KPI marketing
KPI marketing
KPI marketing is onmisbaar voor ondernemers die zichzelf meetbaar willen blijven verbeteren. De nadruk ligt hierbij op het woord meetbaar. KPI’s zorgen er namelijk voor dat je je prestaties kunt meten. Dit geldt dus ook voor de prestaties van je online marketing of je op maat gemaakte website. In deze blog kijken we naar wat KPI marketing precies is en hoe jij het in kan zetten voor de verbetering van jouw resultaten.
Wat is KPI marketing?
KPI marketing is een efficiënte manier om de prestaties van online marketinginspanningen en -campagnes te meten. KPI staat voor Key Performance Indicators. Het zijn meetbare waarden die aantonen hoe effectief een bedrijf is in het behalen van zijn kern bedrijfsdoelstellingen. Marketing KPI's helpen organisaties om hun prestaties in de loop van de tijd te volgen en te analyseren. Een voorbeeld van een marketing KPI is het aantal sessies uit Google. Deze KPI kun je dan gebruiken wanneer je doel is om volgend jaar twee keer zoveel websitebezoekers te hebben.
Wat zijn belangrijke KPI’s voor marketing?
Binnen de (online) marketing zijn er verschillende KPI’s. Algemene marketing KPI's zijn bijvoorbeeld Return on Marketing Investment (ROMI), kosten per acquisitie (CPA), en klanttevredenheidsscore (Customer Satisfaction Score - CSAT). Digitale marketing KPI's kunnen omvatten: websitebezoeken, bouncepercentage, tijd op site, conversieratio's, social media engagement en click-through rate (CTR). Hieronder lichten we de belangrijkste even kort toe.
Websitebezoekers
Het aantal websitebezoekers zijn voor veel online marketing bureaus misschien wel de belangrijkste KPI. Hieruit kan namelijk enorm veel afgeleid worden, zoals of er nog geïnvesteerd moet worden in SEO uitbesteden.
Conversiepercentage
Buiten het aantal websitebezoekers is ook het conversiepercentage een belangrijke marketing KPI. Het laat namelijk zien of je investering ook daadwerkelijk wat opleveren.
Bereik van berichten en engagement
Voor sociale media is de mate van engagement een belangrijke KPI. Dit laat namelijk zien of je berichten, bijvoorbeeld van LinkedIn, succesvol je doelgroep bereiken en zo het gewenste effect hebben.
Return of Investment (ROI)
Tot slot is ook de Return of Investment (ROI) een belangrijke KPI. Dit laat zien hoeveel geld je uiteindelijk hebt verdient met de inzet van bepaalde marketing activiteiten. De ROI kan je op die manier helpen bij beslissing binnen de verdeling van het marketingbudget.
Hoe meet je deze KPI’s?
Marketing KPI's kunnen worden gemeten met behulp van verschillende tools en technologieën, zoals Google Analytics voor website-gerelateerde KPI's, en social media analytics tools voor social media KPI's. Het is belangrijk om de KPI's regelmatig te monitoren en te analyseren om de marketinginspanningen aan te passen en te optimaliseren. KPI's kunnen op verschillende tijdschalen worden gemeten, afhankelijk van de specifieke KPI en de marketingdoelstelling.
Hoe stel je KPI marketing op?
Voor het opstellen van KPI marketing kun je beste eerst kijken welke marketingdoelstellingen je wilt halen. Aan de hand hiervan kun je kijken welke KPI’s hierbij passen. Het is belangrijk om marketing KPI's SMART (Specifiek, Meetbaar, Haalbaar, Relevant, Tijdgebonden) te maken voor de grootste effectiviteit.
Hoe meet je KPI marketing?
Tot slot is het ook nog handig om te weten hoe je deze KPI’s kan meten. Over het algemeen kunnen marketing KPI’s gemeten worden met de hulp van verschillende tools, zoals Google Analytics of sociale media analytics tools. Voor de beste resultaten dien je de KPI’s regelmatig te monitoren en analyseren. Alleen door goede analyse kun je het beste optimaliseren.
Hulp nodig bij KPI marketing? Tools2Grow helpt je graag!
Het opstellen van een goede KPI marketing kan nogal een uitdaging zijn. Gelukkig staan wij bij Tools2Grow klaar om jou daarbij te helpen. Zo kun je snel betere resultaten halen. Meer weten? Neem contact op met Tools2Grow voor meer informatie of om een vrijblijvend adviesgesprek in te plannen!
Veel gestelde vragen
Effectieve KPI's zijn specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden (ook wel bekend als SMART-criteria). Begin met het definiëren van je bedrijfsdoelen, bepaal vervolgens welke KPI's het meest relevant zijn om deze doelen te meten en stel tenslotte concrete, haalbare doelen voor deze KPI's.
Dit kan afhangen van de specifieke KPI en de aard van je marketinginspanningen, maar over het algemeen is het goed om je KPI's minstens eenmaal per maand te controleren. Dit stelt je in staat om trends in de loop van de tijd op te merken en indien nodig aanpassingen te maken aan je strategie.
ROI is een belangrijke KPI in marketing en wordt berekend door de winst die wordt gegenereerd door marketingactiviteiten te delen door de kosten van die activiteiten. Dit geeft je een duidelijk inzicht in welke activiteiten het meeste rendement opleveren en waar je je budget en inspanningen het beste op kunt richten.