Spring naar content

Het verschil tussen adverteren en sponsored posts op Facebook

 

Steeds meer bedrijven maken gebruik van Facebook om promotie te maken. Dit is handig omdat het een vrij bekend platform is dat veel wordt bezocht. Wist je dat Facebook op de tweede plaats staat als zoekmachine, direct na Google? Alhoewel Facebook zelf wel heel populair is, is het af en toe nog niet makkelijk om gevonden te worden via het platform. Daarom is het nodig om ook voor je Facebook posts promotie te maken of te adverteren. Stel dat je een jaar geleden een Facebook post hebt gemaakt die doen goed bezocht werd, dan kan het zomaar zo zijn dat dezelfde post nu niet meer zo populair is en niet meer zo goed wordt bezocht als dat het voorheen werd bezocht. Vaak worden posts na deze periode ongeveer 25 procent minder bezocht.

Het beste wat je kunt doen is ervoor kiezen om te adverteren of door te promoten. Maar wat is het verschil. En wanneer kun je het beste voor welke optie kiezen?

Je Facebook Post promoten (sponsored posts)

De eerste optie waar de meeste mensen voor kiezen is het promoten van een Facebook post. Dit is een ideale optie wanneer je nog niet eerder gebruik hebt gemaakt van de betaalde mogelijkheden die Facebook aanbiedt. Deze knop zal dan verschijnen onder je berichten die je al eerder hebt geplaatst. Deze knop zorgt ervoor dat je posts vaker aan een groter publiek wordt getoond. Je kunt deze optie zien als een letterlijke boost voor je posts. Deze optie brengt een aantal voordelen, maar ook nadelen met zich mee. Zo is het een makkelijke en toegankelijke optie binnen Facebook. Met een paar muisklikken kun je deze optie al activeren en staat je promotie meteen klaar voor gebruik. Er is geen bijkomende kennis nodig om deze optie te gebruiken en het is een optie die echt werkt.

Deze optie kent wel een aantal nadelen. Zo heb je relatief weinig doelgroepopties. Je kunt alleen kiezen uit geslacht, leeftijd, locatie en gedrag. Je kunt daarentegen wel weer gebruik maken van eerdere doelgroepen die opgeslagen zijn. Een ander nadeel is dat je gepromote posts niet meer aangepast kunnen worden als ze eenmaal geplaatst zijn, goedgekeurd en gepubliceerd.

Wanneer je opmerkt dat een geplaatste post onder je eigen publiek goed presteert, dan is het de hoogste tijd om ook ander publiek te bereiken. Daarom is de promotie optie handig om te gebruiken.

Adverteren op Facebook

Dan heb je ook een optie dat te gebruiken is via advertentiebeheer. Hier heb je een uitgebreid aanbod aan mogelijkheden om een betaald bereik te behalen. Dit is een geheel aparte interface binnen Facebook en hierin heb je de mogelijkheid om je eigen advertentie geheel naar eigen wens te vormen. Dit is een handige optie wanneer je een beetje ervaring hebt met het maken van (geavanceerde) advertenties. Dit is ook een handige optie wanneer je een specifiek doel in gedachten hebt. Bijvoorbeeld wanneer je campagne wilt voeren voor je producten. Ook deze optie kent een aantal voordelen en wat nadelen.

Zo heb je eindeloze mogelijkheden voor het maken en het vergelijken van je advertentiecampagnes. Deze kan je in de tussentijd ook gewoon aanpassen. Je hebt daarna ook veel mogelijkheden om je bericht te optimaliseren voor doelgroepen. Zo zijn er bijvoorbeeld 11 doelstellingen waaruit je kunt kiezen en ook veel mogelijkheden om je doelgroep te specificeren. Je hebt de toegang tot je eigen advertentiebeheer waar je al je advertenties in kunt regelen.

Het verschil tussen adverteren en sponsored posts op Facebook

Natuurlijk kent ook adverteren een aantal nadelen. Zo is het wat minder geschikt voor mensen die niet veel ervaring hebben met adverteren. Je kunt daarnaast ook niet zomaar advertenties via je Facebookpagina instellen. Je hebt echt een account nodig bij advertentiebeheer. Je hebt daar veel mogelijkheden, maar het nauwkeurig instellen ervan vergt wat tijd.

Facebook adverteren uitbesteden

Je hoeft echt niet helemaal zelf op de hoogte te zijn van promoten en adverteren. Je kunt bijvoorbeeld de hulp inschakelen van een Facebook specialist die hier jarenlang ervaring in heeft. Door gebruik te maken van de kennis van een specialist behaal je alsnog een groter publiek en je hebt zelf geen omkijken naar het goed regelen van de advertenties. Dit wordt helemaal voor je gedaan. Wij regelen alles voor je van A-Z. Facebook adverteren uitbesteden is een goede optie voor iedereen die net begint met Facebook adverteren en die daar hulp bij nodig heeft.

 

Joris spart graag met
je verder over vette ideeën.

Ik wil jou, jouw organisatie en jouw klant eerst goed begrijpen. Tijd voor koffie dus.