Spring naar content

Marketing automation is een strategische benadering van online marketing waarbij verschillende geautomatiseerde tools worden ingezet om repetitieve taken te automatiseren en marketingcommunicatie te personaliseren. Het zorgt ervoor dat bedrijven op een efficiënte manier met hun doelgroep kunnen communiceren en de juiste boodschap op het juiste moment overbrengen.

Wat doet marketing automation?

Marketing automation zorgt ervoor dat bedrijven een stuk efficiënter kunnen werken. Middels marketing automation kunnen repetitieve taken, zoals bepaalde workflows, namelijk geautomatiseerd worden. Dit bespaart een hoop tijd. Die tijd kun je dan bijvoorbeeld weer besteden aan andere zaken, zoals het opzetten van een goede SEO-strategie. Daarnaast dient marketing automation er ook voor dat marketingcommunicatie gemakkelijk gepersonaliseerd kan worden. Het biedt namelijk inzicht in bepaald gedrag, interesses en voorkeuren van de gebruikers, waardoor relevante en doelgerichte communicatie geleverd kan worden. Dit leidt tot een hogere betrokkenheid en meer conversie.

Marketing automation voordelen

Betere leadkwalificatie en nurturing

Marketing automation stelt marketeers in staat om leads automatisch te volgen en te kwalificeren op basis van hun gedrag en interacties. Op de manier kan gemakkelijke gerichte en relevantie content aangeleverd worden, passend bij de lead. Dit leidt tot hogere conversies van leads naar klanten.

Verbeterde klantloyaliteit en retentie

Tot slot leidt een goede marketing automation flow ook tot betere klantloyaliteit en retentie. Middels marketing automation kunnen bedrijven namelijk relevantere aanbiedingen en informatie verstrekken aan klanten op basis van hun specifieke behoeften en interesses. Zo kan een waardevolle relatie opgebouwd worden.

Marketing Automation data

Welke voordelen brengt marketing automation met zich mee?

Het gebruik van marketing automation brengt een hoop voordelen met zich mee. Zo heeft het een positief effect op de ROI, de omzet, leads en conversies en op customer journey.  Effect op de ROI

Allereerst kan marketing automation de ROI verhogen door kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen. Door repetitieve taken te automatiseren, kan het personeel effectiever worden ingezet en kunnen processen sneller worden uitgevoerd. Hierdoor krijg je dus meer voor minder inzet.

Effect op de omzet

Daarnaast heeft marketing automation ook een positief effect op de omzet. Middels marketing automation kun je namelijk  leads door de salesfunnel begeleiden en op het juiste moment relevante aanbiedingen bieden. Lead nurturing en lead scoring zijn essentiële onderdelen van dit proces, waarbij leads worden gekwalificeerd en gevoed totdat ze klaar zijn voor aankoop. Dit kan leiden tot aanzienlijke omzetgroei. Zo heb je meer budget om bijvoorbeeld te investeren in SEA uitbesteden.

Effect op leads en conversies

Marketing automation speelt ook een belangrijke rol bij het genereren en kwalificeren van leads. Door middel van geautomatiseerde workflows kunnen leads op een gestructureerde manier worden opgevolgd en van relevante informatie worden voorzien. Hierdoor kunnen bedrijven leads beter converteren naar klanten. Daarnaast maakt marketing automation het mogelijk om conversiepercentages te verhogen door middel van gerichte en gepersonaliseerde communicatie op basis van de behoeften en interesses van individuele prospects. Uiteindelijk leidt dit tot meer leads en conversies.

Effect op customer journey

Tot slot heeft marketing automation ook een positief effect op customer journey. Bedrijven kunnen hierdoor namelijk gemakkelijk de juiste boodschap op het juiste moment aan hun klanten leveren. Hierdoor worden klantinteracties verbeterd, wat leidt tot een hogere betrokkenheid en uiteindelijk een positievere klantervaring. Marketing automation stelt bedrijven in staat om klantrelaties te versterken gedurende de gehele customer journey.

Hulp nodig bij marketing automation? Bij Tools2Grow ben je aan het juiste adres!

Marketing automation kan een lastig proces zijn. Gelukkig weten wij er bij Tools2Grow en alles vanaf en helpen we je graag! Zo kunnen wij nagaan waar jouw bedrijf marketing automation kan gebruiken en helpen we je deze implementeren, analyseren en optimaliseren.

Benieuwd naar wat we precies voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.

Solliciteer direct

Lijkt het jou tof om bij te dragen aan onze missie? Bel naar Julia op 06 – 39 05 84 82 of stuur je CV en motivatie naar werkenbij@tools2grow.nl of vul onderstaand formulier in.

Naam(Vereist)
Laat hier je CV achter of laat een maak indruk met een video!
Max. bestandsgrootte: 256 MB.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.