoor zijn verschillende methodes. Niet ieder bedrijf vindt dezelfde methode natuurlijk goed werken. Kijk daarom goed hieronder bij alle verschillende methodes om te zien welke het beste bij jouw bedrijf past. Natuurlijk kan je ook noga altijd een combinatie van verschillende methodes pakken. Het belangrijkste is dat je uiteindelijk op een bedrag uitkomt wat je wil gaan besteden aan je marketing activiteiten.
Methode 1: Percentage van omzet
Bij de eerste methode ga je kijken naar een percentage van je omzet. Een logische denkwijze omdat bij een groei van je bedrijf zal je marketing budget dus met je meegroeien. Maar welk percentage van je omzet moet je nemen. Door The CMO Survey is een onderzoek gedaan naar dit percentage. Daaruit kwam een percentage van 9,2% van de omzet. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met het feit dat voor dit onderzoek 316 marketeers van Amerikaanse bedrijven zijn ondervraagd. Bij dit onderzoek zijn wel zowel B2B- als B2C-bedrijven ondervraagd van verschillende grootte en industrieën.
Je moet bij deze methode natuurlijk wel kijken of dit van toepassing kan zijn voor jouw bedrijf. Een bedrijf kan hoge inkoopkosten hebben en dan is dit percentage niet juist. In dit geval zou er dan beter kunnen worden gekeken naar de brutowinst van het bedrijf.
Methode 2: Plus-min methode
De tweede methode die ingezet kan worden bij het bepalen van het marketing budget is de plus-min methode. Voor deze methode moet je wel in het afgelopen jaar al budget hebben vrijgemaakt voor marketing en activiteiten hebben uitgevoerd. Bij deze methode ga je namelijk kijken naar je marketing activiteiten van het afgelopen jaar. Per activiteit ga je kijken of dat het een positieve, neutrale of negatieve meerwaarde had voor je bedrijf.
Neem de positieve waarde met de bijbehorende kosten over. Ga kijken bij de neutrale en negatieve activiteiten of je hier een toekomst in ziet of dat er bepaalde ontwikkelingen of trends zijn die invloed gaan hebben op deze activiteit. Vul nu de lijst met positieve en de selectie van neutrale en negatieve waar jij nog vertrouwen in hebt aan met nieuwe activiteiten. Bekijk per activiteit wat de kosten gaan zijn en zo heb je voor jouw bedrijf het marketing budget bepaalt.
Methode 3: Taakstellende methode
De derde methode is de taakstellende methode. Deze methode is vergelijkbaar met de vorige plus-min methode. Echter kijk je bij deze methode niet naar de activiteiten die je in het voorgaande jaar hebt uitgevoerd. Je stelt dus een lijst op met activiteiten en de kosten per activiteit. Dit bij elkaar opgeteld is je marketing budget. Dit is voor een bedrijf dat voor het eerst een marketingbudget bepaalt een goede methode zijn om mee te beginnen. Eventueel kan dan in het volgende jaar de combinatie kunnen worden gemaakt met de plus-min methode.
Methode 4: Sluitpost methode
De laatste methode is de sluitpostmethode. Hierbij ga je kijken naar de verwachte omzet van het volgende jaar. Daarna ga je alle kosten in kaart brengen en die trek je af van de verwachte omzet. Het bedrag wat overblijft, is je marketing budget. Dit is echter wel een risicovolle methode. Tenslotte zijn het maar verwachte kosten en omzet waardoor je geen zekerheid hebt over of je dit bedrag daadwerkelijk wel kan uitgeven.
Waar moet ik mijn marketingbudget aan uitgeven?
De eerste stap is gezet. Je hebt het marketingbudget bepaalt voor jouw bedrijf. Maar waar moet je dit budget nu aan uit gaan geven. Dat is natuurlijk ook super belangrijk om als bedrijf te bepalen. Met je marketing budget wil je natuurlijk je doelgroep bereiken. Dit zijn immers de mensen die jouw product of dienst moeten gaan afnemen en waar jouw bedrijf aan moet verdienen. Weet jij niet wie er binnen de doelgroep van je bedrijf vallen? Ga die dan eerst is in kaart brengen. Heb je moeite met het bepalen van je marketing strategie? Vraag dan om online marketing advies van specialisten op dit gebied.
Breng je doelgroep in beeld
Weet jij niet wie de doelgroep is van jouw bedrijf? Ga dan gelijk op onderzoek uit om die in kaart te brengen. Gebruik de volgende stappen om dit zo efficiënt mogelijk te doen.
