Waarschijnlijk is het jou ook regelmatig overkomen. Je bent op zoek naar een product en zodra je het artikel in de Google zoekbalk hebt ingetypt, verschijnen er al foto’s van dit product met linken naar de verkoopsite in beeld. Dat zou ook een goede optie zijn om jouw omzet te verhogen, maar hoe werkt dat precies?
Marketing door middel van de zoekmachine
Het Google Merchant Center is een uitstekende optie voor zoekmachine marketing. Hier kun je al je winkel- en productinformatie naar Google uploaden en zichtbaar maken voor kopers. Als potentiële kopers dus een product zoeken via een Google Service, kunnen ze de informatie over jouw bedrijf en producten vinden.
Optimaliseren van de bedrijfsstrategie
Het Merchant Center biedt aan de potentiële klant een actueel aanbod, niet alleen wat betreft de prijs maar ook als het gaat om de productinformatie en beschikbaarheid. Het Merchant Center is meer dan alleen een advertentie, het zorgt dat jouw opgegeven bedrijfsinformatie zichtbaar wordt op de Google platformen. In de EU en in Zwitserland kan het Merchant Center ook gebruikt worden voor een service voor prijsvergelijking, de zogenaamde Comparison Shopping Service (CSS). Daarnaast is het mogelijk om uitgebreide rapporten in te zien van programma’s die aan het Merchant Center gekoppeld zijn waardoor je een beter inzicht krijgt in het optimaliseren van de bedrijfsstrategie.
Spring eruit
Aangezien steeds meer mensen hun producten online kopen, is de shopping advertentie een perfect middel om eruit te springen. De shopping advertenties zijn inmiddels wereldwijd beschikbaar, op dit moment in meer dan 90 landen. Dat betekent dat je met de shopping advertenties potentiële kopers uit de hele wereld kunt bereiken. Je kunt zelfs via het Merchant Center speciale promoties instellen, per product of voor de hele productlijn. Soms kan het nodig zijn om bepaalde campagnes te verbeteren om meer klikken te generen. Een marketing specialist met kennis van zaken wat betreft het Google Merchant Center kan met een deskundig advies betere eindresultaten bewerkstelligen. Al is het alleen al om een hogere CTR te bewerkstelligen door meer op Google op te vallen.
Beleidsregels en vereisten
Zoekmachine marketing is niet eenvoudig maar kan wel heel effectief zijn. De Merchant Center tool kan hier een belangrijk onderdeel in zijn. Het is natuurlijk ontzettend prettig als potentiële klanten al je producten kunnen bekijken op de verschillende Google-platforms, zoals bij Google zoeken en Google afbeeldingen. Om het Google Merchant Center te kunnen gebruiken moet je wel aan bepaalde beleidsregels en vereisten voldoen. Zo kun je bijvoorbeeld niet met ieder product adverteren, moet er bepaalde informatie op de bestemmingspagina staan. Ook worden er eisen gesteld aan de taal en valuta die per land gebruikt wordt. Ook heb je een Google Account nodig om je aan te melden.
Aanmelden bij het Google Merchant Center
Eigenlijk krijg je er met het Google Merchant Center nog een extra groot verkoopplatform bij. Hier kunnen miljoenen mensen niet alleen je producten bekijken maar ook kopen. Het aanmelden gaat stap voor stap, neem dan ook gerust even de tijd voor het toelatingsproces of doe dit samen met een marketing specialist. Natuurlijk kun je zelf het beste iets over jouw bedrijf vertellen. Daarnaast moet je bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, het adres en telefoonnummer invullen en de tijdzone waarin het bedrijf zich bevindt. De bedrijfsnaam wordt ook de naam van het Merchant Center account. Ook hier is een bepaald beleid voor opgesteld door Google. Als alles is ingevuld volgt er een verificatieproces.
Keuzes maken
Na het aanmelden kom je voor een aantal keuzes te staan, zoals de betalingsopties. Je kunt zelf aangeven hoe het betaalproces eruit moet komen te zien. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om waar de potentiële klant het product ook ziet op Google, ze altijd naar de website gaan om het product te kopen. Een andere optie is dat ze het product op Google zien en ze op Google blijven maar wel via jouw website betalen. De derde optie is jouw lokale winkel. Klanten hebben het product op Google gevonden, maar kopen het in de lokale winkel. Soms wordt er ook gewerkt met platforms van derden, dit platform kan dan ook gekoppeld worden aan het Merchant Center account.
Uitbesteden of zelf doen
Het Merchant Center account biedt dus veel voordelen, maar kan zeker in het begin misschien wat overweldigend zijn. Zeker ook omdat al je instellingen goed moeten staan. Laat een marketing specialist met verstand van zaken je wegwijs maken in het Google Merchant Center en voordat je het weet, kun je er zelf al aardig mee overweg. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dit marketing deel helemaal uit te besteden, dan weet je zeker dat het professioneel en efficiënt gebeurt.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.