Crossmedia is een manier van communiceren waarbij verschillende kanalen en media worden ingezet om een boodschap over te brengen. Het doel van crossmedia is om een boodschap op een en dezelfde manier te laten landen bij de doelgroep, ongeacht op welk kanaal of medium de boodschap wordt ontvangen door de ontvanger.
Crossmedia kan op verschillende manieren worden toegepast. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van dezelfde kleuren, fonts en beelden op verschillende platformen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van cross-promotie, waarbij dezelfde boodschap op verschillende kanalen en media wordt gepromoot. Dezelfde huisstijl op verschillende platforms kan bereikt worden door je website op maat te laten maken en je LinkedIn marketing uit te besteden aan Tools2Grow.
Een voorbeeld van crossmedia is een bedrijf dat een campagne lanceert via tv, social media en e-mail. De boodschap en het uiterlijk van de campagne zijn consistent op alle kanalen. Hierdoor zal de doelgroep de boodschap sneller herkennen en de campagne makkelijker volgen.
Crossmedia is een effectieve manier om een boodschap te verspreiden, en om je doelgroep te bereiken op verschillende manieren. Het vereist echter wel een goede planning en coördinatie. Het is namelijk van groot belang dat de boodschap op een consistente manier wordt overgebracht.