LinkedIn is voor veel bedrijven een zeer interessant platform om bedrijven te bereiken en te netwerken. Maar net als ieder andere social media platform werkt LinkedIn met een algoritme dat grotendeels bepaalt wat wel en niet voorbij komt op de tijdlijn van alle gebruikers. Welke content scoort, welke content komt amper voorbij en vooral, hoe kun je hier op inspelen? Met andere woorden: hoe werkt het algoritme van LinkedIn?
Wat vertoont LinkedIn?
Om te bepalen wat voor content voorbij komt op de tijdlijn van alle LinkedIn gebruikers hanteert LinkedIn een algoritme. In dat algoritme staan regels die bepalen welke berichten vertoond worden, hoe vaak en aan wie. Het is dus niet zo dat nieuwe content steeds bovenaan komt en er op een chronologische volgorde content wordt vertoond. De regels van het algoritme kijken naar de volgende zaken:
- Reputatie van jouw account
- Interactie van eerder geplaatste content
- Kwaliteit van eerdere content
- Relevantie voor de gebruikers
Beoordeling LinkedIn post
Het algoritme van LinkedIn is een stuk transparanter dan op Facebook en LinkedIn en dat betekent dat duidelijker is hoe er naar een nieuwe post gekeken wordt. Zo wordt er allereerst gekeken naar de kwaliteit en wordt het gekwalificeerd als spam of als lage of hoge kwaliteit. Bij goedkeuring wordt de post in de tijdlijn opgenomen. Vervolgens wordt er gekeken naar hoe jouw netwerk reageert op de post. Bij interactie wordt de post vermoedelijk vaker vertoond, maar bij weinig interesse of zelfs markeringen als spam verdwijnt de content uit de tijdlijn. Tenslotte wordt er niet meer door het algoritme beoordeeld, maar gaan redacteuren van LinkedIn kijken naar de post en analyseren waarom deze goed heeft gescoord.
Inspelen op het algoritme
Kwaliteit en relevantie is dus bepalen om vaker en langer te worden vertoond. Als jouw bericht goed scoort, blijf je langer zichtbaar en breidt het bereik zich uit buiten jouw netwerk. Maar hoe kun je hier op inspelen? Aan welke zaken met jouw content voldoen?
Optimale relevante posts
De kwaliteit van de content is cruciaal. Kennis delen is hierbij belangrijk, met content waar mensen wat aan hebben. Mensen zitten op LinkedIn om iets te leren en kennis op te nemen. Dus deel kennis en ga het gesprek aan met je netwerk. Je boodschap moet hierbij aansluiten op je doelgroep. Waar zijn zij naar op zoek? Welke informatie willen ze hebben? Door je content hier op in te laten spelen creëer je die optimale post.
Voorkeuren LinkedIn
Er zijn een aantal zaken waar LinkedIn meer waarde aan hecht en wat dus zorgt voor een hogere waardering van je content. De praktische waarde voor iemand, de relevantie voor de complete industrie en een betrouwbare bron zijn zaken waar LinkedIn veel waarde aan hecht. Langere posts scoren over het algemeen beter, mits de informatie nuttig blijft en het geen lang verhaal is om de omvang maar op te vullen.
Persoonlijk beeldmateriaal
Een klassieker op social media. Beeldmateriaal wordt gewaardeerd. Gebruik dus afbeeldingen en video’s, en zorg dat het originele content is. Simpelweg dingen delen van andere platformen werkt juist averechts. Onderscheidend beeldmateriaal kenmerkt zich door de persoonlijke touch. Laat zien wat jij denkt en waar jij voor staat en geef een persoonlijke toelichting.
Ideale LinkedIn content
Kwaliteit, relevantie, beeldend, er zijn genoeg zaken waar je content aan moet voldoen om in de smaak te vallen bij het algoritme van LinkedIn. Vind je het lastig om je eigen content te creëren of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van het zakelijke platform? Laat jouw LinkedIn dan aan ons over! Zo ben je verzekerd van goede content en de beste strategie voor jouw doelgroep. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? We bespreken graag de mogelijkheden voor jouw bedrijf.
Interessante artikelen voor jouw business
Bekijk ook deze blogs
Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.
Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.