Conversieoptimalisatie (CRO). Wat is het?

  • 10+ jaar online marketing ervaring
  • 9.6 als beoordeling door klanten
  • Meer dan 82 succesvolle projecten

Conversieoptimalisatie is een online marketing techniek die webmasters gebruiken om het aantal geregistreerde bezoekers op een website om te zetten naar bezoekers die uiteindelijk klant worden. Het is een manier om ervoor te zorgen dat meer bezoekers uiteindelijk kopen. In deze blog zullen we dieper ingaan op wat conversieoptimalisatie precies is, waarom het belangrijk is en hoe je het aanpakt. We gaan ook in op de beïnvloedingsprincipes van Cialdini en welke tools je kan gebruiken. Verder kijken we ook naar de conversieoptimalisatie trends van 2023 en hoe Tools2Grow hierbij kan helpen.

Wat is Conversieoptimalisatie (CRO)?

De betekenis van Conversieoptimalisatie, ook wel CRO genoemd, is een marketingstrategie waarbij de focus ligt op het verhogen van het aantal conversies uit bezoekers. Conversies zijn acties die je bezoekers op je website uitvoeren, zoals het aanmaken van een account, het downloaden van een e-boek of het kopen van een product. CRO staat voor Conversion Rate Optimization en het is een strategie die vooral bij webshops en websites gebruikt wordt. Vaak huren bedrijven een conversie specialist in.

Waarom doen aan conversieoptimalisatie?

Met conversie optimalisatie probeer je meer rendement uit je bezoekers te halen door een website te creëren die conversie makkelijker maakt voor je bezoekers. Door conversieoptimalisatie toe te passen, worden bezoekers sneller klanten en zal je website meer omzet opleveren.

Hoe doe je aan conversie optimalisatie?

Om te beginnen met conversie optimalisatie is het noodzakelijk om te weten wat de obstakels zijn voor je klanten. Hiervoor moet je jezelf afvragen waarom je klanten niet meer conversies uitvoeren. Om deze obstakels op te lossen, kun je A/B testing gebruiken. A/B testing is een manier om twee versies van je website te vergelijken om te kijken welke versie meer conversies oplevert.

conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie door het toepassen van overtuigingsprincipes

Beïnvloedingsprincipes zijn principes die gebruikt worden kunnen worden om mensen te overtuigen van je product of dienst. Een van de meest bekende beïnvloedingsprincipes is uitgevoerd door Robert Cialdini. Cialdini heeft zes principes ontwikkeld waarmee je mensen kunt overtuigen. Deze principes kunnen ook gebruikt worden voor conversieoptimalisatie door mensen te overtuigen van je product of dienst. 

Stappenplan voor conversie optimalisatie

Als je wilt beginnen met conversieoptimalisatie, is het belangrijk om een stappenplan te maken. Hieronder vind je een stappenplan waarmee je aan de slag kunt met conversieoptimalisatie.

Stap 1: Analyseer de relevante data. Kijk naar de data die je hebt over je bezoekers en hun gedrag.

Stap 2: Stel een hypothese op gebaseerd op de analyse. Wat denk je dat er beter kan aan je website om meer conversies te genereren?

Stap 3: Pas de veranderingen toe in de praktijk. Je kunt de veranderingen zelf uitvoeren of je kunt een specialist inschakelen.

Stap 4: Meet de resultaten. Kijk of de veranderingen die je gemaakt hebt, hebben geholpen om meer conversies te genereren.

Tools die je kan gebruiken voor conversieoptimalisatie

Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken om je conversie optimalisatie te verbeteren. Google Tag Manager is een tool waarmee je alle tracking codes op je website kunt beheren. Met Google Optimize kun je A/B testen uitvoeren op je website en met Optinmonster kun je pop-ups maken die je kunt gebruiken om je conversies te verhogen.

de conversieoptimalisatie trends van 2023

De conversieoptimalisatie trends van 2023 zullen gebaseerd zijn op de toenemende populariteit van mobiel. A/B testen zal steeds belangrijker worden en data-analyse zal steeds grondiger worden. 

Hoe pakt Tools2grow het aan?

Als je je online marketing bij Tools2Grow uitbesteed, helpen we ook met conversie optimalisatie door het uitvoeren van data-analyse en het testen van verschillende ideeën om je conversies te verhogen. Ook bieden zij diensten aan zoals het opzetten van A/B testen, het instellen van tracking codes en het verzorgen van conversie optimalisatie advies. Neem nu contact op met Tools2Grow om te zien hoe wij je kunnen helpen bij het verhogen van je conversies.

Benieuwd naar onze ideeën voor jouw bedrijf?

Share this story: