Spring naar content

Hoe bepaal je je budget voor SEA?

 

Het is de grote droom van elke marketeer om zijn of haar website bovenaan de resultaten in de zoekmachines te zien schitteren. Met behulp van SEO en een grote portie geduld kun je dit na enkele maanden bekomen. Wil je graag sneller, liefst vandaag nog, bovenaan in de zoekmachines staan? Dan moet je gebruik maken van SEA. Nadat je de beslissing hebt gemaakt om SEA te gebruiken, komt de volgende belangrijke vraag: “Welk budget moet ik besteden aan SEA?” Met een te laag budget loop je misschien conversies mis maar ook met een te hoog budget krijg je niet de gewenste resultaten. Wij geven je graag enkele tips om het budget voor je SEA te bepalen.

Zorg dat je het resultaat goed kunt meten

Nog voor je met SEA begint, moet je eerst bepalen welk soort leads je wilt behalen. Dit kan gaan van het invullen van een contactformulier of een offerteaanvraag, over een aanmelding voor de nieuwsbrief, tot het klikken op een e-mailadres of telefoonnummer. Door dit conversiedoel te bepalen, is het achteraf makkelijker om je SEA-campagne te meten en je uitgaven te verantwoorden. Importeer deze conversiedoelen in je Google Ads account, zodat je je conversieratio goed in het oog kunt houden en je biedstrategie kunt aansturen.

Bepaal de gewenste prijs per lead

Welke cost per acquisition (CPA) wil je uitgeven? Wat is de maximale prijs ie wilt betalen voor een lead? Om deze vraag te beantwoorden, moet je een paar rekensommen maken. Bereken eens hoeveel leads leiden tot een verkoop, wat de gemiddelde winst per klant is en wat je marges zijn. Deze drie factoren bepalen hoeveel jij maximaal wilt betalen voor één lead. Dit maximumbedrag is een belangrijke maatstaf. Zolang je onder dit bedrag per lead blijft, weet je immers dat je campagne rendabel is. Tijdens het optimaliseren van je campagne helpt dit budget je eveneens om goede keuzes te maken.

Budget bepalen sea

Meer dan een miljoen gebruikers

Een van de voordelen van Instagram marketing is dat Instagram erg visueel is ingesteld. Het draait hier voornamelijk om afbeeldingen. Het is bewezen dat visuele content langer blijft hangen dan alleen teksten, dus daarom is het een uitstekend medium om reclame te maken of je naamsbekendheid te vergroten. Daarbij heeft Instagram wereldwijd meer dan een miljoen maandelijks actieve gebruikers. Het is een uitstekend kanaal om je doelgroep te leren begrijpen en om er verbinding mee te maken, maar ook voor marketingdoeleinden is het een prima medium.

Bepaal het startbudget

Een startbudget bepalen, kan lastig zijn als je nog geen data hebt. Met behulp van Google Keyword Planner kun je een goede inschatting maken. Daar kun je de maandelijkse zoekvolumes opzoeken voor de zoekwoorden waarop jij wilt gaan adverteren en de gemiddelde CPC bepalen door gebruik te maken van de inschattingen in de Keyword Planner. Op basis van deze gegevens en je gemiddelde CTR kun je een budget per dag opstellen.

Het is belangrijk om dit budget niet te veel te beperken. Met een beperkt budget heb je immers de kans dat je campagne slechts een klein deel van de dag wordt vertoond. Op die manier loop je een heleboel klanten mis. Heb je echter een beperkt budget voor SEA dan kun je toch een paar zaken doen om je campagne wel rendabel te maken:

  • Bied niet op de eerste positie maar op een lagere positie. Dit kost je per klik minder.
  • Verbeter je kwaliteitsscores. Op de advertentieveiling kijkt Google naar jouw kwaliteitsscore van de zoekwoorden en bepaalt op basis hiervan jouw positie. Door je kwaliteitsscore te verbeteren, hoef je minder geld uit te geven om een goede positie te krijgen.
  • Gebruik uitsluitingszoekwoorden. Verzamel de termen waarop je vaak gevonden wordt en die niet relevant voor je zijn.
  • Laat zoekwoorden met een slechte KPI vallen.
  • Bied op zoekwoorden met een lage concurrentie, vaak hebben deze zoekwoorden meer kans op een conversie.

Test en optimaliseer

Het succes van je campagne is afhankelijk van de mate waarin je de campagne optimaliseert. Om je SEA-campagne te optimaliseren, moet je testen wat er werkt en wat niet. Dit doe je door zoekwoorden toe te voegen, slecht presterende zoekwoorden uit te sluiten of zoekwoordtypen te veranderen, en het effect op de campagne goed in het oog te houden. Enkel op deze manier kun je je campagnes optimaliseren en laten groeien. Als je genoeg data verzameld hebt, kun je experimenteren met een automatische biedstrategie. Dan past Google automatisch je biedingen aan aan het doel dat je hebt opgesteld.

SEA uitbesteden bij Tool2Grow

Heb je weinig ervaring met SEA? Overweeg dan om je SEA uit te besteden. SEA uitbesteden bij Tools2Grow heeft vele voordelen. Eén van onze specialisten maakt een grondige analyse van jouw doelgroep en jouw concurrenten en maakt een voorstel voor een SEA-strategie. Na jouw akkoord voeren we jouw SEA-strategie stapsgewijs uit. Doelgroepen worden bepaald, advertentieteksten worden geschreven en de landingspagina’s op jouw website worden geoptimaliseerd. Via een maandelijkse videocall houden we jou op de hoogte van onze resultaten en werkzaamheden. We blijven jouw SEA continu optimaliseren. Door je SEA aan ons uit te besteden, hoef je je geen zorgen te maken. Wij regelen alles van A tot Z.

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.