Stap 1: Doelgroep segmenteren
Je moet als bedrijf eerst in kaart brengen wat de eigenschappen zijn van de mensen die producten of diensten afnemen. Stel jezelf de volgende vragen om je doelgroep te segmenteren:
- Wat zijn de interesses van deze mensen?
- Wat is de gemiddelde leeftijd?
- Waar wonen ze?
- In welke branche werken ze?
- Wat is het gemiddelde inkomen?
Aan de hand van bovenstaande vragen kan je als bedrijf een beeld gaan vestigen over hoe de gemiddelde klant eruit ziet. Dan ben je er natuurlijk nog niet, want niet iedereen die binnen deze eigenschappen valt, heeft interesse in jouw product of is bereid hier geld voor te betalen.
Stap 2: Wie wil ervoor betalen?
Je bent als bedrijf op zoek naar mensen die geholpen willen worden door jouw product of dienst. Er moet dus een bepaalde behoefte zijn naar iets. Ook bij het bepalen van je doelgroep is het belangrijk om hier naar te kijken. In de vorige stap heb je de eigenschappen van jouw doelgroep bepaalt. Nu moet je gaan kijken wie binnen deze groep met deze eigenschappen ook die behoefte en verlang naar jouw product of dienst hebben. Als je in kaart hebt wie deze groep mensen is kan je aan de slag met een klantprofiel.
Stap 3: Maak jouw klantprofiel
Als bedrijf wil je bij het adverteren en het besteden van je marketing budget jezelf inleven in jouw doelgroep. Wat wil mijn doelgroep zien en waar reageren ze goed op. Je wilt jezelf dus echt inleven in de doelgroep. Om dit makkelijk te maken voor jezelf is het aanmaken van een klantprofiel een aanrader. Maak een profiel van een niet-bestaande persoon aan met alle eigenschappen van jouw doelgroep. Jouw team kan zich dan echt gaan inleven in deze persoon. Zo kan je je als bedrijf nog specifieker richten op je doelgroep.
Waar bevindt mijn doelgroep zich?
Nu je als bedrijf de doelgroep hebt bepaalt waar je op wil richten is de volgende stap om uit te zoeken waar deze doelgroep zich bevindt. Heeft jouw doelgroep een hoge gemiddelde leeftijd dan is de kans dat ze zich veel bevinden op sociale media kanalen vrij klein. Is deze leeftijd lager dan is die kans een stuk groter. Ga dus kijken naar de demografische aspecten van deze mensen en ga kijken naar waar mensen met deze aspecten zich gemiddeld gezien het meest bevinden
Welke kanalen zet ik in met mijn marketing budget?
Het aantal social media kanalen wordt steeds groter en daarbij kan je tegenwoordig op bijna elk kanaal gericht adverteren. Elk kanaal heeft wel verschillende kosten en vereisten om te mogen adverteren. Bekijk hieronder van de grootste kanalen wat de gemiddelde kosten zijn om te adverteren op dit kanaal:
Zoals is te zien in het schema hierboven liggen bij sommige kanalen de kosten per klik redelijk dicht bij elkaar en hebben sommige kanalen flinke uitschieters. Het kanaal LinkedIn bijvoorbeeld heeft gemiddeld gezien een dure prijs per klik. Dit kanaal is dan ook niet voor ieder bedrijf geschikt om te adverteren. Als jouw doelgroep zich het meest bevindt op dit kanaal is het aan jou om de afweging te maken wat het op zal leveren en of dat adverteren op dit kanaal dus van waarde kan zijn.
Wat zijn je doelstellingen?
Je hebt je doelgroep en de kanalen waar deze doelgroep zich op bevindt. Nu moet je alleen nog een plan maken met wat je wil bereiken en wat daar dus voor nodig is. Ga voor jezelf doelen stellen die je wil bereiken met de marketing activiteiten. Heb je deze doelen voor jezelf gesteld? Dan is het ook makkelijker om te bepalen wat je wil delen in je advertenties.
Door het opstellen van doelstellingen kan je per activiteit bepalen hoe belangrijk dit is bij het behalen van je doelstellingen. Hierdoor maak je het ook makkelijker voor jezelf om de bedragen te bepalen die je wil uitgeven per marketing activiteit.
Welke trends van 2024 hebben invloed op mijn marketing budget?
