Employer branding: Zo bouw je aan een sterk werkgeversmerk!
Employer branding
In de huidige, krappe arbeidsmarkt is employer branding belangrijker dan ooit. De concurrentie is in de meeste branches enorm, waardoor het aantrekken van talentvolle en gemotiveerde medewerkers een grote uitdaging is. Je kan als werkgever dan ook maar beter zo aantrekkelijk mogelijk zijn voor potentiële nieuwe werknemers. Maar wat is daar precies voor nodig? In deze blog duiken we in de wereld van Employer Branding en vertellen we jou hoe jij het het beste toe kan passen. Daarnaast is het belangrijk wanneer je nieuwe werknemers wil aantrekken om een aantrekkelijke website te hebben, dit zorgt voor een hogere Employer branding. Tools2Grow helpt jou met het maken van een professionele website.
Wat is Employer branding
Laten we eerst eens kijken naar wat employer branding nu precies is. Employer branding is het proces waarin een bedrijf zichzelf presenteert als een aantrekkelijke werkgever. Het omvat alles wat te maken heeft met het ontwikkelen van een positief imago als werkgever. Zo is een bedrijf aantrekkelijker voor potentiële nieuwe medewerkers.
Employer branding toepassen - het succes van jouw bedrijf!
Wanneer jij met jouw organisatie employer branding wil toepassen is het belangrijk om een aantal effectieve strategieën te kennen voordat je hiermee begint. Bij employer branding draait het namelijk allemaal om het beeld dat buitenstaanders van jouw organisatie hebben. Maar hierbij is het belangrijk niet te vergeten hoe de huidige werknemers naar jouw organisatie kijken. Daarom is het belangrijk om verschillende strategieën en onderzoeken toe te passen om de employer branding van jouw organisatie te optimaliseren. Wanneer je employer branding op een effectieve manier inzet kan dit zorgen voor een kwalitatievere manier van werving en selectie.
Naast het toepassen van enkele effectieve strategieën is het ook belangrijk om de identiteit van jouw bedrijf in kaar te brengen. Door een onderscheidende bedrijfscultuur en bedrijfswaardes te hebben kan jij jouw bedrijf op een unieke een aantrekkelijke manier in de markt zetten. Op deze manier wordt het ook aantrekkelijk voor potentieel personeel om bij jouw bedrijf te werken. Het is hierbij belangrijk dat je de waardes van jouw bedrijf goed overbrengt.
Effectieve strategieën voor employer branding
Er zijn verschillend effectieve strategieën die bedrijven kunnen hanteren bij het inzetten van employer branding. Deze verschillende strategieën kunnen ervoor zorgen dat bedrijven bewuster worden van het belang van een uniek bedrijfsimago. Daarnaast is het belangrijk deze strategieën toe te passen om nieuwe werknemers aan te trekken en huidige werknemers tevreden te houden. In de praktijk kan dit nog wat lastiger zijn dan wanneer je dit hier leest. Houdt er daarom rekening mee dat het belangrijk is om een goede focus te hebben per strategie die jij met jouw bedrijf wil inzetten. Alle strategieën kunnen van toepassing zijn, onderzoek goed op welk punt jij met jouw bedrijf nu staat en welke strategie hier het beste op aansluit.
Interne en externe onderzoeken
Wanneer je de interne en externe omgeving van het bedrijf in kaart wil brengen is het belangrijk om te beginnen bij een interne analyse. Door een interne analyse uit te voeren krijg jij als bedrijf inzicht in de sterkten en zwakten van jouw bedrijf op basis van jouw werknemers. Hierdoor krijg jij inzicht in wat jij kan verbeteren als bedrijf en wat jij als USP kan gebruiken bij het werven van nieuwe werknemers. Dit zorgt voor een goede en geoptimaliseerde employer branding.
Wanneer je jouw employer branding volledig wil optimaliseren is het belangrijk om niet alleen een interne analyse te doen maar ook een externe analyse. Bij een externe analyse ga je kijken naar hoe jouw concurrenten de werving en selectie doen van nieuwe werknemers. Daarnaast is het ook belangrijk onderzoek te doen naar de doelgroep die je wil bereiken. Op deze manier kan je er voor zorgen dat je onderscheidend bent van de concurrenten.
