Voor je op Facebook begint te adverteren, wil je natuurlijk graag weten hoeveel dat gaat kosten. We kunnen je alvast verklappen dat je het budget voor Facebook adverteren volledig zelf in handen hebt. Hoe dat komt en welke factoren deze kosten bepalen, vertellen we je graag.
Wat kost een Facebookadvertentie?
Om op Facebook te adverteren, hoef je geen grote budgetten uit de kast te halen. Je bepaalt namelijk helemaal zelf hoeveel budget je besteedt aan je Facebookcampagne. Je kan al beginnen adverteren met € 5,- maar je kan evengoed kiezen voor een grote campagne van enkele honderden euro’s. De keuze is volledig aan jou
Welke afrekenmodellen hanteert Facebook?
Als adverteerder heb je de keuze tussen 3 afrekenmodellen. Dit afrekenmodel bepaal je op basis van je doelgroep en het doel van je advertenties.
CPM: Cost Per Mille
Hierbij betaal je een bepaald bedrag voor elke 1000 weergaven van je advertentie. Deze betaalmethode is vooral geschikt als je meer naamsbekendheid wilt verwerven.
CPC: Cost Per Click
Bij deze betaalmethode wordt je advertentie gratis getoond en betaal je enkel als er iemand op jouw advertentie klikt. Deze methode is vooral geschikt als conversie het doel van je advertentie is.
CPL: Cost Per Like
Wil je vooral je Facebookpagina laten groeien, kies dan voor deze methode. Elke keer als iemand jouw pagina liket, betaal je Facebook hiervoor een bedrag.
De bedragen die je betaalt, verschillen heel erg per doel. Een conversie is voor jou als bedrijf waardevoller dan een like en dat voel je ook in de kosten. Voor een weergave van je advertentie zal je dan ook minder betalen dan voor een click.
Welke factoren bepalen de kosten?
Er zijn enkele factoren die bepalend zijn voor de kosten om te adverteren op Facebook. We lichten even de belangrijkste factoren toe.
Adverteerbod
Adverteren op Facebook verloopt via een veiling waarin je met andere adverteerders om reclameruimte strijdt. Als je bod te laag ligt, heb je kans dat je de veiling vaker niet dan wel wint en dat je campagne zijn doel niet raakt.
Kwaliteit en relevantie van de advertentie
Facebook geeft jouw advertentie een score voor kwaliteit en relevantie op basis van enkele factoren. Hoe hoger deze score, hoe lager de kosten om te adverteren zullen zijn.
Doelgroep
Hoe meer concurrentie er op je doelgroep zit, hoe hoger de kosten voor je advertentie kunnen uitdraaien.
Facebook adverteren uitbesteden
Adverteren op Facebook is een complex gegeven. Soms ontbreekt op de marketingafdeling de tijd om je volledig te verdiepen in de materie. In dat geval kan je overwegen om het Facebook adverteren uit te besteden. Onze specialisten hebben meer dan 10 jaar ervaring. Ze regelen alles, van het opzetten van de strategie voor Facebook tot het maken van de advertenties, voor jou.
Jouw Facebookcampagne opzetten, doen we in drie stappen. We starten altijd met een analyse van je doelgroep. We bekijken welk deel van je doelgroep op Facebook zit en hoe je ze het beste kunt bereiken. We werken content uit voor elke doelgroep en zetten deze live op Facebook. Aan de hand van data sturen we deze content continu bij, zodat jouw aanwezigheid op Facebook nog rendabeler wordt. Als een bepaalde aanpak niet blijkt te werken, dan passen we het plan aan. Facebook adverteren uitbesteden aan ons biedt jou de mogelijkheid om je te concentreren op andere marketingactiviteiten.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.