Eerder in dit blog zijn al factoren besproken die invloed kunnen hebben op je marketing budget. Naast die vaste factoren zijn er ook nog trends die je marketing budget bepalen. Zo heb je trends die een directe invloed hebben op de kosten binnen je marketingbudget. Maar je moet als bedrijf ook waakzaam zijn voor ontwikkelingen die in een later stadium extra kosten kunnen opleveren of juist voordelig kunnen uitvallen. Bekijk hieronder de laatste trends die invloed kunnen hebben op jouw marketing budget voor 2024.
Trend 1 – Consument neigt naar goed verhaal
Een trend die steeds meer terugkomt, is creëren van een merkverhaal. Afnemers verwachten niet alleen maar een lage prijs. Het verhaal dat jouw product of dienst heeft, wordt steeds belangrijker. Zelfs als dat dan wat meer kost dan een vergelijkbaar product of dienst zonder een verhaal. Creëer dus om jouw producten of diensten een verhaal waarmee jij iemand kan overtuigen. Ook bij het plaatsen van advertentie ligt je focus bij de vormgeving dus niet meer zozeer op het overbrengen van de lage kosten, maar op dit verhaal.
Trend 2 – Minder kosten, meer bereik!
De tweede trend is een lichte daling in de advertentie kosten. Dit is een trend die direct invloed heeft op je marketingbudget. Gemiddeld gezien gingen de advertentiekosten met ongeveer 4% omlaag. Op enkele industrieën na vond overal een daling plaats en in sommige industrieën nog veel meer dan de gemiddelde 4% die hierboven is genoemd. Voordelig voor het marketing budget natuurlijk omdat je nu dus met minder budget meer mensen kan bereiken.
Trend 3 – Waarom kopen wij minder?
De derde trend die zich op dit moment afspeelt, is een daling in het conversiepercentage. Dit kan veroorzaakt worden door meerdere factoren zoals de daling van de koopkracht, de verhoging van de prijzen, inflatie etc. In 2022 was het conversiepercentage 7,13% lager dan in 2021. Dit is een trend die zich voort kan zetten en dus ook voor het komende jaar invloed kan hebben op je marketingbudget. Een trend die je dus goed in de gaten moet houden bij het bepalen van je marketing budget.
Kan ik mijn marketing budget uitbesteden?
Het besteden van je marketing budget door bijvoorbeeld het uitvoeren van advertenties kan best ingewikkeld zijn. Daarom kiezen ook veel bedrijven ervoor om dit uit te besteden aan specialisten op dat gebied. Het is iets wat steeds vaker gebeurd en wat ervoor zorgt dat deze bedrijven zichzelf geen zorgen hoeven maken over deze activiteiten, maar online toch een goede zichtbaarheid hebben met het bedrijf. Het uitbesteden van je marketing budget brengt ook een aantal voordelen met zich mee:
- Frisse blik door het bedrijf
- Continuïteit in de marketingactiviteiten
- Experts aan het werk
- Tijd voor andere zaken
Wil jij met jouw bedrijf groeien binnen bijvoorbeeld SEA? Neem dan is een kijkje of het uitbesteden van SEA een goede oplossing is voor jouw bedrijf.
Je marketing budget bepalen en uitbesteden aan een expert – Tools2Grow
Tools2Grow is een specialist op het gebied van online marketing en helpt bedrijven onder andere bij het bepalen en besteden van het marketingbudget. Bij Tools2Grow werken per kanaal specialisten die alle kennis hebben over dit kanaal en jouw bedrijf kunnen helpen om stappen te zetten richting jouw doelstellingen.
Op zoek naar advies of hulp bij het bepalen en besteden van je marketing budget? Neem dan contact op met Tools2Grow.
Veel gestelde vragen
Je marketing budget kan ingezet worden voor meerdere doelen. Zo kan je het besteden aan adverteren, branding, content marketing, onderzoek, social media, website en ga zo maar door. Het is aan jou om te bepalen waar de prioriteiten liggen.
Vaak zijn doelgroepen op meerdere kanalen te vinden. Het kan wel zijn dat jouw doelgroep op bepaalde kanalen veel meer te vinden is dan op andere kanalen.
Als je met je marketing budget advertenties live hebt gezet kan je vaak op het zakelijke account van het kanaal zelf al resultaten zien. Ook is het verstandig om Google Analytics te bekijken.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Sorry, we konden geen berichten vinden. Probeer andere zoekterm(en).
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.