De waarde propositie bepalen - employer branding
Als bedrijf is het belangrijk om bewust te zijn van de waarde propositie, dit zorgt namelijk voor een grote bijdrage aan de employer branding. Een waarde propositie is een strategie waarbij jij uitlegt wat de waarde van jouw bedrijf is. Dit is ontzettend belangrijk om toe te passen bij het werven van nieuwe werknemers. Het is belangrijk om volgende stappen te ondernemen wanneer je een goede waarde propositie wil maken voor jou employer branding.
- Definieer jouw doelgroep en de behoeften van deze doelgroep
- Benoem de voordelen van jouw bedrijf en leg uit waarom deze voordelen relevant zijn
- Communiceer waarom jij als werkgever beter bent dan andere werkgevers
- Maak jouw waarde propositie visueel!
Door bovenstaande elementen terug te laten komen in jouw waarde propositie zorgt dit ervoor dat jij duidelijk communiceert naar jouw potentiële werknemers waar jij voor staat en waarom de werknemers bij jouw bedrijf moeten werken in plaats van bij de concurrent. Kort gezegd, in een waarde propositie komen alle factoren aanbod die jouw bedrijf aantrekkelijker maakt dan de concurrent.
Persona's ontwikkelen voor de perfecte kandidaten!
Wanneer jij het lastig vindt om een duidelijk beeld te krijgen van een werknemer waar jij naar op zoek bent is het belangrijk om een persona te maken. Door het maken van een persona krijg jij een beter beeld van het persoon waar je naar op zoek bent. Het is belangrijk om punten in de persona op te nemen die relevant zijn voor jouw zoektocht naar nieuw personeel. Dit kunnen verschillende dingen zijn. Het is hierbij belangrijk dat je inzicht krijgt in het gedrag van de potentiële werkgever. Denk hierbij aan vragen zoals:
- Wat doe je graag in jouw vrije tijd?
- Welke studie heb je gedaan?
- Wat vind je aantrekkelijk aan deze functie?
Door op basis van relevante vragen jouw persona te maken, krijg jij een complete persona met punten die jij belangrijk vindt voor jouw nieuwe personeel. Daarnaast zorgt dit er voor dat je ook enkel de focus legt op de potentiële werknemers die binnen deze persona vallen, waardoor jij jouw employer branding optimaliseert.
Van een onderbouwende strategie naar een goede communicatie
Nu er een strategie is bepaald is het belangrijk om de gekozen strategie om te zetten naar een goed onderbouwde communicatie. Hierbij ga je een relatie aan met de interne en externe doelgroepen van jouw bedrijf. Denk hierbij aan huidige werknemers, maar ook de gewenste werknemers. Door bij beide groepen betrokken te zijn, zorg je ervoor dat je jouw potentiële kandidaten beter bereikt en het zorgt ervoor dat jouw huidige werknemers beter presteren en uiteindelijk langer blijven.
De rol van social media bij het versterken van jouw Employer Branding
Een platform wat velen gebruiken in deze tijd is social media. Social media is een breed begrip waar verschillende platformen onder vallen. Denk hierbij aan LinkedIn, Facebook en Instagram. Veel bedrijven, maar ook personen maken gebruik van social media om in contact te komen of om in contact te blijven met de mensen om zich heen. Social media kan door bedrijven worden ingezet tijdens de employer branding. Het is een innovatieve manier om personeel te werven. Er kunnen verschillende topics relevant zijn bij het werven van nieuw personeel. Wil jij een sterk imago krijgen op socialmediaplatformen? LinkedIn is een bekend platform voor zowel werkgevers als werknemers, wil jij jouw LinkedIn uitbesteden? Dit kan bij Tools2Grow!
De tevredenheid van jouw personeel - Employer branding
Hoe tevreden het huidige personeel van jouw bedrijf is, is een belangrijke graad meter voor toekomstig personeel. Als jouw huidige werkgevers dit delen op een platform waar jouw doelgroep op actief is, kan de doelgroep zien hoe jouw bedrijf scoort op personeel tevredenheid. Het krijgen van een positieve beoordeling van jouw werknemers op social media is een van de belangrijkste beoordelingen die jij kan krijgen wanneer het gaat om de werving van nieuw personeel. Dit is goed voor de employer branding.
Het delen van het kantoor - Employer branding
Het delen van de werkomgeving is een belangrijk punt om een beeld te krijgen van hoe de organisatie er intern uitziet. De uitstraling van een kantoor zegt veel over een bedrijf. Denk hierbij aan gedeelde werkplekken, meeting ruimtes en een fijne sfeer. Voor iedereen kan dit iets anders zijn, daarom is het belangrijk om de ruimtes te delen. Dit kan mensen motiveren om bij jou te komen werken en om gemotiveerd te blijven tijdens werk.
Belangrijke voordelen en extra’s - Employer branding
Om de belangrijkste voordelen te benoemen over jouw bedrijf als werkgever krijgt de doelgroep inzicht in de voordelen die het brengt om bij jou in dienst te komen. Denk hierbij aan verschillende opleidingsmogelijkheden, personeelsuitjes of bonussen. Dit kan de doelgroep motiveren en interesseren om bij jou te gaan solliciteren.
De bedrijfscultuur zorgt voor een unieke employer branding!
De bedrijfscultuur van een organisatie zorgt voor een unieke employer branding. Het hebben van een fijne bedrijfscultuur is niet alleen belangrijk voor jouw huidige werknemers, maar ook voor jouw toekomstige werknemers. Het is belangrijk om een bedrijfscultuur op te bouwen waar werkgevers zich op hen gemak voelen en dit ook zo overkomt voor buitenstaanders. Wanneer jouw bedrijfscultuur helemaal in orde is, is het belangrijk hier ook over te communiceren op social media. Zo ziet de doelgroep ook hoe jouw bedrijfscultuur is.
Hoe bouw je een sterk werkgeversmerk op?
Zoals je hierboven gelezen hebt, zijn er meer dan genoeg redenen om een sterke employer branding neer te zetten. Maar hoe pak je dat nu aan? Laten we eens stap voor stap kijken naar hoe je een sterk werkgeversmerk op zet.
Bepaal je doelgroep - voor een goede Employer Branding
Allereerst is het goed om je doelgroep te bepalen en te kijken waar hun behoeftes liggen. Je doelgroep bestaat natuurlijk uit de potentiële nieuwe werknemers, maar het is slim om dit iets meer te specificeren. Om er echt achter te kunnen komen wat je doelgroep is, kun je het beste zowel een intern als een extern doelgroeponderzoek uitvoeren.
Met een intern doelgroeponderzoek ga je na hoe je als werkgever onder je werknemers bekend staat. Vraag hiervoor middels een enquête, groepssessie of individuele gesprekken naar de volgende dingen:
- Hoe zien werknemers jouw organisatie?
- Wat vinden zij positieve en negatieve kanten van jouw bedrijf?
- Zijn ze tevreden? en waarom wel of waarom niet?
- Welke wensen en behoeften hebben ze?
- Zijn er nog frustraties?
- Wat maakt jouw bedrijf uniek om er te werken?
- Hoe worden de arbeidsvoorwaarden ervaren?
Daarnaast kun je ook een extern doelgroeponderzoek doen. Hierin ga je na wat voor jou perfecte potentiële nieuwe werknemers zijn. Wat maakt hen bijvoorbeeld enthousiast om bij jouw bedrijf te werken? Wat zijn hun passies, drijfveren, wensen en doelen? Pas als je dit goed voor ogen hebt, kun je ze gericht gaan benaderen. Om hierachter te kunnen komen, kun je een zogeheten ‘candidate persona’ opstellen. Dit houdt in dat je een profiel opstelt van de voor jou perfecte kandidaat. Kijk hierbij bijvoorbeeld naar de volgende punten:
- Demografische gegevens
- Opleidingsniveau en/of aantal jaren werkervaring
- Karaktereigenschappen
- Vaardigheden en competenties
- Hoe specifieker je dit maakt, hoe beter je je wervingscommunicatie af kan stemmen om deze persoon te vinden.
