KPI voorbeelden
KPI voorbeelden
KPI staat voor Key Performance Indicator. KPI staat voor Key Performance Indicator. KPI's zijn meetbare waarden die aantonen hoe effectief een bedrijf is in het bereiken van belangrijke bedrijfsdoelstellingen. Organisaties gebruiken verschillende KPI's om verschillende bedrijfsaspecten te evalueren, zoals financiële prestaties, operationele efficiëntie, klanttevredenheid en meer. KPI’s variëren per organisatie en sector, afhankelijk van hun specifieke operationele en strategische doelen. In deze blog gaan we dieper in op KPI’s voorbeelden binnen online marketing en waar jij je in 2024 het beste mee bezig kunt houden.
Waarom zijn KPI’s belangrijk?
KPI's zijn erg belangrijk om resultaten meetbaar te maken. Door resultaten meetbaar te maken kunnen ze vervolgens beter geanalyseerd worden en zo kan er ook iets mee gedaan worden om te optimaliseren en verbeteren. Zo kan een KPI bijvoorbeeld laten zien dat je je facebook strategie aan moet passen.
Voorbeelden van KPI’s
Laten we eens kijken naar een aantal KPI voorbeelden die gebruikt kunnen worden binnen online marketing.
Websitebezoekers
Het aantal websitebezoekers is een belangrijk voorbeeld van een KPI binnen marketing. Het aantal websitebezoekers laat namelijk onder andere zien hoe goed het gesteld is met je online marketing strategie. Wanneer je merkt dat het aantal bezoekers afneemt, weet je dat je weer even wat extra moet investeren in SEO om je online zichtbaar weer een boost te geven.
Voorbeeldcase
Conversiepercentage
Ook het conversiepercentage is een goed KPI voorbeeld. Het conversiepercentage laat zien hoeveel bezoekers van je website ook daadwerkelijk tot een conversie, bijvoorbeeld een aankoop, overgaan. Deze informatie kun je gebruiken om na te gaan of je de juiste doelgroep bereikt met je marketinguitingen.
Kosten per lead
De kosten per lead laten zien hoeveel kosten er zijn gemaakt om een lead te werven. Dit is een goed KPI voorbeeld, omdat je hieruit kan opmaken of je campagne wel doelgericht genoeg is.
ROAS
ROAS staat voor ‘Return on Advertising Spend’. Deze indicator geeft aan wat het rendement is op een investering van een advertentiecampagne. Zo kun dus gemakkelijk zien wat de opbrengst was van een campagne. ROAS is cruciaal voor het evalueren van de effectiviteit van reclamecampagnes en het nemen van geïnformeerde beslissingen over budgettoewijzing.
Return of investment (ROI)
Tot slot is ook de ROI een belangrijk KPI voorbeeld. De ROI vertelt je namelijk precies wat een bepaalde investering opgeleverd heeft. Zo weet je of het het waard was en of je in de toekomst weer geld in een dergelijks iets moet steken.
Deze KPI voorbeelden zijn veel gebruikte KPI’s bij bedrijven die hun online marketing willen verbeteren. Online marketing diensten zoals zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, sociale media marketing en emailmarketing kunnen vervolgens ingezet worden om verbeteringen te stimuleren.
Meer KPI voorbeelden nodig? Tools2Grow helpt je graag!
Handig, al deze KPI voorbeelden, maar het in de praktijk toepassen kan nog wat lastig zijn. Heb je hier hulp bij nodig? Dan ben je bij Tools2Grow aan het juiste adres! Neem snel contact met ons op of vraag een adviesgesprek aan.
Veel gestelde vragen
De juiste KPI's zijn afhankelijk van je bedrijfsdoelen. Als je bijvoorbeeld focust op merkbekendheid, dan zijn KPI's zoals websiteverkeer, bereik en impressies op social media nuttig. Als je doel is om de verkoop te verhogen, dan zijn conversieratio's, CPA en ROI beter geschikt.
Ja, verschillende marketingkanalen hebben vaak verschillende KPI's. Bijvoorbeeld, voor SEO zou je kunnen kijken naar organisch verkeer en keyword rankings, terwijl voor email marketing je wellicht meer geïnteresseerd bent in open rates, click-through rates en conversieratio's.
KPI's moeten regelmatig worden beoordeeld - meestal maandelijks - om de voortgang te controleren. Het kan nodig zijn om KPI's bij te stellen als je bedrijfsdoelen veranderen, of als je merkt dat een bepaalde KPI niet de gewenste resultaten oplevert.