Wat maakt jouw bedrijf uniek?
Nu je weet wat je doelgroep is en op wie je je wil richten, is het natuurlijk ook nog belangrijk om goed te weten wat je deze persoon precies wil vertellen. Hiervoor is het essentieel om een duidelijke bedrijfsidentiteit te hebben. Zo kun je gemakkelijk uitstralen waar jullie als bedrijf voor staan en wat jullie belangrijk vinden. Een potentiële kandidaat kan zich hierdoor wellicht al snel met het bedrijf identificeren indien bepaalde waardes overeenkomen. Dat kan een belangrijk punt zijn in of de werknemer graag bij jou wil komen werken. Zeker goed om even tijd in te steken dus!
Om de identiteit van jouw bedrijf te kunnen bepalen, dien je na te gaan wat jouw organisatie uniek maakt, waar je voor staat en wat het ‘waarom’ van jouw bedrijf is. Weet je niet goed wat dit voor jou is? Laat je dan helpen met ‘De Golden Circle van Sinek’. Deze techniek helpt jou met erachter komen wat jouw bedrijfsidentiteit is.
Tips bij het inzetten van Employer Branding
Er zijn verschillende tips die wij kunnen meegeven wanneer jij met jouw bedrijf wil beginnen met employer branding. De belangrijkste punten zijn verwerkt in dit onderzoek en zullen jou helpen met het toepassen van employer branding. Maar naast deze bevindingen zijn er nog een aantal andere tips waar jij rekening mee kan houden en die jou mogelijk op weg helpen naar een effectieve employer branding strategie.
- Zoek jouw unieke identiteit - In deze blog is het kort al besproken dat een unieke identiteit enorm belangrijk is in deze markt waar veel bedrijven op zoek zijn naar nieuwe werknemers. Zorg ervoor dat jij een unieke merkidentiteit en benadering hebt.
- Zoek de juiste benadering - de juiste benadering naar jouw doelgroep is essentieel. Houd hierbij rekening met de verschillende personen die jij probeert te bereiken. Ben jij op zoek naar jonger personeel? Zorg ervoor dat jij jouw benadering hier op aan laat sluiten!
- Gebruik meer content - content is the key! Potentiële werknemers vinden het fijn om alvast een klein kijkje achter de schermen te nemen. Denk hierbij aan het personeel dat al in dienst is bij jou maar ook aan de werkomgeving.
- Controleer jouw website - is jouw website volledig geoptimaliseerd of heeft het nog wat verbetering nodig? Het is hierbij belangrijk om jouw website volledig te optimaliseren op basis van de wensen en behoeften van de doelgroep die jij wil bereiken.
- Solliciteer bij jezelf - solliciteren bij jezelf klinkt misschien wat apart, maar het kan een effectieve manier zijn om te onderzoeken hoe het sollicitatieproces bij jouw bedrijf verloopt.
- Zorg voor een goede vindbaarheid - een goede vindbaarheid in Google is essentieel wanneer jouw doelgroep op zoek is naar een nieuwe baan. Maak hierbij gebruik van de juiste zoekwoorden die aansluiten op de zoekopdrachten. Ben jij op zoek naar een marketing bureau om SEO uit te besteden? Bij Tools2Grow ben jij aan het juiste adres.
Het toptalent binnenhalen - Tools2Grow
Tot slot staat je nog maar een ding te doen en dat is je doelgroep ook daadwerkelijk bereiken. Bepaal welke kanalen je hiervoor in wil zetten. Een goede tip is om een werken bij website op te zetten. Hierop kun je je werkgeversmerk goed neerzetten en direct communiceren naar je doelgroep. Wedden dan de sollicitaties snel zullen binnenstromen?
Hulp nodig bij jouw employer branding? Neem snel contact met ons op!